مهمانان خارجی کنگره درپرتو ملاصدرا گفتند: شیراز شهر مذهبی، معرفت، دانش، ملاصدرا، روشنفکران و شاعران است ازاین رو این شهر با این ویژگی ها یکی از شهرهای منحصر به فرد در بین کشورهای مسلمان است.
کد خبر: ۴۶۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳ 27 July 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:میهمانان شرکت کننده در کنگره درپرتو ملاصدرا گفتند:‌برگزاری اینگونه نشست ها می تواند به حل مشکلات جهان اسلام به ویژه جوانان کمک کند زیرا برخی راه اشتباه را انتخاب کرده اند که تروریسم القاعده، داعش و بوکو حرام از این موارد است.
مهمانان خارجی گفتند: شیراز شهر مذهبی، معرفت، دانش، ملاصدرا، روشنفکران و شاعران است ازاین رو این شهر با این ویژگی ها یکی از شهرهای منحصر به فرد در بین کشورهای مسلمان است.
دکتر آلب ارسلان آچیکینچ، استاد دانشگاه فنی ییلدیز استانبول گفت: برگزاری همایش درباره ملاصدرا فیلسوف ایرانی بسیار مهم بود و خوب بر گزار شد و می تواند پیامی برای متفکران مسلمان آینده باشد.
وی اضافه کرد: در پرتو فلسفه ملاصدرا می توان متفکران مسلمان آینده را تربیت کرد و پرورش داد.
آچیکینچ ادامه داد: دراین کنگره با متفکرانی برخورد کردم که مسایل کنونی جهان امروز مسلمانان را مد نظر دارند و اکنون شاهد آن هستیم که این مسایل و مشکلات در سوریه ، افغانستان، عراق و غیره وجود دارند.
او بیان کرد:‌درست است که هم اینک نمی توانیم همه مشکلاتی را که به آن آگاه هستیم حل کنیم اما متفکران مسلمان آینده و اندیشمندان جوان یاد می گیرند که چگونه با این چالش ها دست و پنجه نرم کنند و از عهده حل آنها برآیند .
آچیکینچ افزود: یکی از دانشجویان ایرانی در مقطع دکترا مسئله ای را مطرح کرد که بسیار عالی بود، مبنی بر اینکه آیا می توان این مسایل را در سطح پایین تر و در سطح دبیرستان و یا دبستان انتقال داد و به نظر من می توان با کلمات و لغات خیلی ساده و یا حتی با نقاشی برای آنها توضیح و آموزش داد .
وی گفت: می خواهیم با ملاصدرا بیشتر آشنا شویم و حتی به یک روش شناختی جدید دست یابیم تا بتوانیم در زمانه خود با مشکلات برخورد کنیم و این مسایل تنها برای کشورهای مسلمان نیست بلکه برای کشورهای غیر مسلمان هم می می توانیم به بحث بگذاریم و امیدوارم این نشست پیام برای سراسر ملت های جهان داشته باشد و به هدف واقعی خود دست یابد.
وی در مورد شهر شیراز میزبان پایتخت جوانان جهان اسلام نیز گفت: من چون درس ملاصدرا را خوانده ام از این شهر شناخت خوبی دارم و برای دومین بار به این شهر سفر می کنم ، اینجا مردم مهربانی دارد و امنیت هم بر آن حاکم است و امیدوارم این شهر دو باره مرکز روشنفکری جهان مسلمان شود.
محمد محی الدین که اصلیتی بنگلادشی دارد و رئیس روابط بین الملل دانشگاه بین المللی آغادیر(آگادیر) مراکش هم هست گفت: این نشست مهم برای رهبران جوان و محققان و دانشگاهیان که در جامعه نقش اساسی دارند ضروری بود و می تواند ذهنیت آزاد منشی و بردباری را در جامعه مسلمانان ایجاد کند و تضادها را کاهش دهد.
وی بیان کرد: این کنگره می تواند به محققان کمک کند تا به ساختاری دست یابند که بتواند به تمام جوانان مسلمان در جهان کمک کند.
محی الدین گفت:مردم شیرازدرفلسفه وتمدن اسلامی نقش زیادی دارند و این شهر زیبا و امن محل صلح و همکاری است.
فاتح شمس الدین راشک، کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه بیلکنت آنکارا هم گفت: من در این نشست مهم تحت تاثیر سخنرانان و اندیشمندان برجسته و ممتاز قرار گرفتم همه تلاش کردند تا دانش و تجربیات خود را در مورد ملاصدرا و چالش ها و فرصت های پیش روی جهان اسلام را در اختیار ما قراردهند.
این کارشناس ادامه داد : شیراز از نظر تاریخی در رده نخست تاریخ ایران قرار دارد، داشتن معماری های زیبا و وجود روشنفکران ، خردمندان ادبیات برای من بسیار جذاب بود ضمن اینکه وجود امنیت را در کشور ایران و شهر شیراز به هنگام بازدید بخوبی حس کردم و لذت بردم .
سعدیا خانوم بانوی اهل کشور پاکستان و دانشجوی دکترای دانشگاه استانبول نیز گفت:این نشست نه تنها به ما جوانان فرصت داد که با اندیشمندان و محققان ایرانی آشنا شویم و به تبادل ایده بپردازیم بلکه به ایران هم این فرصت را داد تا چهره واقعی و داشته های خود را نشان دهد.
این بانوی پاکستانی با بیان اینکه پیشتر هم از شهر مشهد بازدید کرده بودم و آنچه در رسانه ها در باره ایران می گویند صحت ندارد افزود : دوباره از نزدیک چهره واقعی ایران را دیدم و پیام من این است که ایران کشور امن و دارای مردمان مهمان نواز است.
سعدیا خانوم اضافه کرد:کشورامن ایران از مردم و جوانانی فعال و آگاه سود می برد که می خواهند با جهان پیوند دوستی و صلح برقرار کنند.
وی افزود : در این نشست ما جمع شده بودیم تا درباره آینده جوانان و متفکران مسلمان بحث کنیم آن هم در شهری که هزاران سال قدمت و تمدن تاریخی دارد.
سعدیا خانوم با بیان اینکه این نشست به جهانیان می آموزد که در درجه اول جوانان مسلمان به اندازه بقیه جوانان دنیا آگاه هستند واز سوی دیگر ادبیات غنی، پیشنیه فرهنگی زیاد و دانش می تواند به هرچه بهتر شدن کمک کند .
وی گفت: اگر این نشست ها ادامه یابد به جوانان این فرصت را خواهیم داد که دور جمع شوند و نظرات خود را درباره مسایل و مشکلات جوانان جهان اسلام به بحث و تبادل نظر بگذارند.
امل وشنان بانوی شرکت کننده از کشور الجزایر که دانشجوی دکترای دانشگاه کادیرهاس استانبول است هم گفت: نشست در پرتو ملاصدرا واقعا پربار بود و در این نشست با اندیشه ها ، مقام و افکار این فیلسوف ارجمند آشنا شدم که این امر برایم خیلی مهم بود .
وی افزود:درباره ایران با آن چیزی که دررسانه شنیدم تفاوت های زیادی داردومردم ایران مهمان نواز و سخاوتمند هستند و عوامل اجرایی این کنگره به خوبی از عهده این رویداد مهم برآمدند ضمن اینکه امنیت ایران هم کاملا در خیابان ها و اماکنی که بازدید کردم بخوبی حس شد.
دکترغالب دالای رئیس روابط خارجه در مجمع الشرق نیز گفت:شیراز شهر معرفت ،دانش ملا صدرا، روشنفکران و شاعران است ازاین رو این شهر با این ویژگی ها یکی از شهرهای منحصر به فرد در بین کشور های مسلمان است.
دکتر اسماعیل یایلاجی استادیار علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهیر استانبول ومدیر علمی مجمع متفکران مسلمان آینده گفت: در این نشست بحث های طولانی در مورد فلسفه ملاصدرا و همچنین مسایل و مشکلات پیش روی جهان اسلام داشتیم که بسیار پربار بود.
وی افزود: مقاله دکترابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درباره ملاصدرا بسیار پر بار بود و در این نشست 2 پنل برگزار کردیم یکی در مورد مسایل و مشکلات پیش روی جهان اسلام و دیگری پیام ملاصدرا برای زمانه ما بود که بسیار موفق برگزار شد ضمن اینکه در این نشست ترغیب شدم که بیشتر در مورد ملاصدرا مطالعه و تحقیق کنم.
وی ادامه داد: دراین نشست بر هویت جوانان مسلمان تاکید زیادی شد و ما شاهد هستیم که برخی از مسلمانان راه را اشتباه انتخاب کرده اند که از جمله می توان به تروریسم مانند داعش، بوکو حرام و القاعده اشاره کرد.
اسماعیل یایلاجی با اشاره به اینکه در این نشست ما درباره اهمیت گسترش و بسط هویت اسلامی و همچنین اتحاد صحبت کردیم افزود: در پنل ملاصدرا بر نگرش این فیلسوف ایرانی به عنوان یک متفکر تاکید شد که در آن منطق و الهام، فلسفه و علم، منطق و فراست، نظریه و عمل، زندگی و فلسفه را به یکدیگر پیوند و آشتی می دهد.
وی گفت:‌ در نگرش ملاصدرا،تصویر کلی از اتحاد را می بینیم و مساله مهم از نظر سیاسی این است که باید با یکدیگر اتحاد داشته باشیم.
صدر الدین محمد شیرازی، معروف به صدرالمتالهین و ملاصدرا، حکیم، عارف، محدث و مفسر بزرگ شیعه و اسلام در سال 979 یا 980) نهم جمادی الاولی) هجری قمری در شیراز به دنیا آمد. ملاصدرا پس از کسب درجه اجتهاد، به تدریس در مدرسه خواجه اصفهان پرداخت، اما از آنجایی که نظریاتش در برخی مسائل فقهی با بیشتر دانشمندان قشری اصفهان متفاوت بود، او را به بدعتگذاری در دین متهم ساختند و خواهان اخراج او از مدرسه و در نهایت تبعید او شدند . ملاصدرا از دانشمندان کم نظیری بود که از همراهی با صاحبان قدرت و زندگی با اهل دنیا و دنیاپرستان و تعریف و تمجید شاهان بیزار بود و عظمت روحی که در او وجود داشت به او اجازه سرفرود آوردن در برابر مقامات پست دنیایی را نمیداد، و البته دنیا طلبان نیز چنین مزاحمی را نمیتوانستند تحمل کنند و او را از حسادت و توهین و تهمت خود در امان نمیگذاشتند . صدرالمتالهین که بنیانگذار حکمت متعالیه است پس از طی مراحل علمی در اصفهان و آغاز حسادت ها و مخالفت ها به زادگاه خود باز گشت تا شاید در حمایت خانواده و خویشان خود بتواند در امان باشد.
کنگره در پرتو ملاصدرا نیز از سری برنامه های، شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام بود که از سی ام تیرماه 96 تا یکم مرداد ماه جاری با حضور اندیشمندان و متفکران خارجی و داخلی در شیراز برگزار شد.
پرچم پایتختی جوانان جهان اسلام، شانزدهم بهمن ماه سال 95 در آیین ویژه ای در مقابل آرامگاه حافظ در شیراز برافراشته شد.
شهر شیراز در مدت زمان یک سال پایتختی جوانان جهان اسلام با کشورهای اسلامی در زمینه فرهنگی، هنری، ورزشی و برپایی مسابقات قرائت قرآن در ارتباط است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار