طبق آمار از عمده دلایلی که باعث تعطیلی اکثر شهرک‌های صنعتی شده، تکنولوژیهای قدیمی و منسوخ شده است که وزیر جدید وزارت صنعت باید برنامه ای دقیق برای این حوزه داشته باشد.
کد خبر: ۴۸۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 21 August 2017
به گزارش تابناک : یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس با اعلام مطلب فوق می گوید: از وزیر پیشنهادی صنعت این درخواست را داشته ایم تا در خصوص نوسازی تکنولوژِی واحدهای تولیدی برنامه منسجمی داشته باشند 

سیدمهدی مقدسی در خصوص دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، می افزاید: زمانی که واحدهای تعطیل شده عارضه‌یابی شد به این نتیجه رسیدیم که چند دلیل دارد که یکی از دلایل منسوخ شدن تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفته شده در این واحدهای تولیدی است.

این در حالی است که به گفته کارشناسان ، با تکنولوژی قدیمی قیمت تمام شده محصولات افزایش و کیفیت محصولات تولیدی به‌منظور صادرات کاهش می‌یابد، که در ادامه به‌واسطه عدم درخواست در بازار واحد تولیدی به تعطیلی کشیده می‌شود.

اما از راهکارهایی که می توان این عقب افتادگی را جبران کرد ارائه تسهیلات بلندمدت به واحدهای تولیدی است.

مهدی نکویی از کارشناسان صنایع معتقد است: دولت در این خصوص باید با ارائه تسهیلات بلند مدت و ارزان قیمت به واحدهای تولیدی قدیمی به آنها کمک کند زیرا بخش عمده مشکلات در این حوزه مشکلات مالی است.

وی می گوید:  شاید در حال‌حاضر منابع مالی کافی برای ایجاد توسعه وجود نداشته باشد به همین دلیل ناچار به استفاده از منابع مالی خارجی هستیم.

گفتین است  در قانون برنامه ششم توسعه 3 مورد در این زمینه آمده است یکی از آنها آوردن 30 میلیارد دلار فاینانس، دیگری 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و 20 میلیارد دلار قراردادهای مشارکتی با خارجی است.

بر اساس این گزارش تایکد نمایندگان مجلس بند آخر قانون است یعنی سالانه 75 میلیارد دلار را باید کف سرمایه‌گذاری خارجی در نظر گرفت و تا 100میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

مقدسی در این باره می گوید: اگر قراردادهای بین‌الملی به‌صورت مشارکتی منعقد شوند انتقال تکنولوژی انتقال دانش فنی صورت می‌گیرد و  منابع خارجی واحدهای تولیدی را احیا می‌کند، در حال حاضر منابع کافی برای ایجاد تحول در واحدهای صنعتی را به‌صورت کامل نداریم.

وی می افزاید: البته بخشی دیگر از این مشکلات عدم توان ورود تولید کننده ها به بازار هدف است.

زیرا علی‌رغم کیفیت خوب محصولات اما اکثر تولید کنندگان، توان ورود به بازار هدف را نداشته و  برای اینکه بتوانیم از اینگونه واحدها تولیدی حمایت کنیم باید کنسرسیوم‌های صادراتی و شرکت‌های صادرات محور تشکیل دهیم.

به این معنی که شرکت‌ها کوچک توان خود را روی هم بگذارند و شرکت‌های دارای مدیریت نیز با آنها ادغام شوند تا به‌توانند با هم‌افزایی  و کاهش هزینه‌های بازاریابی  به‌صورت قدرتمند به بازارهای هدف ورود کنند، این اقدامات در برخی از کشورها مانند چین و کره صورت گرفته و موفق بوده است.

ناگفته نماند که بخشی از صنایع تسهیلاتی را دریافت کرده و در حال‌حاضر بدهکار بانکی هستند و به‌نوعی هزینه تامین مالی و قیمت تمام شده آنها افزیش یافته است.

در این باره مهدی مقدسی بیان میکند: این شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند در بازار با دیگرمحصولات مشابه رقابت داشته باشند.

گفتنی است در خصوص مسائل واحدهای صنعتی باید به این نکته نیز اشاره کرد که طبق آمار، تقریبا در کل کشور به‌صورت بسیار خوش‌بینانه 1.5درصد واحدهای صنعتی بخش تحقیق توسعه دارند، این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان خارجی برای حضور و بقا سهمی از درآمد خود را صرف تقویت این بخش می‌کند.




منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار