آزمایش ارتعاشات مرحله سوم خط یک مترو اصفهان روز پنجشنبه انجام شد و نتایج حاکی از آن است که این خط دارای استانداردهای لازم برای بهره برداری است.
کد خبر: ۴۶۸۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ 27 July 2017
به گزارش تابناک : روابط عمومی شهرداری اصفهان از حضور مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان، نماینده دانشگاه علم و صنعت و مدیران شهری دراین مراسم خبر داد و افزود: در این مراسم آخرین احتمالات آسیب رسانی حرکت قطارشهری در محور تاریخی میدان امام حسین(ع) تا ایستگاه سی و سه پل به بناهای تاریخی بررسی شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در این مراسم، گفت: آزمایش لرزه نگاری و مانیتورینگ ( پایش ) مرحله سوم خط یک قطارشهری انجام شد و نتیجه آن نشان داد ارتعاشات به حداقل رسیده و جای نگرانی وجود ندارد.
فریدون الهیاری گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و سازمان قطار شهری تفاهم نامه ای را با محوریت استانداری اصفهان در سال 1391 منعقد کردند که بر طبق آن باید تمهیداتی برای پیش بینی و رفع مشکلاتی که در خط یک مترو حدفاصل ایستگاه میدان امام حسین(ع) تا سی و سه پل در نظر گرفت.
وی افزود: باید قبل از بهره برداری از فاز سوم خط یک مترو خیال همه بویژه دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی از بابت ایجاد مشکلات احتمالی برای آثار تاریخی در این محور راحت می شد.
الهیاری اضافه کرد: میزان این ارتعاشات زیر حد مجاز و به یک سوم رسیده است. 
وی ادامه داد: ازهفته آینده همه سنسورها برای پایش دائمی نصب شده وبا آغاز پایش و مانیتورینگ، برای بهره برداری از مترو جای نگرانی برای دوستدارن میراث فرهنگی باقی نمی ماند.
الهیاری گفت: درباره منحرف شدن مسیر مترو نیز بررسی ها از حرکت مترو از ایستگاه سی و سه پل تا میدان امام حسین(ع) نشان می دهد که پیش بینی های لازم صورت گرفته و جای نگرانی نیست.
نماینده دانشگاه علم و صنعت و مشاور امین سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: کل مجموعه سیستم بتونی روسازی بر روی یک ضایعه ارتجاعی شناور است که قابل مشاهده نیست و زیر خط ریلی قرار دارد.
محمد حسن اسماعیلی افزود: مجموعه این سیستم طراحی شد و دانشگاه علم و صنعت نظارت را در همه مراحل اجرا برعهده داشته وهمه گزارش ها در قالب زبان انگلیسی و فارسی به سازمان ایکوموس و سازمان میراث فرهنگی جهانی ارائه شد، نتایج مورد ارزیابی قرار گرفت و ارتعاشات ضبط شد. 
وی اضافه کرد: در قسمت روسازی و قسمت میانی که شامل ریل و تراورزها و خط ریلی است سیستم کاهنده ارتعاشاتی زیر ریل با نظارت دانشگاه علم و صنعت تعبیه و اجرایی شد.
اسماعیلی ادامه داد: همزمان با این سیستم قرار شد که یک سیستم پایش دائمی ارتعاشات ایجاد شود.
وی گفت: سیستم مانتورینگ بر روی سه سازه تاریخی ' سی و سه پل ' ، ' مدرسه چهارباغ ' و ' سردرخیمه گاه ' نصب و تست هایی که بمنظور جانمایی و تعیین مشخصات فنی سیستم پایش دائم است را انجام می دهد.
اسماعیلی افزود: سامانه هشداردهنده نیز تعبیه شده و به محض اینکه از حد مجاز بین المللی خارج شود این سیستم اخطار می دهد که قابل رکورد است.
شهردار اصفهان نیز در این مراسم گفت: بر اساس گزارش های اخیر دانشگاه علم و صنعت، عبور خط قطار شهری دارای استانداردهای لازم عنوان شد.
مهدی جمالی نژاد افزود: با توجه به اینکه یکی از بزرگترین دغدغه های سازمان میراث فرهنگی عبور قطار شهری از مسیر خیابان چهارباغ و رد شدن خط دوم از زیر میدان امام (ره) اصفهان بود، اقدامات لازم برای رفع این مشکل صورت گرفت.
وی بیان کرد: بیش از یک ماه از این خط استفاده آزمایشی شده است.
جمالی نژاد اعلام کرد: ایستگاه آزادی آماده بهره برداری است و ظرف یک تا 2 ماه آینده افتتاح می شود.
خط یک قطار شهری اصفهان بطول 20 کیلومتر از شمال تا جنوب این کلانشهر از شهرک قدس ( در شمال شهر) تا پایانه مسافربری صفه ( در جنوب شهر) ادامه می یابد و دارای 20 ایستگاه است. تاکنون 12 کیلومتر از این خط شامل مراحل اول و دوم از شهرک قدس تا چهار راه تختی با 11 ایستگاه مورد بهره برداری قرار گرفته است. 
خط دوم قطار شهری اصفهان از شرق به غرب اصفهان و خط سوم از میدان آزادی به سمت جنوب غربی اصفهان است. 
به گفته مسئولان شهرداری اصفهان، خط 2 قطارشهری اصفهان تا چهار سال آینده تکمیل شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار