با نزدیک شده به ماه پایانی تابستان بحث آلودگی هوا بالا می گیرد و مشکل هر ساله آلودگی باز هم به سرتیتر اخبار بدل می شود. اما این موضوع آنجا اهمیت پیدا می کند که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از موج جدید آلودگی خبر می دهد.
کد خبر: ۴۶۸۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵ 29 July 2017
به گزارش تابناک : با نزدیک شده به ماه پایانی تابستان بحث آلودگی هوا بالا می گیرد و مشکل هر ساله آلودگی باز هم به سرتیتر اخبار بدل می شود. اما این موضوع آنجا اهمیت پیدا می کند که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از موج جدید آلودگی خبر می دهد. معصومه ابتکار عنوان کرد که باید برای ماه‌هایی مثل شهریور که پایداری هوا باعث کاهش شاخص‌های کیفیت هوا می‌شود، آماده شد؛ خبرنگار تیتر شهر برای چگونگی ادامه این روند به سراغ عضو شورای شهر تهران رفت. رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران در این خصوص گفت: همانگونه که همه اذعان دارند بحث آلودگی هوا، موضوعی فرادستگاهی است و به یک مجموعه محدود نمی شود. نه سازمان محیط زیست و نه شهرداری و نه سایر دستگاه ها را به خاطر این موضوع نمی توان زیر سوال برد اما در عین حال همه ی دستگاه ها مقصر هستند.
وی افزود:  بالاترین مقامی که این موضوع را می تواند پیگیری کند شخص رئیس قوه مجریه است و انتظار می رود که همه ی این دستگاه ها را به خط کند و ماهی یکبار جلسات منظم داشته باشند و گزارش دهند. 

حافظی ادامه داد: انتظار داریم جایگزین موتورسیکلت های بنزینی با سوخت فسیلی با موتور سیکلت های برقی صورت بگیرد اما چهار سال گذشت. چرا این اتفاق نیفتاد؟ این موضوعی نیست که در اختیار شورا باشد یا در اختیار محیط زیست یا وزارت صنعت باشد . به تنهایی هیچ یک نمی تواند این اقدام را انجام دهند در حالی که همه اینها هم مقصرند و باید می نشستند سر یک میز و این مشکل را به صوررت برنامه عملیاتی دنبال می کردند. چهار سال آیا زمان کافی نبود؟ 
عضو شورای شهر چهارم بیان کرد: یکی از این ها، بحث موتور سیکلت سوارها بود لذا این مطالبه را شهرداری تهران، وزیر صنعت معدن و تجارت هم نمی توانند به تنهایی عملی کنند. آقای رئیس جمهور باید اینها را احضار کند و مطالبه جدی نماید. 

وی ادامه داد: ماهی یکبار تکلیف کنند یکسری مراحل طی شود و هر ماه گزارش دهند که چه کردید؟ موانع را بردارند و گام بعدی را انجام دهند. 
حافظی با اشاره به نقش همه قوا در کاهش آلودگی هوا عنوان کرد: بخش درون سازمانی قوه ی مجریه باید این امر را پیگیری کند اما یک بخش برون سازمانی هم وجود دارد که یک محور به قوه مقننه متصل می شود و زیرساخت های قانونی که از مقننه باید مطالبه کرد.

وی ادامه داد: یک محورها باید به قوه قضائیه وصل شود؛ بایستی مجازات های سنگینی برای کسانی که آلودگی هوا ایجاد می کنند پیش بینی کرد و قوه قضائیه مطالبه کند. 
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر بیان کرد: البته چند وقت گذشته نیز مقدماتی برقرار شد و از برخی کشورها در تهران دعوت به عمل آمد؛ اما کافی نیست.

حافظی ادامه داد: بحث بر سر این است آقایون می گویند 80 درصد آلودگی ها منبع خارجی دارد؛ ما این را قبول نداریم. اگر به آلودگی های برون مرزی نگاه کنیم؛ این موضوع نقض می شود. به طوری که در سال 94 سازمان محیط زیست اعلام کرد که تنها 8 روز آلودگی هوا که ناشی از ریز گردها بوده، منشا خارجی داشت. بقیه روزها یعنی 357 روز منشا داخلی دارد. 

عضو شورای شهر چهارم با تاکید بر اینکه 8 روز آلودگی با منشا خارجی هم باید رفع شود،  گفت: برای آن 8 روز هم قطعا باید سرمایه گذاری کرد اما به فکر منابع داخلی هم باشیم و روی آن ها باید سرمایه گذاری شود. 

وی در پاسخ به این سوال که شهردار آینده تهران می تواند این مشکلات را حل کند، افزود: اگر شهردار آینده سودای ریاست جمهوری نداشته باشد شاید بخشی از این مشکلات حل شود. هر چند چون شهردار از یک جناح سیاسی انتخاب می شود طبعا این بحث کمتر خواهد بود ولی مشکلات اقتصادی دولت هم سر جای خودش است که محدودیت ایجاد می کند. ولی نباید شهردار به دنبال این باشد که مجموعه شهری تهران را پله ای برای ارتقا خود کند. اگر این ذهنیت از بین برود و صادقانه کارها دنبال شود اتفاقات بهتری رقم می خورد.






منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار