دادستان عمومی و انقلاب شهرستان البرز راهکار اساسی پیشگیری از جرائم را فرهنگ سازی معروف ها و تبیین آسیب های منکرها در جامعه دانست.
کد خبر: ۴۳۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹ 28 May 2017
محمود محمودخانی صبح یکشنبه در جمع روحانیون شهرستان البرز که تحت عنوان نشست «نقش روحانیت در کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی» در این شهرستان برگزار شد، بیان داشت: روحانیون در گذشته و امروز با توجه به جایگاه والایی که میان مردم دارند و همچنین با توجه به شبکه رسانه ای و تریبون در اختیارشان، می توانند در کاهش آسیب های اجتماعی جامعه، نقش موثر و مفیدی داشته باشند.

وی ادامه داد: ما حدود ۱۵ میلیون پرونده قضایی در سطح کشور داریم که در مقایسه با سایر کشورها نامطلوب است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان البرز اضافه کرد: حدود ۲۰۰ هزار زندانی داریم که این رقم از میانگین جهانی افزون تر است همین موضوع موجب شده تا قوه قضائیه در سال های اخیر راه پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار خود قرار دهد و معاونت پیشگیری از وقوع جرم را با شرح وظایف مربوطه در دستگاه قضا فعال کند.

وی افزود: چون به این نتیجه رسیدم که مجازات صرف نمی تواند رویکرد کاملی در ایجاد نظم و امنیت جامعه باشد از این رو پیشگیری از جرم را در دستور کار خود قرار دادیم.

محمودخانی خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیب های اجتماعی لازم است مطالعه و بررسی در خصوص پرونده های قضایی و جرائم واقع شده داشته باشیم که آمارها حکایت از آن دارد که بیشترین پرونده ها در زمینه سرقت، تصادف، توهین، ضرب و جرح، تهدید، صدور چک بلامحل، تخریب و مواد مخدر است.

وی تصریح کرد: البته در زمینه حقوقی درخواست مطالبات، عدم ایفای تعهدات و قراردادها، مطالبه مهریه و طلاق توافقی است، این پرونده ها باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد و علل مختلف وقوع این جرائم روشن شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان البرز خاطرنشان کرد: برخی در نگاه سطحی مسائل اقتصادی را ریشه پرونده های قضایی عنوان می کنند این در حالی است که همه پرونده ها در حوزه اقتصادی ریشه ندارد بلکه مسائل مختلفی در این زمینه نقش دارد.

وی توضیح داد: واقعیت را باید پذیرفت، جامعه برای تربیت نسل آینده به خوبی اقدام نکرده به طوری که حتی مسئولیت پذیری را در جامعه به خوبی فرهنگ سازی نکرده ایم در نتیجه خانواده ها تنها با ملاک های سطحی و یا با نگاه های مطالعه نشده پا در عرصه تشکیل خانواده می گذارند.

محمودخانی تأکید کرد: وقتی تشکیل زندگی بر محور مبانی فرهنگی و آموزه های دینی شکل نگیرد شاهد تشکیل پرونده های متعدد قضایی هستیم.

وی اظهارداشت: روحانیت باید اهمیت تربیت فرزندان مسئولیت پذیر و سختی دیده را برای مردم تبیین کنند تا امور جامعه به دست نسلی داده شود که برای ساختن جامعه آماده شده است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تأکید کرد: رواج اسراف، تجمل گرایی و اشرافی گری که روز به روز در جامعه بیشتر می شود یکی از عوامل آسیب های اجتماعی است در حالی که باید جامعه بداند که ثروت بدون آگاهی، اخلاق و شناخت درست از معارف دینی منجر به هرج و مرج و فساد و همچنین بی بندوباری است.

وی توضیح داد: راهکار اساسی پیشگیری از جرائم فرهنگ سازی معروف ها و تبیین آسیب های منکرها در جامعه است تا از این رو لازم است موضوع فرهنگ سازی عناصر سازنده در جامعه امری مهم و اساسی است.

محمودخانی عنوان کرد: اگرچه در برخی جرائم علت وقوع ثروت اندوزی و مادی است ولی نمی توان در پرونده هایی همچون ضرب و جرح، فحاشی، تهدید که بخش عمده ای از پرونده های قضایی را تشکیل می دهد، علت جرائم را مادی دانست.

وی یادآورشد: این بررسی نشان می دهد که جامعه بیش از کمبودها در حوزه مادی، به نیازهای روانی و اجتماعی و بازسازی فرهنگی و دینی برای ارتقای فرهنگی نیازمند است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار