رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی جیرفت گفت: از ابتدای شروع اجرای برنامه پیشگیری و کنترل دیابت و فشارخون بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ بیمار دیابتی و ۱۰ هزار و ۱۳۰ بیمار فشارخون در جنوب کرمان شناسایی و مراقبت می‌شوند.
کد خبر: ۴۷۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷ 08 August 2017
محمدرضا محمدی‌ساردو صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار‌ داشت: بیماری‌های غیر واگیردار دلیل بسیاری از مرگ‌های سالانه در جنوب استان کرمان هستند.

وی تصریح کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن ریوی، سکته و دیابت نوع دو، از علت‌های نخست مرگ و میر در دنیا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی جیرفت بیان کرد: بیماری‌های غیر واگیردار و عوامل خطرزای آنها و کاهش سن ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر روند رو به افزایشی دارند و در ایران نیز این بیماری‌ها از علل عمده مرگ و میر و ناتوانی به شمار می‌روند.

وی گفت: همچنین چاقی و اضافه وزن، پرفشاری خون، فعالیت فیزیکی ناکافی، هیپرکلسترومی و اعتیاد از مهمترین عوامل خطری هستند که خطر بروز این بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.  

محمدی‌ساردو بیان کرد: از ابتدای شروع اجرای برنامه پیشگیری و کنترل دیابت و فشارخون بیش از 4 هزار و 500 بیمار دیابتی و 10 هزار و 130 بیمار فشارخون در جنوب کرمان شناسایی و مراقبت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در پنج ماه گذشته نیز  بیش از 9 هزار و 400 نفر خطرسنجی سکته‌های قلبی عروقی برای آنها در منطقه انجام شده است تصریح کرد: سند ملی دانشگاهی پیگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و برگزاری کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی در راستای اهداف مذکور در این منطقه تدوین شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی جیرفت افزود: با توجه به پایش انجام شده، مشخص شد بیماران درگیر در زمان مناسب به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و با تاخیر برای  درمان روبروهستند این درحالی است که بهترین زمان آغاز درمان سکته مغزی طی حداکثر 3 ساعت نخست مشاهده علائم بالینی است.

وی مراجعه به موقع این بیماران به اورژانس‌های بیمارستانی و یا تماس به موقع با اورژانس پیش بیمارستانی را لازم و ضروری دانسنت و گفت: همچنین با پیشگیری از سکته مغزی با تغذیه مناسب و کاهش وزن، عدم مصرف الکل و دخانیات و غیره محقق می‌شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار