مسئولان سازمان حج و زیارت به صراحت اعلام کرده بودند که با نصب GPS روی دستبند یا همان مچ‌بندهای الکترونیکی حجاج، می‌خواهند در راستای ایجاد رفاه زائران قدم بردارند.
کد خبر: ۴۳۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ 28 May 2017

به گزارش تابناک سمنان، گندم زمانی در یادداشت روزنامه جوان نوشت:

حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی هم همزمان با اعلام خبر مذاکرات با عربستانی‌ها خبر مچ‌بندهای الکترونیک را تأیید کرده و گفته بود: این طرح پیشنهاد خود ما بوده و علاوه بر اطلاعات هویتی حاجی، حاوی جی پی اس و نیز اطلاعات پزشکی زائر نیز هست تا در صورت بروز حادثه زائر به سرعت شناسایی و دسترسی به اطلاعات پزشکی بیمار نیز به آسانی مقدور باشد.

علاوه بر این، حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در مقابل ابهامات پیرامون مچ‌بند الکترونیکی معتقد بود این دستبندها حکم همان کارت‌هایی را دارد که پیش از این در طول مراسم حج اطلاعات هویتی زائران را در خود قرار می‌داد و از آنجایی که بیشتر زائران فراموش می‌کنند کارت‌ها را با خود بیرون ببرند، بنابراین مچ‌بند الکترونیک با تجهیز به GPS این امکان را فراهم می‌کند تا اگر زائران در طول سفر مسیر را گم کنند یا در طول مسیر دچار گرما‌‌زدگی و بی‌هوش شوند، راهی برای شناسایی آنها وجود داشته باشد.

این در حالی است که به تازگی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر گفته است: مچ‌بندهای الکترونیک به سامانه مکان‌یاب یا GPS مجهز نیست‌! زیرا برای استفاده از آن باید با عربستان هماهنگ و توافق شود که این موضوع در مذاکرات بعدی پیگیری خواهد شد. حال سؤال اینجاست، وقتی مچ‌بندهای الکترونیک مجهز به مکان‌یاب یا همان GPS نیست، پس چه ضرورتی برای به کار‌گیری آن وجود دارد؟!

مگر در توجیه استفاده از این مچ‌بندها، بحث مکان‌یابی زائران در طول سفر مطرح نشده بود، پس چگونه است که اتفاقاً این مورد با سعودی‌ها هماهنگ نشده است؟!

جالب اینجاست در طول این چند ماه و تأیید خبر از سر‌گیری سفر حج، مسئولان سازمان حج در جواب نقد به کارگیری این دستبندها همواره معتقد بودند این مچ‌بندها مشکلی برای زائران ایجاد نمی‌کند، هر چند که ابهامات در مورد آن الی ماشاء‌الله ادامه داشت.

به طور مثال تأکید بر مکان‌یابی زائران در به کارگیری این مچ‌بندها تا جایی بود که افکار عمومی از کنترل حجاج ایرانی توسط نرم‌افزار GPS خارجی و احتمال بروز سیگنال‌‌های غلط و عدم سرویس گوگل‌مپ صحبت به میان آوردند.

تأکید بر محوریت مکان‌یابی و تأمین امنیت جانی زائران تا حدی از سوی مسئولان مطرح شد که برخی دیگر عقیده داشتند چه ضمانتی وجود دارد که عوامل سرویس‌‌های جاسوسی خارجی با استفاده از این دستبندها نتوانند حساب‌شده‌تر از قبل شخصیت‌ها، نخبگان، حاجیان خاص و مسئولیت‌دار ایرانی را به قتل برسانند؟

این گمانه زمانی جدی‌تر طرح شد که در اخبار آمده بود، شرکت طراح این دستبندهای حجاج ایرانی، ایرانی نیست !

در حالی که ابراز نگرانی نسبت به یک نرم‌افزار خارجی حاوی اطلاعات رفت‌و آمدهای حاجیان و محل استقرار آنها وجود داشت، حالا سازمان حج و زیارت می‌گوید اصلاً این مچ‌بندها به سامانه مکان‌یاب مجهز نیست!

اکنون چه کسی پاسخ می‌دهد اگر این مچ‌بندها به مکان‌یاب مجهز نیست، ‌پس دلیل توافق با عربستان برای استفاده بیش از ۸۰ هزار حاجی ایرانی در حج تمتع سال‌جاری از دستبندهای الکترونیکی چیست؟! برای نشان‌دار کردن و استخفاف ایرانیان در انظار عمومی یا برای رهگیری توسط بیگانگان؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار