رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید براینکه اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره‌بها، قیمت مسکن است، گفت: بهترین راهکار برای مقابله با افزایش بیش از حد اجاره‌بها احداث و افزایش عرضه واحدهای مسکونی متوسط و کوچک است.
کد خبر: ۴۶۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲ 22 July 2017
به گزارش تابناک : رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید براینکه اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره‌بها، قیمت مسکن است، گفت: بهترین راهکار برای مقابله با افزایش بیش از حد اجاره‌بها احداث و افزایش عرضه واحدهای مسکونی متوسط و کوچک است.
 
حسام عقبایی در پاسخ به این سؤال که در حالی که شاخص تعیین اجاره‌بها قیمت مسکن است و قیمت مسکن افزایش نیافته دلیل رشد نرخ اجاره‌بها چیست، گفت: اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره بها قیمت مسکن است و حال که قیمت مسکن رشد نکرده و ثابت است نباید نرخ اجاره‌بها نیز افزایش یابد.
 
وی با اشاره به اینکه در کشور و براساس شرع مالکیت محترم است، افزود:‌ متأسفانه رشد نرخ اجاره از سال 92 تا سال 96 سالانه 15 درصد بوده اما در سال جاری این نرخ تا حدودی بالاتر است.  
 
مؤجران برای مستأجران طاقچه بالا گذاشته و نرخ‌ها را به صورت یک طرفه بالا می برند
 
عقبایی ادامه داد: نبود توازن میان عرضه و تقاضا که ناشی از کاهش ساخت و ساز در دو سال گذشته بوده است باعث شده تا عرضه مسکن از تقاضا عقب بماند، بنابراین این نبود توازن باعث شده تا مؤجران برای مستأجران طاقچه بالا گذاشته و نرخ‌ها را به صورت یک طرفه بالا ببرند.
 
سود بانکی و تورم عوامل دیگر رشد اجازه مسکن
 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه عوامل دیگری جز قیمت مسکن بر نرخ اجازه‌ها مؤثر هستند، خاطرنشان کرد: سود بانکی و تورم عوامل دیگری به بازار اجازه مسکن هستند و وقتی مؤجران می‌بینند نرخ سود بانکی بالا است تلاش می‌کنند نرخ اجاره‌بها را نیز براساس همان سودی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند، تعیین کنند.
 
عقبایی اضافه کرد: تورم نیز اگرچه به طور متوسط رشد چندانی نداشته است اما متأسفانه برخی مؤجران با این تصور که چون نرخ حمل‌ونقل، نان، برنج و حتی روغن افزایش یافته است فکر می‌کنند باید نرخ اجاره‌بها نیز افزایش یابد.
 
وی تأکید کرد: کاهش قدرت خرید و افزایش تعداد مستأجران از یک سو و کاهش عرضه مسکن از سوی دیگر باعث شده است تا واحدهای مسکونی موردنظر برای اجاره سریعاً به اجاره داده شوند.
 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: به هر حال این روزها مؤجران برای مستأجران طاقچه‌ بالا می‌گذارند و حتی در برخی بافت‌ها رقابت‌ میان مستأجران به قدری بالا می‌رود که هر مستأجری که قیمت بالاتر ارائه می‌کند آن واحد مسکونی مورد نظر را اجاره می‌کند.
 
عقبایی در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نیست نهاد و یا ارگانی در فصل نقل و انتقال بر بازار اجاره نظارت کند، گفت: براساس قانون و براساس شرع اسلام ، مالکیت در ایران محترم است بنابراین تنها موضوعی که می‌تواند در درجه اول کنترل کننده نرخ اجاره‌بها باشد افزایش عرضه مسکن است تا تعادل مناسبی میان عرضه و تقاضا ایجاد شود.
 
وی ادامه داد: با افزایش تولید و احداث واحدهای متوسط و کوچک می‌توانیم قیمت اجاره مسکن را همانند سایر کشورها مثل ترکیه، کره جنوبی و مالزی به سمتی ببریم که رقابت برای دادن اجاره مسکن بالا برود و نرخ‌ها نیز کمتر افزایش یابد.
 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: قیمت مسکن در سال‌جاری رشد نداشته و پیش‌بینی می‌شود تا شهریور ماه نیز شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم.  
 
به گفته عقبایی، وضعیت خریدوفروش مسکن نیز در ماه تیر همانند سال گذشته بوده است.





منبع : فارس 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار