در منطقه حساس خاورمیانه شاهد مداخله قدرت‌های بزرگ و مشکل خشونت و تروریسم هستیم.
کد خبر: ۴۴۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶ 20 June 2017
به گزارش تابناک : رییس‌جمهور گفت: اعتقاد ما این است که خود مردم باید مسیر سیاسی و اعتقادی زندگی شان را تعیین کنند و باید در میان نسل جوان این فکر ترویج شود که آزادی در انتخاب، اساس و مسیر پیشرفت است. 
 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت السلام حسن روحانی روز سه شنبه استوارنامه کشورهای اسلوونی، مالزی، جمهوری بنین، مکزیک و تایلند را از سفرای جدید این کشورها دریافت کرد. 
 
رییس جمهور در این دیدارها به مبارزه با تروریسم و خشونت در منطقه و گسترش روابط ایران با این کشورها از نظر گردشگری و انتقال انرژی اشاره کرد. 
 
سفرای جدید ضمن تبریک انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رییس جمهور از علاقه به تعامل با ایران سخن گفتند. 
 
اهم اظهارات ریاست جمهوری و سفرای جدید کشورهای مذکور را در جدول زیر می خوانید؛

کشور
اظهارات رییس جمهور
اظهارات سفرای جدید
اسلوونی
امروز ظرفیت‌های خوبی در راستای توسعه مناسبات دو کشور وجود دارد که باید با تلاش مسئولان اجرایی شود، روابط ایران و اسلوونی همواره مثبت بوده و امیدوارم در آینده شاهد توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف تجاری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشیم.
امیدواریم در دوران مأموریت سفیر جدید اسلوونی در ایران شاهد تحولات مثبت در راستای افزایش مناسبات و همکاری‌های دو ملت و دو دولت باشیم
کریستینا رادی: هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط و همکاری‌های ایران و اسلوونی وجود ندارد و از هیچ تلاشی برای گسترش مناسبات و اجرای توافقات انجام شده میان دو کشور دریغ نخواهیم کرد
مالزی
ایران همواره اهمیت ویژه‌ای برای مالزی در میان کشورهای آسیای جنوب شرقی قایل است و روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، دانشگاهی و گردشگری پیوسته رو به توسعه بوده است
مالزی کشوری در حال توسعه در میان کشورهای اسلامی و به دنبال اسلام رحمانی و معتدل است. گسترش روابط فرهنگی و اجتماعی میان کشورهایی که به اسلام اعتدالی معتقدند، بسیار حائز اهمیت است
ایران آماده گسترش همکاری‌ها با مالزی در زمینه مبارزه با تروریسم و خشونت در منطقه است، افکار خشونت‌آمیز و افراطی امروز برای منطقه و دنیای اسلام بسیار خطرناک است و ایران و مالزی علاوه بر تلاش برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی می‌توانند در راستای گسترش و تقویت روابط فرهنگی در جهان اسلام، بایکدیگر همکاری کنند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا روابط خود را در بخش‌های مختلف از جمله انرژی و گردشگری با مالزی گسترش دهد.
امیدواریم در دوران مأموریت سفیر جدید مالزی در ایران شاهد تحولات مثبت میان دو دولت و دو کشور باشیم.
داتو رستم بن یحیی: مالزی خواهان توسعه وتعمیق مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها بویژه اقتصادی است و در این راستا هدف ما دو برابر کردن سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و مالزی است.
تمامی توافقات سفر رییس جمهور کشورمان به مالزی در حال اجرا است، روابط ایران و مالزی امروز در حال توسعه بوده و ما به دنبال گسترش مناسبات با تهران در بالاترین سطوح هستیم.
جمهوری بنین
ایران و بنین هم ظرفیتهای خوبی برای گسترش روابط دارند و هم برخی مشکلات منطقه آنها شبیه به یکدیگر است. در منطقه حساس خاورمیانه نیز مثل منطقه آفریقا در سالهای اخیر شاهد مداخله قدرتهای بزرگ و مشکل خشونت و تروریسم هستیم.
او با بیان اینکه امیدوارم در دوره جدید بتوانیم از تمام ظرفیتهای موجود برای توسعه روابط و تعاملات دوجانبه بهره بگیریم، اظهارداشت: ایران، بنین و دیگر کشورهای آفریقایی می‌توانند علاوه بر روابط دوجانبه، در زمینه حل مسائل منطقه ای و بین المللی با هم همکاری و رایزنی های بیشتر داشته باشند.
رییس جمهور تصریح کرد: مشکلات منطقه خاورمیانه و مشکلات موجود در آفریقا راهی جز مسیر سیاسی و گفتگو ندارد و رایزنی و همکاری با کشورهای آفریقایی برای مقابله با افراطی گری و تروریسم یک ضرورت است.
اعتقاد ما این است که خود مردم باید مسیر سیاسی و اعتقادی زندگی شان را تعیین کنند و باید در میان نسل جوان این فکر ترویج شود که آزادی در انتخاب، اساس و مسیر پیشرفت است.
برای حل این قبیل مشکلات علاوه بر سیاسیون باید فرهیختگان و صاحبان اندیشه و قلم احساس مسئولیت و اقدام کنند،جمهوری اسلامی ایران از همفکری و همکاری دانشگاهیا، علما و اهل اندیشه برای کمک به حل مشکلات منطقه‌ای استقبال می کند.
{literal}{{/literal} با اشاره به اجرای برخی پروژه‌ها بنین از سوی مهندسان و متخصصان ایرانی{literal}}{/literal} قطعا این همکاری‌های مشترک هم روابط و دوستی های دو ملت ایران و بنین را تقویت و تحکیم می کند و هم جوانان اهل بنین و آفریقا را بیشتر با توانمندی های متخصصان ایرانی آشنا می کند.
نعیم آکیبو: ایران و بنین ظرفیتهای فراوانی برای گسترش همکاری دارند. بنین علاقمند به استفاده از توان و دانش فنی متخصصان ایرانی و همکاری‌های دانشگاهی است.
که آفریقا و بنین به همکاری با ایران نیاز دارند چرا که ایران درک عمیق‌تری از مشکلات کشورهای آفریقایی دارد.
حمله تروریستی به ایران و شهادت جمعی از هموطنان تان در این حادثه را تسلیت می گویم
مکزیک
ایران و مکزیک روابط بلندمدتی دارند، اما متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیتهای موجود برای ارتقای سطح تعاملات و روابط به ویژه در عرصه اقتصادی بهره بگیریم.
سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره برخورداری از روابط خوب با مکزیک و کشورهای حوزه آمریکای مرکزی و جنوبی بوده است، بعد از اجرایی شدن برجام و رفع برخی تحریمها و مشکلات موجود در مسیر گسترش روابط، زمینه برای افزایش تعاملات و مراودات تهران و مکزیکوسیتی مهیا است.
دو کشور رویکردها و نگاه نزدیکی به مسائل و تحولات جهان دارند، معتقدیم مداخله قدرتهای بزرگ در امور دیگر کشورها باید رفع شده و کشورهای مستقل نیز باید تلاش کنند ضمن ایجاد روابط نزدیک، صدای واحدی در عرصه جهانی از آنها شنیده شود.
از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، راه حل مشکلات بین المللی، گفتگو و رایزنی های سیاسی است. ایران و مکزیک و کشورهایی که دیدگاه نزدیکی به در این عرصه با یکدیگر دارند، باید در عرصه بین المللی صف واحدی تشکیل دهند.
خوزه آلفونسو زگبه کامارنا:{literal}{{/literal} ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس جمهور و ابلاغ پیام تبریک رییس جمهور و دولت مکزیک به مناسبت انتخاب مجدد دکتر روحانی{literal}}{/literal}روابط دولتها و مجالس دو کشور در سطح بالایی قرار دارد و روابط فرهنگی گسترده ای نیز بین دو طرف برقرار است.
کشور ما خواهان توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط با تهران است، تلاش می‌کنیم همسو با سطح روابط سیاسی ، همکاری های اقتصادی و تجاری خود را نیز گسترش دهیم.
تایلند
ایران و تایلند توافقات خوبی برای گسترش و تعمیق همکاری ها بویژه در حوزه های های انرژی، صنعت و کشاورزی دارند که با اجرای آنها و مشارکت فعال بخشهای دولتی و خصوصی ، شاهد توسعه بیش از پیش روابط خواهیم بود.
روابط دو کشور رو به گسترش و در حال پیشرفت است، پس از اجرای برجام و رفع تحریمها فرصت خوبی برای گسترش روابط بین دو کشور وجود دارد که امیدوارم منجر به ارتقای سطح روابط اقتصادی و فرهنگی تهران و بانکوک شود.
اجرای توافقات صورت گرفته در جریان سفر سال گذشته خود به تایلند را برای تحرک بیشتر در مناسبات دو کشور حائز اهمیت است .
کالایا ویباتی بومی پراتس: برجام فرصتهای جدیدی در مسیر گسترش روابط دو کشور قرار داده که امیدوارم بتوانیم به بهترین نحو از آنها استفاده کنیم.
تایلند علاقمند به گسترش روابط خود با ایران در عرصه های انرژی، تجارت، محصولات غذایی و کشاورزی و توسعه گردشگری و افزایش تعداد گردشگران تایلندی به ایران است.
به زودی توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور امضا خواهد شد، اظهار امیدواری کرد این توافق به ارتقای سطح روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور منجر شود.





منبع : نامه نیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار