ساختمان های زیادی در سطح شهر مشاهده می کنید که به منبع بزرگ نخاله های ساختمانی و زباله دانی ها بدل شده است. غافل از آنکه سرنوشت این زمین ها بنا بوده است در خدمت شهر باشد نه آنکه خود به معضلی شهری تبدیل گردد.
کد خبر: ۴۶۴۴۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷ 22 July 2017
به گزارش تابناک : هنگامی که به منطقه حصارک تهران میروید؛ در ابتدا به ساختمانی بر می خورید که به گفته محلیان در گذشته رستوران بوده است اما حکم قلع و قمع گرفته است. سرنوشت این زمین پس از قلع و قمع ناگوارتر از قبل از آن است. وجود نخاله های ساختمانی این محل را به زمینی برای ریختن زباله ی بیشتر تبدیل کرده است. 

عموما صاحبانی که ساخت و ساز خود را در زمین های غیر مجاز انجام می دهند و یا تخلفی در امر ساختمان انجام داده اند حکم قلع و قمع توسط کمیسیون ماده صد نصیبشان می شود که البته اگر روابط خوبی داشته باشند به پرداخت جریمه اکنفا می شود.

تخلف ساختمانی به معنی نقض قوانین و ضوابط شهرسازی، فنی، ایمنی و بهداشتی در احداث ساختمان است و ابهام در قوانین و مقررات ناظر بر ساخت و ساز از جمله علل تخلف ساختمانی است و مبنا و مستند رسیدگی به تخلفات ساختمانی در محدوده قانونی و حریم مصوب شهرها ماده صد قانون شهرداریها و تبصره های یازده گانه آن است. از این رو بسیاری از این تخلفات در محدوده شهر تهران به بررسی کیمیسیون ماده صد می رسد و سرنوشت خیلی از این ساختمان ها در این کمیسیون حکم قلع و قمع است در این باره خبرنگار تیتر شهر به سراغ یکی از اعضای شورای شهر تهران رفت و ماجرای سرنوشت قلع و قمع را از او پیگیری کرد.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شورا باید در این خصوص نظارت داشته باشد، افزود:  جنبه نظارتی ساختمان ها بر عهده شورا است. بارها گفته ام شورا به اندازه کافی نظارت ندارد اما بحث قلع و قمع و جمع آوری نخاله های ساختمانی به اصطلاح پسماندهای ساختمانی بر عهده شهرداری است. 

وی افزود: اگر چنین اتفاقی نیفتد شورا تذکر می دهد. بنده بارها گفته ام که ما از نظر نظارتی متاسفانه ساز و کار مناسبی نداریم.

حقانی ادامه داد:  متاسفانه از طریق شورایاری ها و از طریق رسانه ها با امور آشنا می شویم و به هر حال تذکر می دهیم. اما در مورد مسائل اساسی  تذکرات ما به سوال و استیضاح ختم می شود که در این سال ها اتفاقی نیفتاد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر گفت: بارها در خصوص ماندن پسماندهای ساختمانی گفته ایم. یعنی در خیلی جاها در حریم شهر تهران نخاله های ساختمانی بسیاری وجود دارد که حاصل ساخت و سازهای بسیاری است که در تهران صورت می گیرد و دودش به چشم مردم می رود. در حالی که ما مرکز تخلیه خاک و نخاله داریم و هزینه های بسیاری در این قضیه می شود اما متاسفانه نظارتی از سوی خدمات شهری صورت نمی گیرد.





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار