مدیرکل میراث فرهنگی البرز از انجام نقشه‌برداری و مستندسازی بقایای معماری محوطه ازبکی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه این تپه باستانی خبر داد.
کد خبر: ۴۸۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹ 22 August 2017
به گزارش تابناک : عبدالناصر میرچی اظهار کرد: در راستای ثبت جهانی محوطه باستانی ازبکی، امسال پروژه‌ تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این اثر در دستور کار اداره ‌کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: به این منظور، مجوز پروژه از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی با سرپرستی دکتر روح الله یوسفی زشک و نظارت‌ فرزان احمدنژاد صادر شده است.
میرچی خاطر نشان کرد: این پروژه با علم روز در حال انجام است و تاکنون  ۱۸۰ هکتار از محوطه و اطراف آن با پهباد عکسبرداری‌ هوایی و نقشه برداری شده است.
این مسئول توضیح داد: در طول نقشه و عکس‌برداری، بیش از ۱۸۰ میلیون نقطه برداشت شده است.
میرچی با اشاره به دقت نقشه برداشت شده ابراز کرد: دقت نقشه برداشت شده‌ از این محوطه‌ کمتر از پنج سانتیمتر بوده‌ که بسیار بالاتر از استانداردهای مصوب است.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز افزود: در حالت عادی نقشه‌های استاندارد در این وسعت حدود ۳۰ هزار نقطه است که به دلیل اهمیت بالای محوطه ازبکی، از این پروژه بیش از ۱۸۵ میلیون نقطه برداشت شده است.
وی‌ تصریح کرد: به منظور دقت هر چه بیشتر نقشه‌برداری محوطه ازبکی، 15 نقطه به صورت برداشت دوفرکانسه توسط شرکت مورد تایید سازمان نقشه‌برداری‌ کشور انجام شده است‌ که خطای نقشه‌برداری را به کمتر از یک سانتیمتر می‌رساند.
میرچی در پایان گفت: در ادامه پروژه‌ گمانه‌زنی این محوطه با علم روز دنیا و استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی ‌آغاز خواهد شد.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار