دانش آموزان تبعه خارجی در شرایط تحصیلی برابر با دانش آموزان ایرانی که با قاطعیت می توان از آن به عنوان عدالت آموزشی یاد کرد در مدارس کشورمان مشغول تحصیل هستند و سهم استان البرز 23 هزار دانش آموز تبعه خارجی است.
کد خبر: ۴۸۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷ 21 August 2017
به گزارش تابناک : بیش از 400 هزار دانش آموز تبعه خارجی در جمهوری اسلامی ایران تحصیل می کنند که 23 هزار نفر از این دانش آموزان در مدارس استان البرز مشغول به تحصیل هستند.
برغم تحریم‌های ظالمانه و مشکلات مالی به خاطر درک انسانی از نقش آموزش در تربیت دانش آموزان در سال تحصیلی 96-95 جمهوری اسلامی ایران میزبانی بیش از 400 هزار دانش آموز پناهنده را در عرصه تعلیم و تربیت بر عهده داشته است که بیشتر آنها اهل افغانستان هستند.
با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر پوشش تحصیلی اتباع خارجی با نگاه انسان دوستانه تاکید دارد به همین دلیل در جمهوری اسلامی ایران تلاش شده است که هیچ دانش آموز خارجی در ایران از تحصیل بازنماند.
با توجه به هزینه سنگین تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران با نگاهی انسان دوستانه و الهام گرفته از آموزه‌ها‌ی اسلامی، شرایط تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی را در کشور فراهم کرده است.
همه بر این باورند که سازمان‌هایی نظیر یونسکو و آیسسکو در تامین هزینه‌ها‌ی دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران مشارکت می کنند ولی تا کنون در این زمینه کمک چندانی به ایران نشده است.
جمهوری اسلامی ایران از جهت سرویس دادن به دانش‌آموزان خارجی در دنیا بی نظیر است.
البته آموزش و پرورش شهریه ناچیزی از اتباع خارجی بابت تحصیل فرزندانشان دریافت می‌کند اما این شهریه در مقایسه با کل هزینه ای که در این خصوص می‌شود رقم قابل توجهی نیست. 
مدیر کل آموزش و پرورش استان البرزدر این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون 23 هزار دانش آموز تبعه خارجی در مدارس این استان تحصیل می کنند.
خسرو ساکی افزود: با اشاره به کمبود فضای آموزشی و تراکم بالای دانش آموزی در البرز نسبت به میانگین کشوری،خاطرنشان کرد: این استان به ویژه در مناطق مهاجر پذیر نیاز به ارتقاء زیرساخت های آموزشی دارد.
وی یادآور شد: از مسئولان کشوری و خارجی انتظار داریم با توجه به شرایط خاص استان در بخش جمعیت اتباع خارجی برای تامین زیر ساخت ها ی آموزشی در البرز نگاه ویژه ای داشته باشند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به اینکه حدود 6 درصد از دانش آموزان مهاجر کشور در این استان تحصیل می کنند، تصریح کرد: استان البرز به دلایل مختلفی از جمله نزدیکی به پایتخت، آب و هوای مساعد، خاک حاصلخیز و وجود مزارع، کارخانجات و صنایع تبدیلی همواره مکان مناسبی برای مهاجرت به شمار آمده است به همین دلیل امروز از البرز تحت عنوان ترمینال مهاجرت کشور یاد می شود.
ساکی در ادامه به پراکنده بودن دانش‌آموزان اتباع خارجی در همه مدارس البرز پرداخت و افزود: مدارس مشخصی برای تحصیل این دانش‌آموزان وجود ندارد و همه بچه‌ها در کنار یکدیگر به تحصیل می‌پردازند.
وی بیان کرد: دانش آموزان اتباع خارجی می توانند براساس مفاد شیوه نامه سال تحصیلی 96-95، برای سال تحصیلی 97-96 در مدارس البرز ثبت نام کنند. 
وی خاطر نشان کرد:شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی دارای دو بند 'الف'ویژه دانش‌آموزان دارای مدارک اقامتی و هویتی و 'ب' ویژه دانش‌آموزان فاقد مدارک اقامتی و هویتی است.
مدیرکل آموزش و پرورش البرزافزود: دانش‌آموزان بند ' الف ' با مدارکی که دارند به مدارس نزدیک محل سکونت برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند.
ساکی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان بند ' ب ' باید سه کار را برای ثبت‌نام انجام دهند، ادامه داد: گام اول اخذ معرفی‌نامه‌های پزشکی و تحصیلی با مراجعه به دفاتر کفالت و دریافت فرم‌های مربوطه است.
وی مراجعه به مراکز پزشکی و درمانگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت و تحت ایمن‌سازی، غربالگری و واکسیناسیون قرار گرفتن دانش آموزان را از دیگر گام های مورد نیاز برای ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس البرز برشمرد.
ساکی در خصوص هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی اظهار کرد: دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی 97-96 همچون دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ثبت‌نام می‌شوند و هزینه‌ی بیمه را پرداخت می‌کنند. 
وی گفت: دانش‌آموزان دارای مدارک معتبر' گذرنامه دارای پروانه اقامت، دفتر اقامت معتبر صادره از ناجا، دفترچه پناهندگی معتبر صادره از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کارت هویت ویژه اتباع خارجی، برگ تردد خروجی مدت‌دار، کارت آمایش، کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی' برای ثبت نام می‌توانند به مدارس دولتی یا غیردولتی مراجعه کنند و با توجه به شرایط اعلام شده در شیوه نامه نام برای سال تحصیلی جدید نام نویسی کنند. 
مدیر کل آموزش و پرورش البرز در ادامه به ثبت نام کودکان اتباع خارجی در مراکز پیش دبستانی اشاره کرد و افزود: ثبت‌نام آن دسته از کودکان اتباع خارجی که دارای مدارک قانونی هستند، در دوره پیش‌دبستانی با درنظر گرفتن ظرفیت فضای آموزشی و نیروی انسانی، برابر ضوابط آموزشی بلامانع است.
ساکی تصریح کرد: مدارک تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی پس از صدور و تأیید توسط واحد آموزشی، باید مورد تایید اداره آموزش و پرورش منطقه و ادارات کل آموزش و پرورش استان قرار گیرد.
وی اضافه کرد: سپس اینگونه دانش آموزان برای تاییدیه نهایی باید به نمایندگی‌های وزارت امور خارجه مستقر در استان‌ها و با اداره سجلّات وزارت امور خارجه مراجعه کنند.
استان البرز 440 هزار دانش آموز دارد.




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار