تابناک: نیمی از ساختمان های مهندسی ساز موجود در کشور فاقد استاندارد بوده و به ندرت ۳۰ سال عمر مفید دارند.
کد خبر: ۴۶۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ 27 July 2017
تابناک اصفهان:  کیفیت در نوع ساخت و ساز در کشور ما به اندازه از استانداردهای روز دنیا عقب است که مقاوم بودن آنها در برابر انواع بلایا و حوادث مانند آتش سوزی، سیل و زلزله می تواند سرنوشتی همچون پلاسکو برای آنها داشته باشد.
 
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در این خصوص، با انتقاد از عمر پایین ساختمان ها در ایران، گفت: نیمی از ساختمان های مهندسی ساز موجود در کشور فاقد استاندارد بوده و به ندرت ۳۰ سال عمر مفید دارند.

مجید کیان پور، با تاکید بر ضرورت ارتقاء کیفیت ساخت و ساز در کشور، گفت: کیفیت ساخت و ساز به انتخاب مصالح، مجریان و ناظران آن بستگی دارد و در صورتی که هر یک از این سه مثلت کیفی سازی ساختمان در شرایط نامناسبی انتخاب شوند به طور حتم عمر مفید مسکن را در کشور کاهش می دهند.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عمر پایین سازه ها در کشور، افزود: عمر مفید ساختمان ها در کشور ما زیر30 سال بوده که این ناشی از انتخاب مصالح بی کیفیت یا عدم دقت مجری در انجام عملیات ساختمانی است و البته نقش ناظران و غفلت آن ها نیز در کاهش عمر مفید سازه ها بی تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه ساختمان سازی باید از سوی متخصصان ذی صلاح انجام شود، تصریح کرد: سازمان فنی حرفه ای باید بر مهارت آموزی بیشتر برنامه ریزی کند و در حوزه ساختمان سازی نیز باید تلاش کنیم هر فردی که می خواهد در صنعت ساختمان کار کند استانداردهای پایه آن را بشناسد تا ساخت و ساز ایمن و استاندارد رخ دهد.

کیان پور با اشاره به معضل مقیم نبودن ناظران ساختمانی، گفت: ناظران باید در مراحل مختلف ساخت و ساز نظارت داشته و اینکه چند مرحله به ساختمان سر زده و تنها برگه ای را امضا کنند مهر تاییدی بر کیفیت سازه نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای مقیم شدن ناظران ساختمانی مهندس به اندازه کافی در کشور داریم، افزود: نباید مهندس ناظر ساختمان خارج از بحث نظارت بر سازه ها شغل دیگری داشته باشد زیرا در غیر این صورت نظارت ها بدون توجه به کیفیت بوده و وضعیت فعلی تداوم می یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه باید نظام منسجمی در استانداردها تعریف شود، گفت: هر مصالحی که در سازه ها استفاده می شود باید استاندارد لازم را داشته باشد تا به این ترتیب عمر مفید ساختمان افزایش یابد.

کیان پور با اشاره به تجربه کشورهای موفق در زمینه ساختمان سازی، افزود: در کشورهای پیشرفته عمر مفید ساختمان بالای 100 سال بوده و تخریب سازه معنا ندارد؛ به طور مثال در بسیاری از کشورهای اروپایی سازه هایی که قبل از جنگ جهانی دوم ساخته شده اند را نیازمند مرمت و بازسازی می دانند و ساختمان هایی که بعد این زمان ایجاد شده اند را نوساز تلقی می کنند.

وی ادامه داد: مسکن در ایران ضمانت کیفیت ندارد از این رو باید بر کیفیت و استانداردها بیشتر کار شود و تکنیک های اجرا و تکنولوژی ساخت باید افزایش یابد.

کیان پور افزود: در حال حاضر عمر مفید ساختمان در ایران کمتر از 30 سال بوده و بسیار دیده می شود که ساختمان های نوساز نیز برای ارزش افزوده بیشتر در نتیجه تراکم سازی تخریب می شوند که این به سرمایه ملی آسیب می زند.

وی با تاکید بر اینکه عمر مفید ساختمان ها باید با کیفی سازی افزایش یابد، گفت: نباید عمر مفید ساختمان های زیر 100 سال باشد از این رو باید با در نظر گرفتن فناوری های نوین و به کار گیری تکنیک اجرا در ساختمان سازی به صنعتی سازی روی بیاوریم.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: به طور حتم با بازرسی مهندسین ساختمان از وضعیت ساخت و سازها معلوم می شود که نیمی از سازه های مهندسی ساز در کشور استاندارد نیستند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار