محمدی با اشاره به اینکه دلیل این آتش‌سوزی‌ها عمدتا عوامل طبیعی و ناشناخته گزارش شده است، تصریح کرد: سه مورد از این آتش‌سوزی‌ها به دست چوپانان و گردشگران اتفاق افتاده بود که برای پیگیری و برخورد با آنها به مراجع قضایی معرفی شدند.
کد خبر: ۴۶۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱ 15 July 2017
مدیرکل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه به دلیل افزایش دما و خشکی هوا احتمال وقوع آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی افزایش یافته است گفت: در سه ماهه نخست امسال چهار هکتار از مناطق حفاظت‌شده استان همدان طعمه حریق شد.

به گزارش تسنیم؛ محمدرضا محمدی اظهار داشت: با توجه به افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی افزایش یافته است در این راستا کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند باید از روشن کردن آتش خودداری کنند.

وی با اشاره به تعیین اشد مجازات برای آتش‌افروزان عرصه‌های طبیعی افزود: براساس قانون شکار و صید، ایجاد و فراهم کردن مقدمات آتش‌سوزی در پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش بر اثر بی‌مبالاتی و یا عدم رعایت مقررات محیط زیست باشد، متخلفان به جزای نقدی یا حبس از 91 روز تا سه سال محکوم می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست استان همدان با اشاره به آتش‌سوزی محیط طبیعی بیان کرد: سه ماهه نخست امسال چهار هکتار از مناطق حفاظت‌ شده استان همدان طعمه حریق شد که تمام این آتش‌سوزی‌ها در اسرع‌وقت با همکاری محیط‌بانان و مردم محلی مهار شد.

وی گفت: 13 فقره آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت استان همدان تا پایان مرداد سال گذشته رخ داد که وسعت آتش‌سوزی در این مناطق به 33.5 هکتار رسید در صورتی ‌که در مدت مشابه سال 94 این میزان 134 هکتار بود.

محمدی با اشاره به اینکه دلیل این آتش‌سوزی‌ها عمدتا عوامل طبیعی و ناشناخته گزارش شده است، تصریح کرد: سه مورد از این آتش‌سوزی‌ها به دست چوپانان و گردشگران اتفاق افتاده بود که برای پیگیری و برخورد با آنها به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی‌ها در مناطق حفاظت‌شده و شکار ممنوع اتفاق افتاد، افزود: آتش‌سوزی‌ها عمدتا در مناطق حفاظت‌شده لشگر در ملایر، ملوسان نهاوند، شراء همدان و منطقه شکار ممنوع تجرک فامنین رخ داده است.

مدیرکل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه یگان‌های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی برای اطفا حریق مراتع و جنگل‌ها در آماده‌باش هستند، عنوان کرد: از دوست‌داران طبیعت و حامیان محیط زیست، شوراهای شهرها و روستاها، دهیاری‌ها و شهروندان می‌خواهیم در صورت مشاهده خطر آتش‌سوزی در اسرع وقت برای اطلاع‌رسانی یا خاموش کردن آتش اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به آغاز سرشماری تابستانه وحوش در مناطق حفاظت شده استان همدان اظهار داشت: در این سرشماری پستانداران شاخص مناطق از جمله پازن، قوچ، میش، بز، گرگ، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و گراز مورد شمارش قرار می‌گیرند.

محمدی با بیان اینکه سرشماری تابستانه در راستای بررسی وضعیت زاد و ولد وحوش انجام می‌شود، تصریح کرد: 307 گونه جانوری در استان همدان براساس مشاهدات در سرشماری‌های سالانه و انجام طرح‌های مطالعاتی شناسایی شده است که قوچ و میش ارمنی و سنجاب زمینی از گونه‌های جانوری خاص استان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار