وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هشت برابر شدن تسهیلات مسکن در دولت یازدهم اعلام کرد: در نظر داریم به منظور افزایش قدرت خرید خانوارها مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن را افزایش دهیم.
کد خبر: ۴۷۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 07 August 2017

به گزارش تابناک : وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در شرایطی بخش مسکن را تحویل گرفت که چند ماه از رکود آن می‌گذشت. رکودی که نتیجه سیاست‌های مسکن مهر و ساخت و ساز در مناطق فاقد متقاضی کلانشهرها عنوان شد. نتیجه این سیاست ایجاد ۲.۵ میلیون مسکن خالی بود که طبق سرشماری نفوس و مسکن اعلام شد.

برهمین اساس تلاش‌های دولت یازدهم برای افزایش مبلغ تسهیلات و کاهش نرخ سود تاثیری در ایجاد رونق در بازار مسکن نداشت، چرا که قیمت مسکن به قدری حباب گرفته بود که متقاضیان واقعی قدرت خرید نداشتند و در طی سال‌های اخیر بنا بر بعضی گزارش‌ها ۱.۸ میلیون نفر به تعداد مستاجران کشور افزوده شد.

در این شرایط وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین نسخه برای درمان رکود مسکن را تقویت طرف تقاضا می‌داند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام نقش موثر پرداخت تسهیلات مسکن و افزایش آن از ۲۰ میلیون تومان در دولت دهم به ۱۶۰ میلیون تومان در دولت یازدهم، گفت: در صورت موافقت بانک مرکزی از طریق طولانی‌تر شدن دوره‌های اقساط و نیز کم شدن مدت سپرده‌گذاری میزان دسترسی خانوارها به پرداخت تسهیلات بلندمدت افزایش می‌یابد.

آخوندی در خصوص برنامه جدید بخش مسکن در دولت دوازدهم، گفت: یکی از اقدامات اصلی در این بخش طولانی‌تر شدن دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن است که با این اقدام میزان اقساط کاهش می‌یابد.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: در صورت موافقت بانک مرکزی از طریق طولانی‌تر شدن دوره‌های اقساط و نیز کم شدن مدت سپرده گذاری میزان دسترسی خانوارها به پرداخت تسهیلات بلندمدت افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: اکثر کشورهای توسعه یافته با همین مدل در جهت تعهد قدرت خرید  مسکن اقدام می‌کنند.

آخوندی گفت: طبق گزارش‌هایی که بانک مرکزی به طور مرتب ارائه می‌دهد، در بیشترماه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان خرید و فروش در بخش مسکن رشد داشته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره‌ مسکن اجتماعی که قرار است در سال جاری با تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های پایین عملیاتی شود، اظهار کرد: کلیه آیین نامه‌های مربوط به منابع بودجه طرح مسکن اجتماعی به تصویب رسیده و بنیاد مسکن مجری ساخت این طرح شده است. این بنیاد برنامه‌های طرح را در سال ۱۳۹۶ طراحی کرده و در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه است و به نظر می‌رسد که طرح مسکن اجتماعی مسیر خود را به خوبی طی کرده است.

وی همچنین با بیان این که تا پایان سال جاری مسکن مهر به اتمام می‌رسد، گفت: از بیش از دو میلیون مسکن مهر تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد آن به پایان رسیده و تعدادی از واحدها متقاضی ندارد و بیش از ۴۸ هزار پرونده مسکن مهر در مراجع قضایی در دست رسیدگی است.

آخوندی تصریح کرد:  تلاش می‌کنیم که از ۱۳۰ هزار واحد باقی مانده در دست اجرا که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا پایان سال جاری به اتمام برسد.




منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار