پل‌های عابرپیاده باید وسیله‌ای باشند برای بهبود وضعیت عبور و مرور در شهر اما این روزها به مصیبتی برای عابران پیاده در شهر قم تبدیل شده‌اند. نمونه این دردسرها را می‌توان در نقاط پرترددی مانند میدان شهید مطهری مشاهده کرد.
کد خبر: ۴۶۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ 26 July 2017
به گزارش تابناک قم، هفته بهزیستی که از راه می‌رسد، همه از احترام به معلولان و سالمندان می‌گویند و از این که چگونه باید شرایط زندگی را برای افراد کم‌توان جامعه آسان‌تر کرد. شاید پاسخ این سؤال در اطراف هر یک از ما باشد. همین پل‌های عابرپیاده شهروند را مجبور می‌کنند تا حدود 100 پله را بالا و پایین برود، خود نمادی از وضعیت نامناسب برخی معابر در شهر است.

پل‌های عابرپیاده باید وسیله‌ای باشند برای بهبود وضعیت عبور و مرور در شهر اما این روزها به مصیبتی برای عابران پیاده در شهر قم تبدیل شده‌اند. نمونه این دردسرها را می‌توان در نقاط پرترددی مانند میدان شهید مطهری مشاهده کرد. جایی که در ماه‌های گذشته مسیر دسترسی مردم در خیابان مسدود شده و در ازای آن یک پل عابرپیاده غیرمکانیزه کاشته شده است! وقتی یک ظهر گرم ماه مبارک رمضان به چهره‌های کسانی که از این پل تردد می‌کنند، نگاه کنید، نارضایتی را به وضوح خواهید دید.

گلایه شهروندان

«محمد سعادتی» یکی از این شهروندان است که از پل عبور کرده و حالا عرق پیشانی‌اش را با گوشه آستینش پاک می‌کند. او از غیر مکانیزه بودن این پل گلایه دارد و می‌گوید: به نظر می‌رسد شهرداری فقط به دنبال جایی برای نصب بنرهای تبلیغاتی است چرا که اگر قصد خدمت باشد، مکانیزه بودن این پل در چنین موقعیتی واقعا نیاز است.

وی می‌افزاید: در بسیاری از نقاط شهر پل‌های هوایی غیرمکانیزه کار گذاشته شده که مردم تا بتوانند از آن استفاده نمی‌کنند. خیلی از این پل‌ها متروکه مانده‌اند چرا که بالا و پایین رفتن از این پله‌ها حتی برای جوان‌ها هم سخت است و ما باید به این فکر کنیم که در 30 سال آینده جمعیت شهرهای ما مسن‌ خواهند بود و شاید امکان استفاده از این پل‌ها را نداشته باشند.

«فاطمه ربانی» هم شهروند دیگری است که می‌گوید به دلیل استفاده از این پل درد پاهایش تشدید شده و نگران بدتر شدن این وضعیت با ادامه استفاده از آن است. این مادر 50 ساله قمی مجبور شده بارها از روی نرده‌ها و به سختی عبور کند.

«زهرا ناصری» دیگر شهروند قمی است که از وجود پل‌های غیرمکانیزه در شهر قم ناراضی است. او می‌گوید: این پل‌ها در نقاط حساس شهر از جمله مقابل بیمارستان‌ها هم نصب شده‌اند و کار را برای شهروندان سخت کرده‌اند. این شهروند قمی یک بار مجبور شده کودک بد حالش را برای رساندن به بیمارستان کودکان روی دست بگیرد و به سختی از پل عابر پیاده آن عبور دهد.

خانم «ندیمی» بارها پیرمردها و پیرزن‌هایی را دیده که با سختی بسیار زیاد از این پل‌ها بالا و پایین می‌روند. او معتقد است اگر شهرداری نمی‌خواهد برای پله‌برقی هزینه کند حداقل راه مردم را نباید برای عبور از سطح ببندد چرا که عبور از پل برای همه مقدور نیست.

«حسین نجفی»، دیگر شهروند قمی، هم با اشاره به پل عابر غیرمکانیزه روبه‌روی بیمارستان ولی‌عصر(عج) می‌گوید: هیچ کس از این پل که نزدیک به 100 پله دارد استفاده نمی‌کند و بیشتر افراد عبور از خیابان پرخطر جمهوری را ترجیح می‌دهند. به نظر می‌رسد شهرداری برای حفظ جان مردم باید این پل را به صورت مکانیزه دربیاورد.

چاره‌ای جز استفاده از این پل‌ها نیست

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در پاسخ به انتقاد مطرح‌شده از سوی شهروندان درباره این موضوع به همشهری گفت: پل عابرپیاده ثابت و غیرمکانیزه در همه دنیا وجود دارد و استفاده می‌شود و موضوعی نیست که به شهر قم محدود باشد.

«حسین شعبان‌زاده» می‌افزاید: بسته شدن مسیر پای پل‌ها کار سازمان نیست بلکه این موضوع در شورای ترافیک مصوب می‌شود. نظر شورای ترافیک این است که مسیری که پل عابرپیاده در آن نصب شده باید بسته شود چراکه کاربرد پل زیر سؤال می‌رود.

او هم قبول دارد که برای خیلی‌ها شاید عبور از این پله‌ها کار ساده‌ای نباشد: «اگر کسی نمی‌تواند از پله‌های پل عابر عبور کند باید دسترسی‌اش را از طریق خودرو یا طریق دیگری میسر کند چراکه پل هر جایی نصب شود، مسیر معبر باید بسته شود و این قانون است...»

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان این که چاره‌ای جز استفاده از این پل‌ها نیست، اظهار می‌کند: درست است که برخی از مسن‌ترها ممکن است برای عبور از این پل‌ها به سختی بیفتند اما آن‌هایی که اعتراض می‌کنند معمولا جوان‌ هستند و هیچ اشکالی ندارد که جوانان گاهی از چند پله بالا بروند.

شعبان‌زاده با بیان این که در مکان‌هایی که قابلیت نصب پله برقی وجود دارد این کار را انجام می‌دهند، اضافه می‌کند: در مورد پل عابر میدان مطهری هم پیمانکار به دنبال تأمین پله‌های برقی است و در آینده نصب خواهد شد.

نصب پل‌های جدید

به گفته شعبان‌زاده در شهر قم تا قبل از سال 95 بیش از 27 پل عابر وجود نداشت که فقط 3 پل مکانیزه بود. از سال 95، 17 پل نصب شده و تا پایان آذر باید به 25 پل برسد. پیش‌بینی شده از این تعداد حدود 10 تا 15 پل به صورت مکانیزه باشد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم می‌گوید: پل مکانیزه برای شهرداری فقط هزینه است و ساخت هر یک از آن‌ها یک میلیارد و 200 میلیون تومان خرج روی دست ما می‌گذارد.

شعبان‌زاده در حالی از هزینه ساخت پل‌های مکانیزه صحبت می‌کند که تبلیغات عرشه پل‌ها همیشه برای شهرداری درآمدزا بوده است.

وی اما معتقد است نسبت به هزینه‌ای که ساخت این پل‌ها دارد، درآمد جالب توجه نیست؛ چراکه پول در زمان ساخت پل نقد پرداخت می‌شود اما درآمد تبلیغات تدریجی است.

به گفته وی، پیمانکاری که اکنون به صورت تهاتری با تبلیغات کار ساخت پل‌ها در شهر قم را شروع کرده باید به صورت نقد حدود 8 میلیارد تومان هزینه کند و اجازه 17 سال بهره‌برداری از تبلیغات عرشه پل را دارد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم اضافه می‌کند: 7 سال طول می‌کشد که پیمانکار هزینه اولیه را به دست آورد و بعد از آن سودآوری وجود دارد که همین موضوع موجب شده پیمانکاران چندان تمایلی به ورود به این عرصه نداشته باشند و تهاتر هزینه با تبلیغات را نپذیرند.

شعبان‌زاده با تأکید بر این که درآمدزایی تبلیغات برای عرشه پل چیزی نیست که چندان بتوان روی آن حساب کرد، می‌گوید: در شهرهای مختلف ارزش‌گذاری تبلیغات متفاوت است. قم به این دلیل که یک شهر مذهبی است و حرمتش باید حفظ شود، محدودیت‌های بسیاری برای تبلیغات محیطی دارد و از این طریق نمی‌توان هزینه سنگین ساخت پل‌های مکانیزه را تأمین کرد.

وی اظهار می‌کند: تقاضای من این است که همه شهروندان از پل‌ها استفاده کنند و از زیر پل رد نشوند چرا که هر نوع خطری اتفاق بیفتد مقصر عابر است.

به نظر می‌رسد، داستان پل‌های هوایی در شهر قم و مخیر کردن مردم بین پرش از روی مانع و بالا رفتن از چندین پله! ادامه سریال دنباله‌دار بی‌توجهی به عابرپیاده در شهر است. 

در بسیاری از مسائل مرتبط با ترافیک و شهرسازی به وضوح دیده‌ایم که وقتی پای خودرو در میان باشد، هزینه‌های گزافی تعریف می‌شود و از نظر مدیران این هزینه‌ها کاملا توجیه‌پذیر است اما وقتی مسأله بر سر عابران پیاده باشد، اوضاع دیگری رقم می‌خورد... با یک نگاه منصفانه تردد برای یک عابر پیاده در شهر قم هر روز سخت‌تر می‌شود و همین سیاست‌هاست که بسیاری را به این نتیجه رسانده که اگر می‌خواهند حقوق شهروندی‌شان حفظ شود باید هر طور شده با یک وسیله نقلیه شخصی یا حتی موتوسیکلت در شهر تردد کنند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
تمامی پل هایی که اخیرا نصب شده منظر شهری را زشت نموده است و فضای تبلیغاتی هر کدام از پل ها دستکم 7 میلیون تومان برای شهرداری درآمد دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار