در جنوب بزرگراه آزادگان، غرب اتوبان بهشت زهرا و شرق اتوبان شهید کاظمی، شهرکی به نام «رسالت» وجود دارد که عمری 30 ساله دارد و به بلندای این عمر نیز مشکلاتی دارد که گویا در زندگی ساکنانش عجین شده است. اینجا ساکنان و کودکانش به دنبال خدمات شهری همچون بوستان ، شهربازی و مبلمان شهری نیستند اینجا مهمترین خواسته مردمانش این است که بدون ترس از سگ‌های ولگرد در معابر تردد و کودکانش بازی کنند.
کد خبر: ۴۵۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳ 02 July 2017
شهرک رسالت ١٥‌ هزار سکنه دارد که در تناقضی عجیب با وجود شهرک بودن کد روستایی دارد و از توابع بخش آفتاب شهرستان تهران محسوب می شود.

مردمان این شهرک از  شبکه آب شهری محروم هستند؛ شبکه فاضلاب ندارند و آب شرب محله‌ها از چاه‌های عمیق تأمین می‌شود. همیشه تهدید بالا رفتن نیترات آب چاها در فصول گرم سال وجود دارد. مشکلات این شهرک مثل شن ته‌نشین شده درون آب کتری‌ها میان اختلاف همیشگی بخشداری آفتاب و شهرداری منطقه 19 ته نشین شده است. به دلیل وجود زمین های کشاورزی دورتادور این شهرک بیشتر ساکنان کشاورزی هم می کنند.

نقشه ساخت این شهرک متعلق به دهه 50 است که هدفش خانه دار کردن کارمندان شرکت نفت تهران بود. کوچه های شهرک همه 12 متری و خیابانها 20 متری در نظر گرفته شده و راه اصلی آن به عبدل آباد کنونی وصل می شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقشه ساخت آن  اجرایی نشد و زمین های شهرک به مردم فروخته شد. با عبور بزرگراه آزادگان از بالای این شهرک بخشی از زمین ها را بزرگراه تصرف کرد و باعث ایجاد فاصله بین شهرک  و منطقه 19 شد. این فاصله باعث شد که هر روز یک سازمان یا نهاد و گروهی مدعی شود که شهرک در حوزه آنها قرار دارد و یا هنگام ایجاد مشکل در این شهرک به راحتی  مسئولیت را گردن طرف مقابل بیندازد.

تا سال گذشته که رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران برای بازدید این شهرک نرفته بود کمتر کسی از وضعیت آب آشامیدنی اهالی شهرک و آبیاری سبزی ها با فاضلاب خبردار بود، سبزی هایی که نهایتا سر سفره مردم تهران قرار می گیرد. گزارش ایسنا از فاجعه سبزی‌های آلوده در بیخ‌گوش تهران به مشکلات این شهرک و فاجعه ای که سلامت مردم پایتخت را تهدید می کرد اشاره کرد و باعث شد توجه ها به این منطقه جلب تا بخشی از مشکلات آنها رفع شود.

پوریا گل محمدی، شورایار محله شهرک رسالت، در گفت‌وگو با ایسنا،  علت ایجاد بسیاری از مشکلات این محله را که دیگر شهروندان آن را "منطقه 19.5 " می خوانند در جای دیگری می داند و می افزاید: ما با یک مدیریت دوگانه طرفیم؛ نمی‌دانیم باید برای مشکلاتمان به شهرداری برویم یا بخشداری. این‌جا نه کلانتری دارد، نه آتش نشانی نه اورژانس. سه ماه پیش این‌جا خانه‌ای آتش گرفت و نزدیکترین آتش نشانی به این‌جا که نزدیک میدان تره بار است تا آمد مامورانش را بفرستد، پسر آن خانه در آتش سوخت و فوت کرد.

وی افزود: شاید شما فکر کنید فقط مردم محله رسالت از نبود فاضلاب شهری در این‌جا صدمه می‌بینند، این اشتباه است. بزرگترین صدمه را مردم داخل تهران و مسول و غیرمسئول می‌بینند که هر روز این محصولات آلوده وارد خانه آنها می‌شود بدون آن‌که بدانند چه آب کثیفی به دست می‌آید و چه خطری آنها را تهدید می‌کند. این محصولات به دلیل نبودن فاضلاب شهری با آبی که ما حمام می‌رویم، آبی که دست و بدن خونی مریض را شسته، آبی که کثافت نوزاد را شسته، آبی که مریض در درمانگاه بالا آورده است و آب استخری که ما در آن شنا کرده‌ایم و ...‌هزار و یک آلودگی با خودش دارد آبیاری می‌شود. ما این را نمی‌خواهیم و راضی نیستیم اما کاری از دست ما برنمی‌آید.

وی ادامه می دهد: برای حل این مشکل و بسیاری از معضلات این محله ها به شهرداری منطقه 19 و بخشداری آفتاب مراجعه کرده ایم و هربار نتیجه پاسکاری شهروندان میان این دو دستگاه بوده است.

اما یکی از مشکلات دیرینه این شهرک، سگ‌های ولگردیست که آسایش و امنیت را از ساکنانش سلب کرده است و تاکنون به چندین کودک نیز حمله کرده و آسیب رسانده‌اند. این در حالیست که به گفته گل محمدی متاسفانه شمار سگ‌های ولگرد در این شهرک رو به افزایش است. امروز شهروندان شهرک رسالت تنها می خواهند همانند شهروندان سایر مناطق آرامششان با حضور سگ های ولگرد به هم نریزد.

مشکل سگ‌های ولگرد کم و بیش در بسیاری از مناطق شهر تهران وجود دارد، اگر ساکن مناطق ۱، ۴، ۵، ۱۸ و ۲۲ باشید شاید در تاریکی شب با سگ‌های ولگرد مواجه شده باشید، سگ‌هایی که عموما با جثه‌های بزرگ سبب وحشت می‌شوند اما شمار سگ های ولگرد و تردد محابای آنها در معابر  داد شهروندان شهرک رسالت را درآورده و حمله های گاه و بی گاه این سگ ها به کودکان سایه ترس را آنها به همراه داشته است تا جایی که ساکنین خود برای جمع آوری این سگ‌ها دست به کار شده‌اند. اقدامی که وظیفه شهرداری تهران است و ورود مستقیم شهروندان علاوه بر تضییع حقوق این سگ‌ها، خطرات زیست محیطی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

محمدرضا 12 سال دارد و ساکن محله نعمت آباد است. به تردد گله سگ‌های ولگرد در خیابان های محله اشاره می کند و می گوید: شب ها رژه می روند؛ روزها هستند اما شب ها بیشتر حمله می کنند برای همین شب ها کمتر بیرون میاییم. گاهی سگ‌ها انقدر بزرگ و ترسناک هستند که از فاصله دور که دیده می شوند باید مسیرمان را تغییر دهیم. اکثر بچه های محله ما و شهرک رسالت خاطره بد از حمله سگ تو ذهنمان داریم مثلا سال گذشته سگ به یکی از دوستانم حمله کرد و تنها در چند دقیقه پاشو زخمی و پر خون کرد که شبانه مجبور شد برای زدن واکسن به مرکز شهر بردند.

به گزارش ایسنا، مبارزه با حیوانات موذی و کنترل جمعیت سگ های ولگرد در شهر تهران به شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران سپرده شده است. مردادماه سال گذشته بود که مدیر عامل وقت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از راه‌اندازی نقاهت‌گاه سگ های بدون صاحب خبر داد و وعده جمع آوری آنها از سطح شهر را داد.

وی با بیان اینکه تعدادی از سگ‌های بیمار توسط دامپزشکان کشته می‌شوند، افزود: برای کاهش تعداد سگ‌ها در شهر، بعد از زنده‌گیری آنها را عقیم‌سازی می‌کنند. روزانه در شهر تهران بیش از 15 قلاده سگ زنده‌گیری می‌شود، به همین منظور با احداث این نقاهت‌گاه توانستیم برخی از مشکلات موجود در شهر را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: نقاهت‌گاه سگ‌ها راه‌اندازی‌شده در شهر تهران برای 10 سال ظرفیت دارد، چرا که فرآیند زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ بین 3 الی 45 روز زمان می‌برد.

اما به گفته علیرضا دیگر شهروند شهرک رسالت ، از سال گذشته و به ویژه در دو ماه گذشته تعداد سگ‌ها در این محله ها به شکل عجیبی افزایش داشته است و حتی برخی ساکنین مشاهده کرده اند که گاه سگ‌های جمع آوری شده از سایر نقاط با وانت در زمین‌های اطراف این  منطقه اورده و رها می شوند. اگر شهرداری تهران ظرفیت و قدرت جمع آوری این سگ ها را دارد چرا در شهرک رسالت دست به کار نمی شود؟ چرا از 15 قلاده ای که روزانه در تهران زنده گیری می شود شهروندان شهرک رسالت سهمی ندارند؟ شاید هم منطقه 19.5 از یاد مسئولین رفته است.

پورمحمدی مدیر کنترل حیوانات شهری شهرداری تهران در پاسخ به اعتراض شهروندان شهرک رسالت مبنی بر افزایش جمعیت سگ ها در این منطقه به ایسنا، گفت: اقدام برای زنده گیری سگ‌های بدون صاحب در تمامی مناطق شهر تهران به صورت روزانه انجام می شود و علاه بر این به دلیل ورود سگ‌های بدون صاحب از حاشیه شهر تهران به داخل مناطق شهری زنده گیری سگ‌ها در محدوده های حاشیه ای نیز انجام می شود.

شهرداری تهران در زنده گیری سگ های بدون صاحب تنها مانده است

وی افزود: با توجه به بافت روستایی موجود در شهرک رسالت و محدوده اطراف آن استفاده از سگ برای مصارف مختلف از جمله نگهبانی سر زمین کشاورزی و... معمول است، اما متاسفانه اطلاعاتی در خصوص عقیم سازی این سگ ها وجود ندارد و یا با توجه به مسائل اعتقادی این انجام نمی شود و در انتهای زمستان و فصل زاد و ولد سگ ها تعداد آنها افزایش یافته و معمولا صاحبان این سگ ها توله ها را تا انتهای دوران شیرخوارگی نگه می دارند و پس از آن سگ ها را در همان محدوده رها می کنند این اتفاق به همراه ورود سگ ها از محدوده اطراف با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرک رسالت موجب افزایش تعداد سگ های بدون صاحب در این شهرک مسکونی شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه عدم احساس مسئولیت شهروندان درخصوص سگ هایی که نگهداری می کنند و بخشداری و دهیاری که مسئولیت جمع آوری آنها را نمی پذیرند بار مضاعفی را بر شهرداری تهران تحمیل می کند این در شرایطی است که علیرغم وجود دستگاه‌های مختلفی مانند وزارت کشور که در این امر متولی هستند، شهرداری تهران در زنده گیری سگ های بدون صاحب تنها مانده است.

مدیر کنترل حیوانات شهری شهرداری تهران تصریح کرد: ما روزانه بر اساس کار کارشناسی انجام شده، تجربیات سنوات قبل و تماس شهروندان با سامانه 137 ورودی هایی که بیشترین وفور سگ بدون صاحب هست را شناسایی و بر این اساس اکیپ های زنده گیری اقدام می کنند.

وی در عین حال در خاتمه تاکید کرد: با توجه به درخواست شهروندان شهرک رسالت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نسبت به زنده گیری سگ های بدون صاحب در این منطقه نسبت به گذشته با اهتمام بیشتری اقدام خواهد کرد و بزودی با انجام کار کارشناسی علت افزایش جمعیت سگ های بدون صاحب در این محدوده را پیدا خواهد کرد و نسبت به زنده گیری آنها اقدام می شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار