رئیس کل دادگستری گلستان:
با هدف کاهش تعداد زندانیان استان همایش کاهش جمعیت کیفری با حضور قضات در گنبدکاووس برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱ 27 July 2017
با هدف کاهش تعداد زندانیان استان همایش کاهش جمعیت کیفری با حضور قضات در گنبدکاووس برگزار شد. 

رئیس کل دادگستری گلستان در  این همایش  گفت: 40 درصد کیفری زندان های استان کسانی هستند که برای بار دوم زندانی شده اند .

هادی هاشمیان افزود : این آمار نشان می دهد بر خلاف آن چه پیشتر تصور می شد ، مجازات زندان کارکرد  اصلاحی خود را از دست داده است .

هاشمیان با بیان این که تاکید ما بر استفاده از مجازات های جایگزین حبس به معنای آسان گرفتن به مجرمان خطرناک نیست تصریح کرد: در جرایم خشن و جرایمی که پای ناموس مردم و امنیت جامعه در میان است تاکید ما و رویکرد قضات ، سختگیرانه است .

این مقام ارشد قضایی استان افزود: در برخی پرونده ها مانند دعاوی خانوادگی و ارث ، صدور مجازات زندان نه تنها راهگشا نیست بلکه در مواردی سبب عمیق تر شدن شکاف طرفین پرونده می شود.

هادی هاشمیان از قضات خواست:  تا جایی که امکان دارد  از ورود افراد به ویژه کسانی که قرار است فقط  برای چند روز به زندان بروند، جلوگیری کنند.

هاشمیان گفت: چند روز زندان ،  نه تنها دردی از این افراد دوا نمی کند بلکه سبب ایجاد سوء پیشینه کیفری برای آنان نیز می شود که می تواند آینده شغلی و خانوادگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

وی گفت: خوشبختانه با اطلاع رسانی های انجام شده و ظرفیت های موجود در قانون جدید مجازات اسلامی، قضات ما رویکرد خود را نسبت به مجازات زندان تغییر داده اند.

هاشمیان گفت: بازخورد خبر صدور آرایی مانند درختکاری ، مطالعه کتاب و حرفه آموزی به جای حبس هم نشان می دهد ، مردم هم از این آرا استقبال می کنند و حامی قضات هستند.

وی با تاکید بر این که  از نظر شرعی و قانونی نمی توان در رای قاضی دخالت کرد به قضات توصیه کرد: در صدور آرا علاوه بر توجه به مبنای قانونی آن ، تاثیر آن فرهنگ و جامعه را نیز درنظر بگیرند.

هاشمیان در ادامه این همایش گفت : قضاتی که آرای جایگزین حبس صادر می کنند تجلیل می شوند.

هاشمیان همچنین از قضات خواست: بازدید از زندان ها را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری گلستان نیز در این همایش گفت: قضات باید از ظرفیت هایی که قانون برای مجازات های جایگزین حبس اعمال کرده است بیشتر استفاده کنند.

علی یزدانی با بیان این که استفاده از مجازات های جایگزین حبس ، مدارا کردن با مردم به منظور جلوگیری از برچسب زنی به آنان است افزود: مجازات زندان باید برای جرایم خشن و کسانی که سابقه محکومیت دارند اعمال شود .

یزدانی گفت: جمعیت زندان ها باید ساماندهی و کاهش یابد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعتماد مردم به دستگاه قضایی گفت: خصوصی ترین مسائل افراد در دادگستری مطرح می شود و همین امر نیز ضرورت رازداری در بین همکارم ما را بیشتر می کند .

قضات دادسراها ، محاکم کیفری و  دادگاه انقلاب شرق استان در این همایش، درباره راهکارهای کاهش جمعیت کیفری زندان های استان و مجازات های جایگزین حبس ، با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

استفاده از ظرفیت های موجود در قانون جدید مجازات کیفری ، صدور آرای جایگزین حبس و ترغیب قضات به بازدید از زندان های استان  هدف از برگزاری این نشست بود.

در این همایش 7 نفر از قضات گلستانی که در صدور آرای جایگزین حبس پیشتاز هستند تقدیر شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار