تابناک چهارمحال وبختیاری- نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد دانشگاهی نهادی تأثیرگذار در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۴۶۸۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰ 27 July 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- خدیجه ربیعی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی نامی توأم با افتخار دارد و نیازهای جوانان کشور را به بهترین نحو در انواع رشته‌ها بررسی می‌کند، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نقش موثر و ارزشمندی در شکوفایی استعدادها و تربیت نسل آینده دارد.
وی افزود: نقش ممتاز جهاد دانشگاهی در توسعه علم و فناوری کشور در سال‌های اخیر کاملاً برجسته و مشخص بوده و باید این نهاد در راستای کمک به خودکفایی کشور در زمینه‌های مختلف مورد توجه جدی قرار گیرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: جهاد دانشگاهی می‌تواند نقش مهمی در شرایط فعلی کشور ایجاد کند و در زمینه‌های افزایش مرزهای دانش،حوزه‌های بین‌ رشته‌ای، فناوری‌های نوین و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان حرف اول را بزند.
ربیعی بیان کرد: همچنین باید میان جهاد دانشگاهی و دیگر نهادها رابطه متقابل وجود داشته باشد و دولت و مجلس از فعالیت‌ها، پژوهش‌ها و محصولات این نهاد حمایت کنند.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این نهاد بایستی علاوه بر حضور فیزیکی در دانشگاه‌ها در صحنه بین الملل حضور فعال داشته باشد، به دلیل اینکه حضور در این امر یک ضرورت است.
وی با اشاره به اینکه کانون مرزهای علمی در حال برداشته شدن است و نمی‌توان مرزی میان علوم پایه و علوم کاربردی قائل شد و همچنین ظهور حوزه‌های میان رشته‌ای به این قضیه دامن می‌زند، گفت: جهاد دانشگاهی این توانایی را دارد که از این موقعیت نیز در جهت مطلوب استفاده کند و می‌تواند در انتقال فناوری به داخل کشور نقش مهمی ایفا کند و مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد.
ربیعی در خصوص تقویت نهادهای فناور داخلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصاد متکی بر تولید ملی با حفظ رقابت در عرصه بین المللی است، بنابراین می‌بایست این اقتصاد متکی بر فناوری روز دنیا باشد و جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی، در برنامه‌های کلان کشور نیز نقش اساسی دارد به طوری که یکی از نهادهای تاثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی است.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اساس تشکیل جهاد دانشگاهی، توسعه فرهنگ، علم و فناوری در کشور بوده است که در این زمینه‌ اقدامات خوبی داشته است.
وی با بیان اینکه آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت یک حرکت راهبردی جدی و موثر در توسعه کشور در بخش تولید، صنعت و اجرا است، گفت: سالانه 800 هزار نفر به تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار اضافه می‌شود و پیش‌بینی شده است تا چند سال آینده به بیش از پنج میلیون نفر در کشور برسند، این در حالی است که بازار کار به شدت نیازمند نیروی کار متخصص است.
ربیعی در ادامه بیان کرد: در چنین وضعیتی که نیروی فارغ‌التحصیل پس از پایان تحصیلات نمی‌تواند جذب بازار کار شود و توانایی‌های لازم برای ایفای نقش ندارد، موضوع آموزش‌های تخصصی و مهارتی راه‌حل اساسی این امر است و ضرورت گسترش این آموزش اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
وی گفت: بخش اعظمی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری متمرکز است و قطعاً این نوع فعالیت‌ها با یک نگاه علمی و پژوهشی سیستماتیک در این مجموعه همراه است و موجب ارتقای شاخص‌های پژوهشی و فناوری نظام شده و در تحقق اهداف ترسیم شده سند چشم‌انداز کشور تاثیرگذار و آن را تسریع خواهد داد.
ربیعی اظهار کرد: تربیت پژوهشگران و نخبگان موفق در تحقیقات علمی و پژوهشی، نتیجه مدیریت جهادی این نهاد انقلابی و خود کفایی نظام اسلامی در عرصه‌های گوناگون است.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مهمترین انتظار از این نهاد حرکت متوازن در حوزه علمی و فرهنگی است چرا که نیاز کشور، کار علمی توام با تقویت فعالیت‌های فرهنگی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار