اما این روزها ودر آستانه ماه مبارک رمضان که از قضا،تحرک دستگاههای کنترل ونظارت بر بازار عرضه محصولات غذایی تشدید شده ولی بالعکس با رشد چشمگیر قیمت این محصول مورد علاقه وپرمصرف مردم در بازار رسمی وغیر رسمی روبرو شده ایم.
کد خبر: ۴۳۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 28 May 2017

گوشت قرمز یکی از پرمصرف ترین اقلام موجود در سبد غذایی ما ایرانیان ومخصوصا مردم استان ایلام است . اگر گذرتان به قصابی های غیررسمی مناطقی از استان نظیر بخش شباب و روستای مهدی آباد افتاده باشد ،قطعا حساب میزان مصرف گوشت قرمز در استان به دستتان خواهد آمد.

به گزارش تابناک ایلام ،به طور معمول مردم استان ایلام به تامین گوشت قرمز از مبادی غیر رسمی نظیر قصابی های محلی و همچنین خرید دام زنده وذبح آن در منزل عادت دیرینه ای دارند وباید گفت مصرف گوشت قرمز وخصوصا کباب آن جزء جدایی ناپذیر سبد غذایی ما ایلامیان به حساب می آید.

اما این روزها ودر آستانه ماه مبارک رمضان که از قضا تحرک دستگاههای کنترل ونظارت بر بازار عرضه محصولات غذایی تشدید شده ولی بالعکس با رشد چشمگیر قیمت این محصول مورد علاقه وپرمصرف مردم در بازار رسمی وغیر رسمی روبرو  شده ایم.

برخی از مسوولین ،عدم عرضه دام زنده توسط تولید کننده را در افزیش قیمت دخیل می دانند واین اظهارنظر رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسنفندی از جمله آنهاست . علی اصغر ملکی با اشاره به افزایش قیمت گوشت گوسفند تا 42 و 43 هزار تومان در بازار افزود: کاهش عرضه دام زنده در بازار، سبب افزایش قیمت گوشت گوسفند است.

وی با انتقاد از کشتار گوسفند ماده ادامه داد: این رویه دلیل کم شدن دام زنده در بازار است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی عدم تمایل دامداران به عرضه دام را دلیل دیگر کاهش دام زنده و افزایش قیمت گوشت دانست و گفت: افزایش قیمت دام زنده سبب افزایش قیمت گوشت گوسفند در بازار می شود.

ملکی مصرف روزانه استان تهران را 13 تا 14 هزار راس دانست و ادامه داد: در این ایام این رقم به 18 تا 19 هزار راس می رسد. او با اشاره به اینکه توزیع گوشت وارداتی سبب کنترل قیمت گوشت گوسفندی در بازار می شود، افزود: این گوشت ها تا الان باید به دست مردم می رسید، که متأسفانه تأخیر داشته است

این درحالیست که علاوه بر موارد ذکر شده توسط رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی ،یکی از مهمترین دلایل کاهش عرضه دام زنده و به تبع آن افزایش قیمت آن که کمتر هم  به آن پرداخته می شود ،صادرات بی رویه این محصول به کشورهای شیخ نشین حوزه خلیج فارس است.

در حالیکه شرکت بازرگانی دولتی به منظور کنترل قیمت بازار به واردات گوشت قرمز بی کیفیت وکم طرفدار ویی آورده است ،صادرات دام زنده به مقصد دیگر کشورها که بازار مصرف داخل را با مشکل جدی مواجهه نموده است چه توجیهی می تواند داشته باشد ؟

جمیل شوهانی معاون امور بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت استان ایلام در پاسخ به سوال با خبرنگار ما در خصوص چرایی افزایش قیمت گوشت گوسفندی دراستان گفت :قیمت گوشت قرمز در استان ایلام نسبت به سایر استانها پایین تر است ،این موضوع باعث خروج دام زنده از استان به سایر مناطق کشور وبه تبع آن کاهش عرضه وافزایش قیمت گوشت گوسفندی شده است .

وی افزود: در حال حاضر نیز دولت براساس سیاست خاصی که با میزان مصرف ،عرضه وتقاضا ارتباط مستقیم دارد ،با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص واردات یا صادرات دام تصمیم گیری می کند.اما این مساله نمی تواند عامل اصلی افزایش قیمتها به حساب آید زیرا عوامل داخلی نظیر تفاوت قیمت فروش در استان ما نسبت به سایر استانها وعرضه دام زنده به سایر نقاط کشور در این موضوع دخیل بوده اما نباید افزایش تقاضای مصرف گوشت قرمز در ماه رمضان را بر این مساله بی تاثیر دانست.

شوهانی ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی نیز بعنوان یک شرکت تامین کننده کالاهای اساسی براساس نیاز داخلی و میزان تولید مجاز به واردات کالاهای مصرفی نظیر گوشت قرمز است .اما در کل باتوجه به فرهنگ مردم ما ،چندان رقبتی به مصرف گوشت قرمز یخ زده در مردم دیده نمی شود واین موضوع در استان ما تاثیر چندانیبر بازار نخواهدد اشت.

به گفته شوهانی تیمهای نظارت وبازرسی اصناف به طور مرتب بر بازار فروش محصولات مصرفی خصوصا گوشت قرمز نظارت جدی خواهند داشت و قطعا با متخلفین برخورد قانونی به عمل خواهند آورد.

انتظار می رود با توجه به افزایش تقاضای این محصول پر مصرف در استان ،سیاست های اقتصادی دولت بیشتر بر بازار داخل متمرکز شده و با کاهش صادرات دام زنده ،بازار کشور را ازاین محصول پرمصرف تهی ننمایند .


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار