شغل با عقده‌گشایی‌های سیاسی ایجاد نمی‌شود. دولت باید گزارش سه ماهه تولید و اشتغال را به مردم بدهد.
کد خبر: ۴۵۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ 04 July 2017

به گزارش تابناک سمنان، روزنامه کیهان در اخبار ویژه خود آورده است:

3 ماه از سال گذشت آیا دولت 300 هزار شغل درست کرد؟!

شغل با عقده‌گشایی‌های سیاسی ایجاد نمی‌شود. دولت باید گزارش سه ماهه تولید و اشتغال را به مردم بدهد.

به نوشته‌ روزنامه جوان، طبق برنامه و براساس آمارهای موجود در شرایط کنونی باید سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار شغل پایدار ایجاد شود و رئیس دولت نیز در تبلیغات انتخاباتی خود در آغاز سال جاری وعده 950 هزار شغل پایدار در هر سال را به مردم داده است.


به رغم گذشت بیش از سه ماه از سال تحرک ملموس و قابل ملاحظه‌ای برای اشتغالزایی در سطح کشور دیده نمی‌شود و کماکان دولتمردان در فضای انتخاباتی حضوری پررنگ داشته و متاسفانه حاشیه‌ها بر متن غلبه داشته و هر روز یک موضوع حاشیه‌ای دستمایه دولتمردان و اصحاب رسانه‌ برای انجام عملیات روانی و سرگرم کردن مردم قرار می‌گیرد. اطلاعات مرکز آمار ایران درباره نیروی کار سال 1395 نشان می‌دهد؛ نرخ بیکاری در کل کشور در سال جاری معادل 12/4 درصد بوده که نسبت به نرخ بیکاری سال گذشته 1/4 درصد افزایش یافته است. روند موجود و حاشیه‌پردازی‌ها در ماه‌های نخست سال جاری نشان می‌دهد که هنوز اشتغال مسئله اصلی دولت نیست و در حوزه اشتغال سند مورد قبولی از سوی دولت به مجلس فرستاده نشده است.


بنا به اذعان برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال حاضر دولت هیچ سیاست مدون و مشخصی درخصوص اشتغال در دستور کار نداشته و هر آنچه هست، در کنار حاشیه‌پردازی‌های دوقطبی‌‌ساز، بازی با کلمات است.

اول باید تولید باشد که ایجاد اشتغال انجام پذیرد. از سوی دیگر در حالی که بازار داخلی ظرفیت تولید بسیاری از کالاها را با کیفیت مناسب دارد. مع‌الاسف شاهد واردات بی‌رویه کالاهای مشابه از سایر کشورها بوده و در این خصوص دولتمردان فقط حرف می‌زنند هم اینک طبق گزارش‌های آماری رسمی، سالانه علاوه بر 40 میلیارد دلار کالای وارداتی ( به اصطلاح قانونی) حداقل 25 میلیارد دلار هم واردات کالای قاچاق به کشور داریم.

اکنون با پایان یافتن فصل بهار مردم از دولتمردان یک چهارم برنامه سال 96 را درباره تولید و اشتغال مطالبه می‌کنند و دولت باید لزوما به مردم درباره ایجاد یا عدم ایجاد حدود 300 هزار شغل پایدار گزارش بدهد.

این روزنامه همچنین خاطر‌نشان کرد: نگاهی به فعالیت‌های سه ماهه اخیر نشان می‌دهد نه فقط اقتصاد در تعطیلی به سر می‌برد بلکه ظاهرا تا تشکیل دولت جدید نیز برنامه‌ای در دستور کار برای عملیاتی شدن نیست. بار دیگر مدیر کل توسعه اشتغال وزارت کار با اذعان به این نکته که طرح کارورزی محدود بوده به طرح‌های بسیج و سپاه که در چند سال اخیر در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی شده است، روی آورده است.

این در حالی است که از سوی دیگر برای ژست‌های روشنفکری و در پشت تریبون‌ها این نهادهای موثر در حاکمیت را مورد حمله قرار می‌دهند.

پروفسور صهیونیست: ایران بزرگ‌ترین پیروز جنگ سوریه است

یک نظریه‌پرداز صهیونیست معتقد است ایران بزرگ‌ترین پیروز جنگ سوریه است.

به گزارش رأی‌الیوم، مردخای کیدار شرق‌شناس صهیونیست که در محافل این رژیم به عنوان پروفسور کیدار شناخته می‌شود، ضمن تحلیلی نوشت: ایران، بزرگترین پیروز و عربستان بزرگترین بازنده در جنگ‌های خاورمیانه است و اسرائیل، اروپا و آمریکا باید به نفوذ گسترده ایران بر بخش گسترده‌ای از عراق، سوریه و لبنان اذعان کنند.

وی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه به ویژه سوریه نوشت: ایران توانست از میان نیت‌های سوء دولت باراک اوباما و جدول اولویت‌های دولت ترامپ به طرف پیروز در جنگ سوریه بدل شود.

وی تاکید کرد: هیچ کس در دنیا نمی‌تواند ایران را از سوریه خارج کند. اسرائیل، اروپا و آمریکا باید هر چه سریعتر به این واقعیت اذعان کنند که ایران بخش گسترده‌ای از عراق، سوریه و لبنان را تحت کنترل خود دارد.

وی افزود: حزب‌الله از طریق زمینی با ایران مرتبط است و همین امر هم باعث شده که حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در برابر اسرائیل احساس امنیت و آرامش کند. ارزیابی‌های کنونی شرایط نسبت به دو سال گذشته کاملا فرق کرده است. ما به جای سوریه، ایران را به عنوان همسایه مستقیم خود یافته‌ایم.
حزب‌الله تنها یک تشکیلات در لبنان نیست، بلکه شاخه مهمی از هیئت قدرتمند ایران است که در مسافت کمی از مرزهای ما مستقر شده است. کیدار، می‌نویسد: انتظار می‌رود که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به زودی پیروزی خود را اعلام کند. آن هم در زمانی که تشکیلات حامی ایران، موفقیت‌هایی در لبنان، یمن و عراق کسب کرده‌اند. تا از این طریق عربستان بزرگترین بازنده در این نبردها عنوان شود.

موضوع مهم دیگر در این میان ارتش سوریه یا ارتش اسد است که توانست زمام امور را به دست بگیرد و دوباره امید و روحیه را به سربازان خسته خود بازگرداند.
در مقابل، مخالفان مسلح در سال‌های اخیر یکدیگر را تضعیف کردند و بهای عدم اتحاد را پرداخت می‌کنند. از همین رو پیش‌بینی می‌شود که اسد بتواند پس از چند ماه، پیروزی خود را اعلام کند.»

روحانی تدارکاتچی نباشد /همان رحم ‌اجاره‌ای بهتر است!

ابراهیم اصغرزاده گفت روحانی نمی‌خواهد تدارکاتچی باشد.

وی در مصاحبه با هفته‌نامه صدا ضمن حمله به برخی وزرای روحانی گفت: من شنیدم برخی مدیران و حتی وزرای دولت به تصور اینکه ممکن است رقیبان روحانی پیروز شوند، خودشان را از تلاطمات سیاسی کنار کشیده بودند تا در کابینه‌های بعدی نیز جایگاه داشته باشند.

عضو شورای شهر اول (منحله) تهران با بیان اینکه روحانی نخواست یا نتوانست یا نگذاشتند گام‌های مستحکمی در راه نهادینه‌های حقوق شهروندی بردارد، افزود: ناکارآمدی دولت در این زمینه‌ها به حساب جبهه اصلاحات نوشته می‌شود.

وی با تخطئه مجدد برخی وزرا گفت: دولت روحانی نمی‌تواند به طور همزمان و به دلخواه خود میان نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا مطابق نقشه دولت اول موازنه برقرار کند. به نظرم او ناچار است با اصلاح‌طلبان بیش از گذشته دست به یک تعامل بزرگ و استراتژیک بزند. تعهد به اجرایی کردن وعده‌های انتخاباتی و اتخاذ سیاست‌های اصلاحی به مراتب مهمتر از به کارگیری اشخاص و افراد به ظاهر اصلاح‌طلب است. مگر در دولت اول روحانی شاهد حضور وزرایی نبودیم که اسماً اصلاح‌طلب نامیده می‌شدند ولی رسماً بازی کارخراب‌کن‌هایی بودند که جز به بقای خود در قدرت و حفظ کرسی وزارت نمی‌اندیشیدند؟!


اصغرزاده می‌افزاید: تجربه دوره نخست به روحانی آموخته که عقب‌نشینی از سیاست‌های اصلاحی می‌تواند او را به یک مدیر تدارکاتچی تقلیل دهد؛ تا جایی که نتواند از برگزاری یک کنسرت حتی در تهران دفاع کند چه رسد به وعده‌های انتخاباتی که خود را اخلاقاً ملزم به اجرای آنها می‌داند. او اینک از هر اصلاح‌طلبی اصلاح‌طلب‌تر است.

یادآور می‌شود اصغرزاده همان کسی است که اولین‌بار تاکید کرد روحانی و دولت وی (یازدهم) رحم ‌اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است و از این جهت، پرهیز دادن روحانی از سوی وی درباره تدارکاتچی شدن، کمی تا قسمتی طنز به نظر می‌رسد.

رهنمود آتش به اختیار اعتراض به عملکرد وزارت شماست آقای وزیر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دومین بار درباره رهنمود رهبر انقلاب درباره «آتش به اختیار»، در روزنامه ایران یادداشت نوشت.

صالحی امیری می‌نویسد: سخنان روشنگرانه رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر و تعریف و تبیین مفهوم آتش به اختیار، راه را بر هر نوع سوءبرداشت و ایجاد تفرقه‌ میان صفوف ملت مسدود کرد. به بیان دیگر رهبری معظم به‌درستی در صحبت‌های خود اقدامات غیرقانونی و هنجارشکنانه را نفی کردند و معیار کار فرهنگی تمیز را حرکت در چارچوب قانون برشمردند.

امری که به‌عنوان یک نیاز جدی در برابر انتظارات واقعی جامعه به شدت احساس می‌شود. اصولاً اقدامات خودجوش و مردمی همواره مکمل و پشتوانه‌ای برای تداوم حیات اجتماعی جامعه بوده است. پرواضح است که دولت‌ها وظیفه دارند بستر مناسب را برای حرکات عمیق و تأثیرگذار فرهنگی فراهم آورند، اما بدون حضور خودجوش مردم در عرصه‌های فوق، ماندگاری و اثربخشی لازم محقق نخواهد شد.

وی می‌افزاید: حرکت خودجوش، اصلاح‌گرایانه اما حرکت خودسر مخرب است. حرکت خودجوش، پویا، محرک و پیش‌برنده، اما حرکت خودسرانه، ایستا، مخرب و بازدارنده است.

توجه به مفهوم تمیز در کار فرهنگی هم اهمیت دارد. تمیز در ادبیات ما به معنای پاکیزه، مطهر، ناب، درخشان، انگیزاننده و جذاب تلقی می‌شود و در مقابل آن عمل کثیف، ناپاک و آلوده داریم. اصحاب فرهنگ و هنر با تلاش خود و تشکیل نشست‌های تخصصی می‌توانند نسبت به تبیین مرزهای خودجوش و تمیز با کار خودسر و کثیف روشنگری کنند...

بعد از فصل‌الخطاب مقام معظم رهبری، مجادله، مناقشه، تخریب و انگ‌زنی عدول از این گفتمان و ظلم بزرگی در حق رهبری و ملت است. بهترین مرجع برای تفسیر سخنان رهبر انقلاب مراجعه به بیانات خود ایشان است.

این نوع یادداشت‌نویسی وزیر ارشاد در حالی است که کارنامه ضعیف وزارت ارشاد، یکی از مصادیق اصلی اعتراض رهبر معظم انقلاب و تأکید بعدی ایشان بر آتش به اختیار بود. معظم‌له 17 خرداد 96 در دیدار دانشجویان فرمودند: «من به همه آن هسته‌های فکری و عملی جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتباً می‌گویم: هر کدام کار کنید؛ مستقل و به قول میدان جنگ، آتش به اختیار، البته در جنگ، قرارگاه مرکزی وجود دارد که دستور می‌دهد، اما اگر چنانچه رابطه قرارگاه قطع شد یا قرارگاه عیبی پیدا کرد، اینجا فرمانده دستور آتش به اختیار می‌دهد. خب شما افسرهای جنگ نرمید- قرار شد شما افسران جوان جنگ نرم باشید- آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی‌تواند درست مدیریت کند، آنجا آتش به اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید. گاهی اوقات انسان احساس می‌کند دستگاه‌های مرکزی فکر و فرهنگ و سیاست و مانند اینها دچار اختلالند، دچار تعطیلیند؛ واقعاً آدم گاهی اوقات احساس می‌کند. حالا مثلاً فرض بفرمایید این همه ما مسئله فرهنگی در کشور داریم، مسائل مهم که شاید من بتوانم ده مسئله اصلی فرهنگی را بشمارم که اینها دچار مشکل است؛ فرض کنید مسئله سینما، یک مسئله مهم است، ]یعنی[ مسئله فرهنگی مهمی است که سینمای کشور چه جوری اداره می‌شود، از کجا پشتیبانی می‌شود- حالا پشتیبانی خارجی هم پیدا می‌کنند برای فیلم‌ها- اداره هنر کشور و سینما که چیز کوچکی نیست؛ مثلاً فرض کنید ده مسئله این جوری می‌شود پیدا کرد، ]ما[ ناگهان می‌بینید مثلاً فرض کنید اینکه فلان آهنگ قبل از افطار پخش بشود یا نشود، می‌شود مسئله اصلی؛ نامه‌نگاری می‌کنند! پیدا است که این دستگاه اختلال پیدا کرده که مسئله اصلی را از مسئله فرعی تشخیص نمی‌دهد و یک مسئله اصلاً بی‌اعتبار بی‌اهمیت فرعی را به عنوان یک مسئله اصلی، درشت می‌کنند. وقتی این جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن وقت اینجا جای همان آتش به اختیاری است که عرض کردم».

بنابراین روشن است که وزیر ارشاد قبل از هر چیز عذر تقصیر نسبت به برخی بی‌عملی‌ها و بدعملی‌ها و کجروی‌ها در وزارت تحت مدیریت خود بیاورد نه اینکه به تحلیل و تفسیر مفهوم آتش به اختیار که مخاطب آن نیروهای فرهنگی و انقلابی کف میدان هستند، بپردازد؛ چنین رویکردی به ماجرا، تأسف‌بارتر از اصل کوتاهی انجام گرفته در گذشته است.

نرخ تورم اعلامی دولت 8 درصد /تورم اجاره‌بها، 30 تا 45 درصد!

یک روزنامه حامی دولت با انتقاد از سیاست‌های ناکارآمد وزارت راه و شهرسازی نوشت: اجاره‌بها ترمز بریده است.

آفتاب یزد در گزارشی می‌نویسد: اگر دولت برای افزایش عرضه مسکن برنامه‌ریزی نکند و در سیاست‌های اقتصاد کلان تغییراتی جهت افزایش قدرت خرید مسکن به وجود نیاورد، ما در آینده شاهد افزایش میزان اجاره‌بها بیش از آن مقداری که اکنون وجود دارد هم خواهیم بود.

نکته قابل تامل این است که رشد اجاره‌بها هیچ تناسبی با رشد تورم نداشته است. یعنی در شرایطی که تورم زیر 10 درصد است رشد اجاره‌بها تا 3 برابر تورم نیز ثبت شده است و در چنین شرایطی فشار زیادی به اجاره‌نشین‌ها وارد می‌شود.

حسن محتشم دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌وگو با آفتاب یزد تصریح کرد: دلیل افزایش بی‌رویه قیمت اجاره‌بها در امسال سیاست‌های انقباضی در اقتصاد کلان است که منجر به رکود مسکن شده است. اکنون مسکن سه سال است که در رکود است. طبق طرح جامع مسکن، پیش‌بینی شده اگر سالی یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود در افق 1404 به نقطه سربه‌سر خواهیم رسید. این در حالی است که در حال حاضر تا رسیدن به نقطه مورد نظر خیلی فاصله داریم. هر ساله تقاضاهای جدید در بازار مسکن به وجود آمده و تقاضا همچنان در حال افزایش است. به عبارت دیگر هر ساله با انباشت تقاضا مواجه هستیم اما عرضه معادل این تقاضا نیست و این عدم توازن موجب شده که تقاضا در بازار اجاره از عرضه و تولید پیشی بگیرد.

مجید کیانپور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این‌باره با بیان اینکه در برخی از مناطق تهران بالای 45 درصد نیز افزایش نرخ اجاره‌بها داشته‌ایم، گفت: تا پایان شهریور ماه بازار نقل و انتقال مسکن درگیر نوسانات قیمتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار