کد خبر: ۴۷۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴ 17 August 2017

تابناک گیلان / دومین جلسه علنی مجلس جهت رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم صبح امروز با ادامه بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات برگزار شد.

به گزارش کبنا، روز گذشته نمایندگان مجلس برنامه های وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار دادند و رسیدگی به برنامه های حجت الاسلام سید محمود علوی با توجه به اتمام زمان جلسه مجلس نیمه تمام ماند و امروز با سخنرانی قاضی پور نماینده ارومیه و عزیز اکبریان نماینده کرج در دستور کار مجلس قرار گرفت.

دومین روز  بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پس از برگزاری نشست غیرعلنی مجلس برای تصمیم‌گیری درباره تسریع در رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی با حضور ۲۴۱ نفر از نمایندگان و با قدری تاخیر آغاز شد.

جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

 

*معجزه قاضی‌پور در مجلس

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی که در اکثر مواقع به عنوان مخالف وزرای پیشنهادی اظهارنظر می‌کند، زمانی که نوبت به ارائه برنامه‌های سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات رسید، مقداری از زمان عزیز اکبریان نماینده کرج را گرفت تا در موافقت با وزیر اطلاعات اظهاراتی داشته باشد که در زمان قرار گرفتن در پشت تریبون، گفت: اولین بار است که در این ۱۰ سال می‌خواهم در موافقت با کسی صحبت کنم و این معجزه است.

*رونمایی از زلال‌ترین وزیر روحانی در صحن مجلس

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه‌اشرفیه که در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهاراتی داشت، گفت که زلال‌ترین وزیری که آقای روحانی به مجلس معرفی کرده آقای علوی است. علی لاریجانی نیز  با پایان یافتن وقت این نماینده گفت: زلال بودن را هم فرمودید دیگر کفایت می‌کند.

* نماینده‌ای که رجال‌الغیب شد

ولی ملکی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد حرف می‌زد گفت: پروفسور حسابی می‌گوید کلمه "ولش کن” پدر مملکت را در آورده است، من هر چه گشتم در لغت‌نامه خارجی این را پیدا نکردم، در مسئولیت‌های‌مان از این کلمه استفاده می‌کنیم همین است که در کشور مشکلات پیش می‌آید و همچنین گفت که می‌دانم همه عزیزان رای می‌آورند و شکی در آن نیست، لاریجانی در پاسخ به وی گفت: شما مگر رجال الغیبی که اینگونه می‌گویید.

ظریف؛ آقای برجام/علوی؛ وزیر زلال

 

دومین روز بررسی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس

نادر قاضی پور نماینده ارومیه به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات صحبت کرد و گفت « بنده در ۱۰ سال گذشته موافق حرف نزده ام این از معجزه است که در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات حرف می زنم».

در ادامه جلسه نیز که مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت کرباسیان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را در دستور قرار داد، ولی ملکی نماینده مشکین شهر به عنوان مخالف با برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت کرد و اظهار داشت؛ «می دانم همه عزیزان رأی می آورند و خیلی هم بی خوابی نماینده ها را اذیت می کند». در این هنگام علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: جناب عالی رجال الغیب هستید که اینگونه می گویید.

محمد حسین قربانی نماینده آستارا که در موافقت با برنامه های علوی سخن می گفت، در حالی که زمان برای ادامه سخنانش نداشت از لاریجانی خواست تا فقط یک جمله بگوید و اظهار کرد: « می دانم وزارت اطلاعات از پیچیده ترین وزارت خانه هاست و علوی از زلال ترین وزرایی است که به مجلس معرفی شده است» اما به همین جمله بسنده نکرد و سخنانش را ادامه داد که لاریجانی هم خطاب به وی گفت: زلال بودن را هم گفتید دیگر، وقت شما تمام شده است.

فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران نیز که قرار بود در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد بخشی از وقت خود را به معصومه آقاپور نماینده شبستر اختصاص دهد اما تا اندازه ای صحبت کرد که دیگر وقتی باقی نماند و لاریجانی که اداره جلسه علنی را بر عهده داشت گفت می خواهید دو سه ثانیه از وقت خود را به نماینده دیگر اختصاص دهید.

پس از بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد، علی لاریجانی از نمایندگان خواست تا در رای گیری مشارکت داشته باشند اما قبل از اینکه موضوع رای گیری را به آنها بگوید نمایندگان مخالفت خود را با "دو دو” گفتن بیان کردند.

این اقدام نمایندگان خنده های لاریجانی را به همراه داشت.

گویا نمایندگان مجلس متوجه شده بودند که لاریجانی قصد دارد برای شیفت سوم کاری مجلس رای گیری کند و نمایندگان مجلس با ۱۵۰ رای مخالف با جلسه نوبت سوم مجلس مخالفت کردند.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد، بررسی برنامه های محمد جواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه در دستور کار مجلس قرار  گرفت، ابطحی نماینده خمینی شهر از مخالفانی بود که حین صحبت های خود تا اندازه ای وزارت امورخارجه و عملکرد ظریف را مورد انتقاد قرار داد که وقتی می خواست ظریف را مورد خطاب قرار دهد، به وی گفت« آقای برجام» که تعدادی زیادی از نمایندگان از به کار بردن این عبارت، به او خندیدند.

البته وقتی اظهارات ابطحی تمام شد و از پشت تریبون کنار رفت به سمت ظریف رفته و با او مصافحه و دیده بوسی کرد.

وقتی سخنان موافقان و مخالفان برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه تمام شد، ظریف در جایگاه سخنران قرار گرفت تا به دفاع از برنامه های خود بپردازد.

اما زمانی که درباره مواهب و دستاوردهای برجام سخن می گفت که تاکنون چه موانعی برداشته شده است، عبدالله سامری نماینده خرمشهر با صدای بلند فریاد زد دروغ است، دروغ.

در این لحظه تعدادی از نماینده ها به سمت نماینده خرمشهر رفتند اما بار دیگر هتاکی کرده و با صدای بلند فریاد زد « …، اقتصاد خراب شده، دروغ است».

احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز به سمت این نماینده آمد تا نمایندگان متفرق شوند و سامری هم با همراهی تعدادی از نماینده ها به بیرون از مجلس رفت.

جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی با ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد، در همان آغاز جلسه علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، نامه‌ وزیر پیشنهادی اطلاعات را که در پایان جلسه صبح امروز توسط مسعود پزشکیان قرائت شده بود، بار دیگر قرائت کرد.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت نیز در ابتدای دفاعیه خود در جلسه علنی مجلس گفت: « از ۱۸۶ نماینده‌ای که روز گذشته برای موافقت با بنده ثبت نام کرده‌اند تشکر می‌کنم». زمانی هم که وزیر پیشنهادی بهداشت سخنان خود را تمام کرد و از پشت تریبون کنار رفت نمایندگان زیادی دور او جمع شده بودند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در جلسه مجلس حضور داشت اما اطراف او نمایندگان ازدحام کرده بودند که لاریجانی خطاب به آن‌ها گفت کنار بروید تا آقای جهانگیری هوایی بخورد.

حاشیه های مجلس فقط به اظهارات نمایندگان و وزرای پیشنهادی محدود نبود،‌ در این میان وزرای پیشنهادی مانند اطلاعات، بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و ارتباطات در پاسخ به اظهارات برخی از نمایندگان جوابیه مکتوب خود را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده بودند که توسط لاریجانی قرائت شد.

جلسه علنی نوبت بعد از ظهر مجلس شاهد تذکرات پی در پی تعدادی از نمایندگان بود که نمونه بارز آن، ‌تذکر غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت درخصوص اظهارات قاضی پور نماینده ارومیه مبنی بر ضد ولایت فقیه خواندن آذری جهرمی بود.

علی لاریجانی هم بر رعایت ادب و نزاکت و بیان سخنان سنجیده تاکید کرد که واکنش قاضی پور را به دنبال داشت. رئیس نهاد قانون گذاری بارها از وی خواست تا آرامش خود را حفظ کند اما او توجهی نکرد.

در حالی که مجلس دستور کاری خود را ادامه می‌داد، تعدادی از نمایندگان از جمله کوهکن نماینده لنجان، گودرزی نماینده بروجرد و … در کنار قاضی پور از او می خواستند تا به واکنش های خود ادامه ندهد، او قانع نشده و به جایگاه هیئت رئیسه رفت.

فرج‌الله رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس نیز که در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت می کرد، وقتی اقدام قاضی پور و حضور او در جایگاه هیئت رئیسه را مشاهده کرد، در اثنای سخنان خود با کنایه گفت: « بعد می گویند سلفی بد است،‌ این ها هم بد است دیگر». این سخن خنده های نمایندگان را به دنبال داشت.
البته این کنایه از جهت ماجرای سلفی این نماینده در مراسم تحلیف رئیس جمهور بود که واکنش های بسیاری را در جامعه و در رسانه‌ها در بر داشت.

کنایه‌های رئیس مجلس هنگام رای گیری از نمایندگان برای تشکیل جلسه مجلس در نوبت بعد از ظهر فردا- پنج شنبه- نیز در جای خود قابل توجه بود که گفت: برخی از دوستان می خواهند بلیط تهیه کنند، باید برنامه شان را بدانند.

اتفاقات امروز مجلس تنها به اظهارات نمایندگان و نامه نگاری های وزرای پیشنهادی محدود شد و مساله اعتصاب غذای حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی نیز از سوی کواکبیان تذکر داده شده و خواستار پی گیری رئیس جمهور در این زمینه شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز صلاحیت وزرای اطلاعات، اقتصاد، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مورد رسیدگی قرار دادند و ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به جلسه بعدی مجلس که صبح فردا پنجشنبه برگزار می شود، موکول شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار