وزارت اقتصاد با ارایه تحلیلی از وضعیت بازارهای جهانی نفت و همچنین رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی، از افزایش تقاضای نفت خبر داده است.
کد خبر: ۴۶۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ 16 July 2017
به گزارش تابناک : در دفتر مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد پیش بینی های جدیدی از قیمت نفت خام برای سال ۲۰۱۷ ارایه و مطرح شده است.

بنا بر این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در سال جاری به ۵۰.۷۸ دلار تا ۵۷.۵ دلار خواهد رسید؛ همچنین قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز ۵۲.۶۹ دلار تا ۵۹ دلار پیش بینی شده است.

قیمت هر بشکه نفت خام ایران در ماه می ۲۰۱۷ (خردادماه) ۴.۱ درصد کاهش داشت و ۴۹ دلار معامله شد و در این ماه قیمت هر بشکه نفت خام اوپک نیز با ۴.۲ درصد کاهش، ۴۹.۲۰ دلار بود.

گفتنی است میزان تقاضای روزانه جهانی نفت در سال ۲۰۱۷ میلادی ۹۶.۳۸ میلیون بشکه پیش بینی شده که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی که ۹۵.۱۲ میلیون بشکه در روز بود، افزایش نشان می دهد.

دولت یازدهم بازارهای نفتی از دست رفته را بازگرداند
این در حالی است که طبق آمار درآمد نفتی ایران در سال گذشته به بیش از 55 میلیارد دلار رسیده است.

آخرین گزارشها حاکی از این است که افزایش درآمدهای نفتی ایران به بیش از 55 میلیارد دلار و 700 میلیون دلار ، رشد 66 درصدی درآمدهای ایران از محل صدور نفت و گاز را به همراه داشت.

آخرین محاسبات صورت گرفته توسط بانک مرکزی ایران نشان می دهد، دولت یازدهم از سال 1392 تا پایان سال 1395 درآمدی معادل با 209 میلیارد و 267 میلیون دلار از محل صادرات نفت و گاز به دست آورده که این رقم بسیار پایین تر از درآمد دولت دهم از محل مذکور است.

ناگفته نماند که دولت دهم در فاصله سال های 1388 تا پایان سال 1391 ، 346 میلیارد و 515 میلیون دلار نفت فروخت اما آمارها نشان می دهد یکی از بدترین شرایط اقتصادی ایران در دوره های مذکور در این دوره زمانی اتفاق افتاد.

این در حالی بود که کاهش شدید رشد اقتصادی که به منفی شدن آن در سال 1391 منجر شد از یک سو و تورم بالا و توام با رکود اقتصاد از سوی دیگر، قدرت خرید مردم و وضعیت رفاهی کشور را نشانه رفت.

به این ترتیب در حالی فعالیت دولت یازدهم آغاز شد که ایران بخش مهمی از بازارهای نفتی خود را از دست داده بود و میزان درامد نفتی ایران در سال 1391 نسبت به مدت مشابه پیش از آن نیز گواه از دست رفتن بازارهای نفتی ایران بود.

وقفه 4 ساله رکود نفتی شکسته شد
تحریم خرید نفت ایران در این سال بحران های اقتصادی کشور را بسیار پیچیده کرد. به طوری که درآمد 118 میلیارد دلاری نفت ایران در سال 1390 به 68 میلیارد و 135 میلیون دلار در سال 1391 کاهش یافت. به این ترتیب میزان درامدهای نفتی به دست آمده در دولت یازدهم نزدیک به چهل درصد کمتر از دولت دهم شد.

اما دولت یازدهم برنامه بازگرداندن و احیای بازارها و درآمدهای نفتی را اولویت خود قرار داد که این سیاست توامان سبب شد روند نزولی درآمدهای نفتی که از سال 1391 آغاز شده بود ، بالاخره در سال 1395 متوقف شود و ایران بار دیگر شاهد افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت ، پس از وقفه ای چهار ساله باشد.

حال باید دید در سال پیش رو دولت تا چه اندازه می تواند درآمدهای نفتی را افزایش دهد و بازارهای خود را احیا کند؟!





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار