مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: به دنبال تصویب طرح احیا و تعادل بخشی در مجلس شورای اسلامی طی 5 سال اخیر، این طرح هم اکنون برای تعادل بخشیدن مصرف آبهای زیرزمینی در حال اجراست.
کد خبر: ۴۶۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 27 July 2017
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: به دنبال تصویب طرح احیا و تعادل بخشی در مجلس شورای اسلامی طی 5 سال اخیر، این طرح هم اکنون برای تعادل بخشیدن مصرف آبهای زیرزمینی در حال اجراست. 

مهندس علی نظری با اشاره به اینکه، بالای 90 درصد از آبهای زیرزمینی استان برداشت می شود، اظهار کرد:72 درصد آبهای سطحی از طریق سدسازی و ایستگاه پمپاژ و غیره تاکنون مهار شده است و برای مهار مابقی نیازمند ادامه سدسازی هستیم که این فشار بر آبهای زیرزمینی را برداریم.سدها می تواند هم در رویکرد ما به سمت آب شرب و هم کشاورزی بخشی از مشکلات ما را برطرف کند.

مهندس نظری با بیان اینکه سفره های آب زیرزمینی ما در حال حاضر تحمل بیش از این مقدار برداشت را ندارند، گفت: 35 هزار و 365 حلقه چاه در استان وجود دارد که در بخش شرب، کشاورزی و صنعت فعال هستند،که 18 هزار و 900 حلقه مجاز و 16 هزار حلقه غیر مجاز است، 87 درصد آب زیرزمینی استان توسط این چاه های مجاز و 13 درصد نیز توسط چاه های غیر مجاز برداشت می شود. دلیل برداشت کمتر از چاه های غیر مجاز ، کم عمق بودن چاه های غیر مجاز است که عمقی کمتر از 20 متر دارند. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بیان کرد: تقاضای ما از کشاورزان این است که برداشت خود را از چاه ها مطابق پروانه انجام دهند، چون مازاد اگر برداشت شود، غیر مجاز محسوب می شود. مطابق اصل 45 قانون اساسی آبهای زیرزمینی در اختیار دولت جمهوری اسلامی است و بر اساس ماده 3 برداشت از آب زیرزمینی باید با مجوز باشد و اگر  بدون مجوز انجام شود تخلف محسوب شده و مجازات دارد.

مهندس نظری تصریح کرد: استفاده بیش از مقدار مجاز از آبهای زیرزمینی منجر به تخلیه سفره ها و از دست رفتن مخازن،  تداخل آب شور و شیرین و در نتیجه  بیابان زایی می شود و خسارت های ایجاد شده قابل جبران نیست.

وی افزود: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی در استان، 32 گروه گشت و بازرسی در همه شهرستان وظیفه سرکشی به چاه های مجاز و کنترل آنان، توزیع اخطاریه به مالکان، توقیف دستگاههای حفار غیر مجاز،کالیبره کردن کنتورهای هوشمند و کنترل شرکت های حفار را بر عهده دارند. همچنین طی مدت سه سال در راستای طرح احیا و تعادل بخشی، 62 دستگاه حفار توقیف،1087 چاه غیر مجاز مسدود،881 چاه غیر مجاز شناسایی، 1470 کنتور هوشمند حجمی نصب و 1044 پروانه تعدیل شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه ، نسبت ورودی به سفره و نسبت برداشت با آن باید متعادل باشد در غیر این صورت پدیده فرونشت اتفاق می افتد، اظهار کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که 60 درصد از آب تجدید پذیر استفاده نماییم وباید با برنامه کاملی آن را به حالت اول برگردانیم. 

مهندس نظری پدیده لوله زایی را که این روزها کشاورزان با آن رو به رو هستند از جمله پیامدهای استفاده بیش از مجاز از آبهای زیرزمینی عنوان نمود و گفت: ما توان تولید آب نداریم و تنها توان ما تامین آب و مدیریت بر عرضه و مصرف است و در این زمینه همه مردم باید یاری رسان ما باشند و اگر چاه غیر مجازی را مشاهده می کنند به همکاران ما اطلاع دهند.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار