۷۰ درصد برنامه عملیاتی احیای تالاب «آق گل» انجام‌شده است.
کد خبر: ۴۸۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ 19 August 2017
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: ۷۰ درصد برنامه عملیاتی احیای تالاب «آق گل» انجام شده است.

به گزارش مهر، محمدرضا محمدی در جمع خبرنگاران افزود: بحران تالاب آق گل ملایر از سال ۸۸ آغاز و روند اکولوژیک تالاب مختل شد که این روند تا پایان سال ۹۴ ادامه یافت.

محمدی ادامه داد: از سال ۹۵ اقدامات برای احیای تالاب آق گل آغاز شد و مشکلات و راهکارها در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: دراین راستا تکالیف دستگاه ها احصا شد و آب منطقه ای استان، وظیفه کنترل برداشت چاه های اطراف تالاب را بر عهده گرفت.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی برنامه تغییر کشت در تالاب را در نظر گرفت و از طریق محیط زیست و مقامات قضایی برخورد جدی با برداشت کنندگان آب تالاب در برنامه امد، گفت: تنویر افکار عمومی ساکنان حاشیه تالاب نیز آغاز شد.

وی اظهار داشت: دستگاه های مرتبط، طی جلسه ای که در استانداری همدان برگزار شد گزارشی از روند اقدامات ارائه کردند اما با این حال به نظر می رسد شدت و تداوم اقدامات با سطح مورد انتظار فاصله دارد.

وی عنوان کرد: ادامه رویه نامناسب کشت یونجه و فک پلمب چاه ها توسط صاحبان چاه ها از مواردی بود که تاثیر اقدامات را کاهش داد و امیدواریم دستگاه قضایی استان برخورد جدی تری در این خصوص داشته باشد.

محمدی بابیان اینکه از ساکنان حاشیه تالاب به منظور کمک به حفظ و احیای تالاب کمک خواسته ایم، گفت: از طریق امام جمعه و شورای اسلامی اسلام شهر آق گل و  ارتباط چهره به چهره اعضای سازمان های مردم نهاد با جامعه محلی برای تشریح فوائد تالاب، مطالبی عنوان شده اما این مشکل فرا استانی است و محیط زیست، کشاورزی و آب منطقه ای استان های مرکزی و همدان در خصوص آن وظیفه دارند.

وی گفت: از طریق وزارت نیرو پیگیر رفع اختلافات بین استانی در خصوص تالاب آق گل هستیم که هنوز نتیجه مستندی در این باره به دست نیاورده ایم.

محمدی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد برنامه عملیاتی برای احیای تالاب آق گل انجام شده باید به این ظرفیت استانی توجه بیشتری شود.

وی اضافه کرد: طی یکی دو سال اخیر با توجه به بارش های نسبتا مناسب، رفتار اکولوژیکی معقولی از تالاب آق گل دیده ایم و می توان گفت تالاب به روند طبیعی خود بازگشته است.

وی عنوان کرد: چشم انداز زیبای تالاب آق گل به منظور استفاده گردشگران، ظرفیت مناسبی برای گردشگری استان است که در این خصوص به نظر می رسد ورود استانداری و میراث فرهنگی و گردشگری استان مثمر ثمر خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تاکید کرد: رویکرد جدی آب منطقه ای و جهاد کشاورزی برای حیات آق گل ضروری است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار