مرور کارنامه عملکردی مدیریت شهری در دوره شورای چهارم شهر کرج نشان از ادراه این کلانشهر در 4 ساله گذشته بر پایه منابعی ناپایدار دارد.
کد خبر: ۴۶۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 22 July 2017

به گزارش تابناک البرز،مهدی نادری در یادداشتی نوشت: منابعی که در اقتصاد از آن بعنوان یک تهدید یاد می شود، هزینه هایی که عمدتا بودجه آنها از محل دریافت بدهی های معوقه کمیسیون ماده100 _ فروش تراکم و تغییر کاربری اراضی در کمیسیون توافقات _ فروش املاک شهرداری کرج و همچنین دریافت تسهیلاتی با سودهای بالا از بانک شهر تامین شده است.

این رویه نشان می دهد که مدیریت شهری کرج سهل ترین و غیرکارشناسی ترین راه را برای اداره شهر آنهم با هزینه های گزاف انتخاب کرده است، هزینه هایی که در گام نخست شاید می شد با نیمی از آنها همین اندازه کار عمرانی انجام داد، در گام بعدی نیز بجای انجام چند پروژه عمرانی که خیلی هم ضرورتی بر انجام آنها با این هزینه ها نمی رفت ،ایجاد زیرساخت هایی که به درآمدهای پایدار بیانجامد عقلانی تر به نظر می رسید.

این وضعیت نشان می دهد که هیچ نوع صرفه و صلاح و نگاه مدیریتی به آینده در برنامه های مدیران شهری نبوده و صرفا گذران امور در وضعیت فعلی در اولویت بوده و از این رو است که معیار ارزیابی و انتخاب مدیران فقط و فقط کسب درآمد آنهم به هر قیمتی میباشد و تخصص و نبوغ مدیریتی جایی در این نوع مدیریت ندارد.

این نوع نگاه مدیریتی را در علم سیاست نگاه ماکیاولیزمی می دانند روشی که در آن رسیدن به هدف به هرقیمتی بلامانع است .

در واقع اینگونه اداره نمودن شهر، شهروندانی را متضرر میکند که باید تاوان فروش اموال و املاک شهری و تراکم و تغییر کاربری ها را به قیمت از بین رفتن باغات _فضاهای سبز_سرانه های تفریحی، فرهنگی ،خدماتی ،آموزشی و... را به قیمت افتتاح چند پروژه عمرانی بپردازند. و در شرایطی که بسیاری از کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک تر به سمت ایجاد درآمدهای پایدار و استفاده بهینه از منابع مالی خود پیش می روند مدیران و تصمیم گیرندگان ما در شهر کرج با زیر پا گذاردن ضوابط و مخدوش نمودن سیمای شهری تنها به افتتاح چند پروژه روگذر و زیرگذر دل خوش میدارند، که افتتاح آنها همچون زیرگذر مهرویلا به غیر از ازبین بردن دسترسی های محلی و افزایش ساعت ترافیک برای شهروندان ساکن محدوده مهرویلا و افزودن یک خروجی به خروجی های اتوبان تهران_قزوین و نزدیک کردن چند دقیقه ای مسیر برای ساکنان شمالی کرج نفع دیگری در خود نداشته و یا بزرگراه شمالی که از تعهدات وزارت راه و شهرسازی بوده و بیش از آنکه برای شهروندان ساکن در مرکز استان البرز نقش آفرینی نماید، برای پایتخت نشینان مفید فایده واقع گردیده و به نظر زیربار این پروژه رفتن شهرداری کرج خود حکایتی است مفصل...

با شرایط موجود انتظار اینکه برای شورای پنجم شهر کرج چه با تیم فعلی و چه بدون این تیم توفیقی در اداره شهر، در آینده حاصل نشود انتظاری دور از ذهن نیست. از اینرو شهر نیازمند تغییر سیاست در مدیریت و تدوین برنامه ای بالادستی که منافع شهری در آن دیده شده باشد نه منافع شخصی میباشد.

مهدی_نادری

روزنامه نگار _ کارشناس مدیریت شهری

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار