مرگ نابغه ریاضی ایران با خود بحث های بسیاری به راه انداخت که یکی از آنان بحث داغ انتقال تابعیت از مادر است. شاید در مرحله ای اول این موضوع نسبت به مرگ مریم میرزاخانی چندان اهمیت نداشته باشد اما وقتی می شنویم در خواست هویت ایرانی دختر مریم میرزاخانی در گذشته رد شده است شاید به عنوان وصیت این دانشمند بتوان از آن یاد کرد.
کد خبر: ۴۶۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ 17 July 2017
به گزارش تابناک : مرگ نابغه ریاضی ایران با خود بحث های بسیاری به راه انداخت که یکی از آنان بحث داغ انتقال تابعیت از مادر است. شاید در مرحله ای اول این موضوع نسبت به مرگ مریم میرزاخانی چندان اهمیت نداشته باشد اما وقتی می شنویم در خواست هویت ایرانی دختر مریم میرزاخانی در گذشته رد شده است شاید به عنوان وصیت این دانشمند بتوان از آن یاد کرد. در این رابطه چندان دور از انتظار نبود که کاربران شبکه‌های اجتماعی، به این موضوع هم اشاره کنند و از وضعیت آناهیتا و افراد دیگری بگویند که نمی‌توانند تابعیت ایرانی بگیرند چون پدرشان ایرانی نیست نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و بیش از۶۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس خواستار انجام اقدامات لازم برای اعطای تابعیت به فرزند مریم میرزاخانی شدند. طبق قوانین فعلی کشور فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی- که در ایران ساکن نیستند- تبعه ایران محسوب نمی شوند. با توجه به اینکه فرزند مریم میرزاخانی نتوانسته تابعیت ایرانی بگیرد بنابراین  نمی‌تواند به ایران سفر کند.

شناسنامه و اسناد سجلی مهمترین مدرکی است که هویت افراد را معرفی  و به گونه ای داشتن شناسنامه از مقدماتی ترین حقوق شهروندی به شمار می رود اما متاسفانه کودکان و افراد زیادی در کشور به علت نداشتن شناسنامه  سال ها است از حقوق شهروندی و خدمات عمومی و دولتی بی بهره هستند.

بر اساس قانون مصوب 1385 مجلس شورای اسلامی، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده یا حداکثر تا یک‌سال پس از تصویب این قانون در ایران متولد می‌شوند می‌توانند بعد از رسیدن به سن هجده سال تمام تقاضای تابعیت ایرانی نمایند. این افراد در صورت نداشتن سوء پیشینه کیفری یا امنیتی و اعلام رد تابعیت غیرایرانی به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

بر اساس همین قانون، وزارت کشورباید نسبت به احراز ولادت طفل در ایران و صدور پروانه ازدواج موضوع ماده (1060) قانون مدنی اقدام ‌نماید و نیروی انتظامی نیز با اعلام وزارت کشور پروانه اقامت برای پدر خارجی مذکور در این ماده صادر را می‌کند. فرزندان موضوع این ماده قبل از تحصیل تابعیت نیز مجاز به اقامت در ایران هستند.
از تاریخ تصویب این قانون کسانی‌که در اثر ازدواج زن ایرانی ومرد خارجی در ایران متولد شوند و ازدواج والدین آنان از ابتدا با رعایت ماده‌(1060) قانون مدنی به ثبت رسیده باشد، پس از رسیدن به سن هجده سال تمام و حداکثر ظرف مدت یک‌سال، بدون رعایت شرط سکونت مندرج در ماده (979) قانون مدنی به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.
همانگونه که در قوانین آمده است تابعیت برای کسانی امکان پذیر می تواند باشد که در ایران زندگی کنند و برای دختران و پسران امثال میرزاخانی این امکان وجود ندارد. از سوی دیگر حتی افرادی که در ایران زندگی می کنند با بحران هویت و نداشتن شناسنامه مواجه هستند که خود می تواند به افزایش زمینه های مجرم شدن این افراد در آینده بینجامد 
در این خصوص موسوی‌نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با طرح مذکور گفت: تا سال 1385 حدود 200 هزار نفر از فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایران با مردان خارجی در کشور وجود داشت، اما در حال حاضر یک میلیون نفر با مشکلاتی در زمینه تابعیت و هویت روبرو شده‌اند و با توجه به اینکه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، حق برخورداری از امکانات و تحصیلات را ندارند، ‌این امکان وجود دارد که آنان با مشکلاتی مانند اعتیاد روبرو شوند که آسیب‌های اجتماعی برای کشور در پی خواهد داشت.

طرح تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی از مدتها پیش در دستور کار مجلس قرار گرفته است. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هم اعلام کرده بود در حال حاضر یک میلیون فرد بی هویت که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی‌اند در کشور ساکنند و با مشکلات بسیاری درگیرند.

براساس قوانین ایران، تابعیت ایرانی از طریق مادر منتقل نمی‌شود و نحوه‌ی صدور تابعیت ایرانی برای «فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی»، از چندین سال پیش مورد بحث و چالش بوده است. بررسی طرح مربوط به این موضوع، تاکنون چندین‌بار در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، اما هر بار، بررسی آن به دوره‌ی بعدی مجلس واگذار شده است.

اما حالا چند روزی است که خبر رسیده تغییراتی در کمیسیون فرهنگی درباره بعضی از مواد قوانین مربوط به تابعیت تصویب شده و در انتظار تصویب در مراحل بالاتر است. با این حال، بعضی از حقوقدان‌ها می‌گویند این مصوبات تغییر چندانی در قانون فعلی انتقال تابعیت از مادر به فرزند ایجاد نمی‌کند چون تنها شامل فرزندانی خواهد بود که از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در ایران به دنیا بیایند و حرفی از افرادی که در خارج از ایران از این والدین به دنیا می‌آیند به میان نیامده است که چنین مواردی هم کم نیستند مانند همین مورد اخیر؛ دختر مریم میرزاخانی.

به همین دلیل هم هست که کاربران شبکه‌های اجتماعی در میان بغض و اندوه مرگ این نخبه ایرانی، درخواست‌هایی را مطرح می‌کنند که شاید این بار بتواند علاوه بر معادلات ریاضی، بعضی از معادلات دیگر را هم حل کند. آنها می‌گویند اگرچه مریم میرزاخانی در حالی از دنیا رفت که نتوانست برای فرزندش تابعیت ایرانی بگیرد، اما هنوز هم دیر نیست و برای دیگران می‌توان دست به اصلاح قوانین زد و همچنین درخواست می‌کنند. مرگ میرزاخانی سبب راه افتادن بحث داغ اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی شد. امیدواریم دولتمردان نخبگانی مانند میرزاخانی را دریابند و پیش از آنکه دیر شود از آنان دلجویی کنند و مسیر بازگشت بسیاری از آن ها را فراهم نمایند.





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار