با توجه به نامه 71 اقتصاددان خطاب به رییس جمهور مبنی بر نگرانی از چیدمان کابینه جدید دولت، موج واکنش‌ها، پیش‌بینی‌ها و نظرات مختلف از گوشه و کنار شنیده می‌شود اما خوشنامی تیم اقتصادی جدید نسبت به کابینه یازدهم ، نکته ای است که همه‌گان در انتظار آنند.
کد خبر: ۴۶۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 26 July 2017
به گزارش تابناک : چند روزی به مراسم تحلیف رییس جمهور و اعلام اعضای کابینه جدیدش نمانده و چیدمان وزرای جدید برای همه‌گان مورد اهمیت است.

این در حالی است که تغییر در دولت دوم یک رسم دیرین در میان روسای جمهور ایران است. هاشمی کابینه دوم خود را با 9 تغییر، خاتمی با 7 تغییر و احمدی نژاد با 15 تغییر آغاز کردند.

بر اساس این گزارش، از سوی دیگر معضلات اقتصادی در کشور به حدی بحرانی شده که بسیاری از اقتصاددان‌ها و کارشناسان از وضعیت موجود به شدت نگران هستند.

براساس این گزارش، بحران بدهی دولت و بانک‌ها، بحران عدم‌کارآمدی ساختار اداری، کمبود و تخصیص نامناسب منابع آب، یارانه‌های سنگین و ناکارآمد، تداوم نظام چندنرخی قیمت ارز، نرخ بالای بیکاری در بین جوانان و تحصیل‌کردگان، کاهش بهره‌وری بنگاه‌های صنعتی، مداخله نهادهای عمومی در تصدی‌گری، بودجه‌ریزی غیرعملیاتی، فساد اداری، تضعیف بدنه کارشناسی دولت و لایحه‌ها و تصویب‌نامه‌های روزمره و متناقض، هر یک چالش‌هایی به شدت نگران‌کننده هستند که 71 اقتصاددان در نامه به روحانی آنها را مدنظر قراردادند.

گفتنی است امضاکنندگان این نامه به عنوان دانش‌آموختگان اقتصاد، مدرسان دانشگاه و مهم‌تر از آن، ایرانیانِ نگران سرنوشت کشور در این برهه حساس تاریخی بیم آن دارند که فشارهای سیاسی و چانه‌زنی‌های مختلف در نهایت منجر به انتخابی شود که موجب عملکرد ناموفق اقتصاد کشور گردد. 

جالب اینکه در نامه اقتصاد دانها، خوشنامی سیاستگذاران اقتصادی دولت در محافل اقتصادی یکی از مهمترین نکاتی است که بر آن تاکید شده و دولت باید برای شفافیت و وضوح سیاست‌های اقتصادی خود برای اقتصاددان‌ها تشریح کند. 

همچنین نکته مهم‌تر از آن اشراف اعضای اقتصادی دولت به امور اقتصادی و سیاست‌های مربوط به آن است که با تاکید شدید عنوان کردند: لازم است اعضای تیم اقتصادی دولت قادر باشند سیاست‌های پولی، ارزی، تجاری، مالی و مالیاتی هماهنگ و منطبق بر یک الگوی فکری منسجم را ساماندهی و اجرا کنند که متاسفانه برخی نامزدهای پست‌‌های کلیدی اقتصادی که این روزها نامشان در رسانه‌‌ها مطرح است، واجد این شرایط نیستند.

ناگفته نماند که امضاکنندگان این نامه تاکید داشته اند که بدون هرگونه حمایت از گروه یا فرد خاصی، درخواست دارند تیم اقتصادی کارآمد و هماهنگی در دولت دوازدهم، برای مقابله با چالش‌های اقتصادی سهمگین موجود و آتی و کسب دستاوردهای درخور ملت بزرگ ایران و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شکل گیرد.


ضعیف ترین افراد در تیم جدید اقتصادی هستند!
اما با نزدیک شدن به مراسم تحلیف رییس جمهور و اعلام کابینه جدید، هر روز شاهد نگرانی و پیش بینی های مختلف از چیدمان کابینه جدید هستیم.

بر اساس این گزارش به گفته منتقدان دولت ، قرار است ضعیف ترین افراد دولت یازدهم برای دولت جدید معرفی شوند و این اتفاق جای بسی نگرانی دارد.

گفتنی است محمدرضا پورابراهیمی، از جمله کسانی است که نسبت به تیم اقتصادی دولت دوازدهم خوش بین نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که یکی از کلیدی‌ترین کمیسیون‌های پارلمان در رای اعتماد به وزرا است، معتقد است:  بر اساس شنیده ها، ضعیف ترین افراد دولت یازدهم در تیم اقتصادی دولت دوازدهم حضور دارند و در برخی موارد هم، قرار است افراد ضعیف تر جایگزین برخی مسئولان فعلی شوند؛ به همین دلیل است که مجلس در زمینه انتخاب اعضای تیم اقتصادی دولت دوازدهم نگرانی جدی دارد.

این در حالی است که عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت یازدهم و معضلات و مشکلات به وجود آمده ناشی از عملکرد ضعیف برخی وزرا باعث شد که موج انتقادات بیشتر  بیشتر شود.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار