فرمانده مرزبانی ناجا در جمع خبرنگاران خبرداد
فرمانده مرزبانی ناجا گفت: در بخش مرزی افغانستان اقدامات شرارت و تروریستی صورت می‌گیرد که دولت‌ها هیچ نقشی نداشته و از طریق استکبار حاکم در منطقه انجام می‌گیرد که این اقدامات را بر آنها تحمیل کرده‌اند ولی با اقدامات ویژه و کارهای دیپلماسی در راستای حل آن هستیم.
کد خبر: ۴۶۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱ 27 July 2017
 سردار قاسم رضایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رسانه‌ها نقش بزرگی در رسیدن مطالبات مردم به مسؤولان دارند که در چند سال گذشته خلاءهای زیادی وجود داشت.

وی با بیان اینکه خبرنگاران بسترسازان ماموریت نیروهای مسلح هستند که برنامه‌های ما را به مردم رسانده و مطالبات آنها را به گوش ما می‌رسانند، افزود: ما همچنان قدردان مرزنشینان هستیم، ارتباط خوبی مرزبانان با ما دارند ولی به علت برخی ناآگاهی‌ها دچار مشکلات زیادی هستیم.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به قوانین موجود مرزبانی و عدم رعایت برخی مرزنشینان اذعان داشت: به خاطر عدم اشرافیت برخی اقدامات از قبیل تجاوز به خاک و ورود کالا از جانب مرزنشینان که با آن دسته و پنجه نرم می‌کنیم، مشکلاتی در مرزها ایجاد می‌شود.

وی متدکر شد:  برخی مرزنشینان مشکلاتی را ایجاد می‌کنند که ناشی از کمبود اطلاعات است زیرا وقتی احشام یا فردی به آن طرف مرز می‌رود، این وظیفه مرزبانان است که باید دفاع کنند.

رضایی در ادامه به نقش اصحاب رسانه در آموزش‌های عمومی تاکید کرد و گفت: اگر تجاوز مرزی نباشد، قطعاً مشکلات مرزی هم حل خواهد شد.

 فرمانده مرزبانی ناجا بیان داشت: در چهار ماه گذشته ۸۵۹ نفر عابر غیرمجاز دستگیر کرده‌ایم که به علت عدم آگاهی بوده است و همچنین در چهار ماه گذشته ۱۴ هزار و ۱۶۱ نفر متجاوز مرز را دستگیر کرده‌ایم.

 رضایی با اشاره به اینکه ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر طول مرز ایران است و توسط افسران و درجه‌دارانی که در سرما و گرما با حداقل امکانات و به دور از خانواده زندگی می‌کنند، حفظ می‌شود، گفت: باید مردم از زحمات مرزبانان اطلاع داشته باشند و فریب برخی صحبت‌های نابخرد را نخورند.

وی با بیان اینکه این درجه‌داران و پاسداران مرزبان را فکر نکنید در پاسگاه‌ها در حال استراحت هستند بلکه در کوه و دشت و در معرض خطرات زیادی قرار دارند و مردم باید اهمیت کار آنها را بدانند، ادامه داد:در حال حاضر برخی از هم‌رزمان ما حدود ۷ ماه است که در سرما و گرما در حال خدمت‌رسانی هستند و امنیت کشور را به استراحت و راحتی خود ترجیح داده‌اند.

فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد: افرادی که یک زندگی عادی و نرمال دارند، باید درک خوبی از کارهای این رزمنده‌ها داشته باشند؛ زیرا این زندگی عادی و امن مردم ناشی از امنیتی است که مرزبانان ایجاد کرده‌اند.

وی خطاب به خبرنگاران در خصوص اینکه  آیا از مسؤولان، نمایندگان، دولت و برنامه بودجه سوالی برای تامین معیشیت و اختصاص بودجه به مرزبانان داشته‌اید، افزود: ارائه آمار و ارقام کشفیات به درد کسی نمی‌خورد بلکه رسانه باید به نیابت از شهدا، جانبازان و خانواده مرزبانان از مسؤولان و امام جمعه‌ها مطالبه کنند که به وضع مرزبانان رسیدگی کنند و زحمات آنها نیز به چشم بیاید زیرا این مطالبه به‌حق است.

رضایی با اشاره به مرزبانانی که به علت فرارسیدن روز مرخصی نمی‌تواند پست خود را ترک کنند تا مبادا ناامنی در مرز ایجاد شود، بیان کرد: چرا باید برخی پشت تریبون با بی‌انصافی تمام زحمات مرزبانان را نادیده گرفته و افکار مردم را به بازی گیرند.

وی با تاکید به اینکه تمام مرزهای ایران آماده سرمایه‌گذاری تبدیلی، کشاورزی و صنعتی است، گفت: این عزیزان برای بودجه‌ریزی کشور در مجلس و دولت، آیا عقب‌ماندگی مرزهای ایران را در نظر گرفته‌اند که معتقدند معیشت  نگهبان و پاسدار مرز با این شرایط بودجه متناسب است.

فرمانده مرزبانی ناجا تاکید کرد: اگر امنیت در مرزها صورت نمی‌رفت قطعاً هیچ‌کدام از فعالیت‌های کشوری صورت نمی‌گرفت و از این رو نباید مرزهای ایران را با مسائل سیاسی اشتباه کرد زیرا مرزها ملی هستند.

وی بیان داشت: خلاءهای زیادی در آگاهی مرزبانی در کشور حکم فرماست که باید از تمام رده‌ها سوال کرد و جایگاه مرزبانانی در زندگی آنها را تبیین کرد.

رضایی به دیدار خود با  خانواده شهید مرزبان استان آذربایجان‌شرقی در روزهای گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از این خانواده‌ها فقط یک پسر داشت و عصای دست پدرش بود، افزود: در این دیدار پدر شهید هیچ توقعی نداشت و شاکر خداوند بود؛ چگونه می‌توان حق این بزرگان را به راحتی پایمال کرد.

وی در ادامه افزود: تمام این گلایه‌ها و گفته‌ها برای اولین باری است که برای اصحاب رسانه مطرح می‌شود زیرا خبرنگاران امین مرزبانان هستند.

فرمانده مرزبانی ناجا در خصوص وضعیت امنیتی مرزهای کشور با بیان اینکه جنوب شرق کشور با دو کشور افغانستان و پاکستان هم‌مرز بوده و بیشترین تهدید در آن قسمت است، گفت: در بخش مرزی افغانستان اقدامات شرارت و تروریستی صورت می‌گیرد که دولت‌ها هیچ نقشی نداشته و از طریق استکبار حاکم در منطقه انجام می‌گیرد که این اقدامات را بر آنها تحمیل کرده‌اند ولی با اقدامات ویژه و کارهای دیپلماسی در راستای حل آن هستیم.

وی با تاکید به اینکه وزیر امور خارجه و سفرا باید در پاکستان اقدامات دیپلماسی خود را بیشتر کنند  تا امنیت مرز با کمک دو کشور صورت گیرد، افزود: فرماندهی مرزبانی ناجا در تمام بخش‌‌ها از جمله موادمخدر، تردد غیر مجاز، شرارت‌های مسلحانه کنترل لازم را داشته ولی متاسفانه برخی نابسمانی‌ها از جمله فرار قاتلان از ایران به مرز پاکستان منجر به مشکلات زیاد برای کشور می‌شود که در این راستا از پاکستان خواستیم مدیریت دو طرفه در مرزها صورت گیرد.

رضایی اذعان داشت: پرهزینه‌ترین مرز برای ایران، مرز مشترک با پاکستان است که در حدود ۹۰۰کیلومتر مرز مشترک با این کشور داریم که تمام مشکلات در آن منطقه ناشی از مدیریت یک‌طرفه مرز است.

وی با اشاره به اینکه در چهار ماه گذشته ۲۹ تن کشفیات موادمخدر داشتیم که بیش از ۸۰ درصد آنها در مرز پاکستان بوده است، افزود: در حال حاضر در مرز با ارمنستان و جمهوری آذربابجان مشکلی وجود نداشته و بعضاً قاچاق‌هایی مشاهده می‌شود که همگی رفع شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا همچنین در خصوص وضعیت ساماندهی مشکلات مرز ایران با ترکیه گفت: با اصلاحات لازم در آن مرز نیز  مشکلات به صفر و حداقل رسیده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مرزهای جنوبی کشور کالاهای ضدفرهنگی وجود دارد و در مرزهای کردستان هم حمل بار توسط کوله‌برها و چهارپایان وجود دارد، بیان کرد: در برخی کالاهای کوله‌برها، مواد ضدامنیتی از جمله اسلحه کشف می‌شود که نمونه آن انهدام  ۴۰ اسب و قاطر در جنوب آذربایجان‌غربی به صورت شبانه بود که با نام کوله‌بری اقدام به قاچاق مواد سلاحی کرده بودند.

رضایی با اشاره به ایجاد و تعریف معابر مرزی با هماهنگی کشورهای مجاور که مصوبه شورای عالی هم هست، گفت: از طریق این معابر کوله‌بران طبق مصوبه و در روزها و ساعات تعیین شده می‌توانند کالا جابه‌جا کنند ولی برخی افراد سوءاستفاده‌گر وجود دارند که کالایی خارج یا وارد می‌کنند که به آنها قاچاقچی می‌گویند نه کوله‌بر.

وی در ارائه آمار کشفیات قاچاق از مرزها در چهار ماه سال‌جاری به آمار بالای قاجاق کالای ضدفرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه در قاچاق  سیگار نیز آمار بالای میلیونی وجود دارد و در بخش عتیقه‌جات نیز میزان کشفیات به 30 برابر رسیده است.

رضایی با اشاره به افزایش ۲.۶ برابری کشف قاچاق لوازم خانگی و 3.5 برابری قاچاق کولر گازی تصریح کرد: قاچاق عامل اصلی انقطاع تولید داخلی در کشور است و تمام توان خود را برای مقابله با قاچاق خواهیم کرد به طوریکه پایگاه مقداد را برای مقابله با قاچاق در مرزها ایجاد کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: در سال‌جاری  شناورها، سیستم‌های حرارتی، رادارها و پهبادها را به صورت پیشرفته تقویت خواهیم داد.

فرمانده مرزبانی کشور در خصوص سرباز مرزبان که توسط تروریست‌های شرور به پاکستان برده شده است، گفت: پیگیری‌ها در حال انجام بوده ولی متاسفانه هنوز به کشور برنگشته و به علت اینکه این سرباز مرزبان یکی از دغدغه ماست، شخصا از نخست وزیر پاکستان خواستم تا برای آزادی این سرباز اقدامات جدی را انجام دهند ولی همچنان وضعیت تغییر نکرده است.

وی افزود: برای آزادی این عزیز از طریق محلی و ملی اقدامات لازم انجام گرفته و به زودی به آغوش وطن باز خواهد گشت./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :