تشکل های مردمی وفعالان حوزه های محیط زیست کشور در نخستین همایش نجات مرال‌ها ' گوزن قرمز ' در شهرستان آمل، شکار بی رویه و نیز فعالیت های معدنی در زیست بوم این گونه باارزش جانوری وبومی ایران را به عنوان تهدیدهای جدی جمعیت مرال ها در شمال کشور بیان کردند.
کد خبر: ۴۸۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ 24 August 2017
 ایرنا، شماری از این افراد در حاشیه این همایش که چهارشنبه شب در مجتمع فرهنگی وهنری ولی عصر(عج) آمل برگزار شد، گفتند، از عوامل تهدید‌کننده جان مرال ها تخریب زیستگاه های اصلی آنها در استانهای شمالی کشور و شکار بی رویه است اما متاسفانه در فصل گاوبانگی(فصل جفت یابی مرال ها) بیشترین شکارها در منطقه دیده می شود.
این عده همچنین خواستار توجه ودخالت جدی محیط زیست براساس رسالت ووظیفه قانونی در برخورد با معادن غیرمجاز در محیط زیست بوم مرال ها به خصوص در ارتفاعات جنگلی ' چلاو ' آمل شده بودند.
مرال در ایران در گذشته در جنگل‌های شمال کشور از ساحل دریای خزر تا ارتفاعات البرز و جنگل‌های بلوط حاشیه زاگرس از آذربایجان تا استان فارس زندگی می‌کرد.
اما امروزه نسل آن در شمال غرب و غرب کشور به‌کلی نابود شده و آخرین بار 50 سال پیش در جنگل‌های ارسباران مشاهده شد. در جنگل‌های ساحلی دریای خزر نیز به جز در یک یا دو منطقهٔ حفاظت شده نسل آن منقرض شده‌است.
نماینده انجمن پویشگران حافظ محیط زیست کوهستان ومسئول برگزاری این همایش گفت: با توجه به آمار کارشناسان و بررسی های میدانی، جمعیت مرال‌ها در زیستگاه شمال کشور به کمتر از یکهزار راس می رسد که به طور پراکنده زندگی می کنند.
محمد غفاری افزود: هدف اصلی ما از برگزاری همایش نجات مرال‌ها بیشتر به منظور توجه به لزوم اهمیت حیات وحش و محیط زیست جنگل‌های هیرکانی وهمراه کردن بیشتر مردم نسبت به زیستگاه های جانوری منطقه بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مرال یکی از اصلی ترین عناصر جنگل های هیرکانی محسوب می‌شود، نخستین بار است که این همایش در سه استان شمالی برگزار می شود، و بسیاری از اعضای اصلی از تشکل های برخی استانهای کشور نیز حضور داشتند.
غفاری اضافه کرد: این همایش به عنوان یک فرصت وبهانه ای بود تا مردم با فرهنگ حفاظت از محیط زیست آشنایی پیدا کرده و بدانند این محیط بدون حیات وحش امکان بقا ندارد.
** هرکسی باید به وظیفه انسانی خود نسبت به محیط زیست عمل کند
قاسم رضایی دارنده دونشان طلا وبرنز کشتی فرنگی المپیک های 2012 و2016 لندن وریو که به عنوان یکی از حامیان این همایش حضور داشت، گفت: امروزه کمتر کسی در کشور هست که نسبت به محیط زیست و محیط پیرامونی خود بی تفاوت باشد، این احساس مسئولیت به حال وآینده باعث شده تا مردم با جدیت به برخی موضوع ها ازجمله محیط زیست نگاه داشته باشند.
قاسم رضایی افزود: هرجا حال محیط زیست خوب هست ، حال مردم نیز خوب هست وباید با درک درست ازاین موضوع بیشتر از گذشته به محیط زندگی خود توجه کنیم وانتظار داریم از مسئولان بالادستی که متولی برخورد با قانون شکنان در حوزه محیط زیست هستند، بدون اغماض با عوامل وتخریب کنندگان به نسل های جانوری باارزش منطقه ازجمله پلنگ مازندران واکنون مرال ها برخورد کنند.
** مجوزهای های محیط زیست، بلای جان گونه های جانوری
یکی از ساکنان حاشیه زیستگاه مرال ها در منطقه چلاو آمل گفت: درسال های گذشته جمعیت مرال ها در منطقه چلاو بسیار زیاد بوده ، اما متاسفانه با مجوزهایی که خود محیط زیست برای صدور شکار به شکارچیان داده، آنها بلای جان گونه های باارزش منطقه ازجمله مرال ها شدند.
علی شاکری افزود: واقعیت موجود این هست که نسل این گونه های باارزش که درگذشته صدای آنها تا نزدیکی روستاها نیز شنیده می شد، اکنون بسیار کم شده وباید بگویم که خودم چندین سال هست که مرال ها را درنزدیکی ها مشاهده نکردم.
** به آینده افزایش نسل مرال ها امیدواریم
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران هم درحاشیه این همایش گفت، که با پویش های مردمی و فعال شدن تشکل های محیط زیستی برای حمایت از گونه های جانوری منطقه باید بگویم که بسیار به آینده گونه های جانوری به خصوص درمازندران خوشبین هستم.
'حسینعلی ابراهیمی کارنامی' افزود: ما قوانین ومقررات خوبی داریم ودرهمایش مرال ها درآمل، مردم نشان دادند که علاقمند به کمک هستند.
وی اضافه کرد: الان ظرفیت خوبی در ایجاد تشکلها برای حفاظت از محیط زیست ایجاد شده واین مهم بسیار امیدوار کننده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، درپاسخ به این سوال که بهره برداری های بی رویه وغیرمجاز و بدون پیوست های زیست محیطی در استان ،زیستگاه های جانوری به خصوص مرال ها را تهدید می کند، گفت: براساس سرشماری های که درجنگل ها وزیستگاه های استان از سوی این اداره کل صورت گرفت، به غیر از زیستگاه های حفاظت شده ساری، بیش از 400 راس مرال به صورت پراکنده در مازندران شناسایی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه حضور قضات ومسئولان قضایی در همایش مرال ها درآمل نشان از پشتیبانی این مجموعه از برنامه های محیط زیست دارد، گفت: نمی توان واقعیت را کتمان کرد وما هم در مورد آینده مرال ها نگران هستیم، اما با همایش نجات مرال ها درآمل خیلی خوشبین هستیم که بتوانیم با کمک مردمی نسل گونه های باارزش جانوری از خطر تهدید وانقراض رهایی یابد.
وی با بیان اینکه درسالهای اخیر با هشدارهایی که از سوی محیط زیست داده شده و رسانه ها به خوبی پای کارآمده بودند، بسیاری از شکارچیان از شکار درمناطق حفاظت شده صرف نظرکردند، گفت: هشدار ما به شکارچیانی هست که سرسختانه به دنبال شکار مرال ها ویا سایرگونه های حفاظت شده هستند، ماموران محیط زیست به طور قاطع درمقابل آنها خواهند ایستاد وتقدیم بیش از 120شهید دراین عرصه نشان از خواست این اداره کل برای حفاظت از گونه های زیستی وجانوری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار