وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این شهدای گرانقدر امروز باید برای ما در جامعه الگوی شایسته زیستن باشند تصریح کرد: این افراد انسان‌های بزرگی بودند که خود را به خداوند متعال ارائه دادند و امروز مشکلات جامعه ما به عملکرد خود ما در جامعه باز می‌گردد و به بیگانه ربطی ندارد.
کد خبر: ۴۸۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵ 30 August 2017
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: شهیدان رجایی و باهنر دارای دو ویژگی کمال طلبی و کمال گرایی در زندگی بودند.

به گزارش فارس ، سید کاظم اکرمی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت شهیدان باهنر و رجائی که در مسجد مهدیه همدان برگزار شد اظهار کرد: باید در تحلیل زندگی شهیدان رجائی و باهنر، فلسفه زندگی آنها را بشناسیم زیرا این موضوع در معرفی شخصیت و سیره زندگی آنها برای ما حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ما از سوی خدا آمده‌ایم بازگشت همه ما به سوی اوست عنوان کرد: اگر در این آیه شریفه دقیق شویم می‌بینیم ماهیت وجود ما خدایی است پس منیّت یافتن در مسیر خلقت بی معناست زیرا این منیّت خداوند را از ما و ما را از او جدا می‌کند و این همان چیزی است که در شهیدان باهنر و رجایی وجود نداشت.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: یک معنای دیگر این آیه شریفه این است در جا نزنیم و برای رسیدن به ذات الهی تلاش و مجاهدت داشته باشیم که این ویژگی هم در زندگی شهیدان به خوبی مشهود است زیرا آنها اهل درجا زدن نبودند.

وی به تشریح ابعاد مختلف یک انسان سالم پرداخت و بیان کرد: گسترش مفهوم انسانیت در زندگی این افراد یکی از نشانه‌های سلامت زندگی آنان است و امنیت عاطفی ویژگی دیگر این افراد بوده که در ارتباط با خود و دیگران ایجاد می‌کنند.

اکرمی افزود: ارتباطات سالم از جمله ویژگی‌های زندگی افراد سالم است که احساساتشان  را در مسیر درست هدایت می‌کنند و عشق و کین، مهر و محبت و خشم و خشونت را در اختیار خود می‌گیرند.

وی درک صحیح زندگی، دنیا و حقایق آن را دیگر صفت افراد سالم برشمرد و گفت: این واقع‌بینی و درک صحیح موجب می شود آنها نقاط ضعف خود را باور کرده و بر آن کار کنند در حالی که اغلب افراد کمتر این ویژگی را در خود تقویت می کنند زیرا کمتر جنبه نقد شدن و نقدپذیری دارند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم تبیین کرد: شهید رجایی یکی از افرادی بود که در نقدپذیری نمونه بود زیرا نقاط ضعف را باور می‌کرد و در پذیرش نقاط مثبت بزرگنمایی نداشت و حتی کسانی را مأمور می‌کرد که در بین مردم حضور یافته و انتقادات و گلایه‌های عامی آنها را بشوند و به شهید رجایی منتقل کنند.

*شهید رجایی حتی از واژه نق زدن به نحو مثبت استفاده می‌کرد

وی بیان کرد: شهید رجایی تا حدی بر این موضوع تأکید داشت که حتی از واژه نق زدن به نحو مثبت استفاده می‌کرد و می‌گفت به من نق بزنید.

اکرمی ادامه داد: شهید رجایی حتی وقتی در کلاس درس حاضر می شد از انتقاد دانش‌آموز گله نمی‌کرد و برای دریافت پاسخ سوال و نقد دانش آموز مطالعه و بررسی می‌کرد اما آیا واقعا معلمین و اساتید امروز بر این سیره و مبنا حرکت می‌کنند؟ چند تن از اساتید و معلمین هستند که از انتقاد محصل و دانشجو هراس ندارند؟ چند تن از آنها واقعا با مطالعه و معلومات سر کلاس درس حاضر می‌شوند؟

وی با بیان اینکه مهارت در کار و انجام درست وظایف یکی دیگر از ویژگی‌های انسان های سالم و معتدل است تصریح کرد: انسان سالم و معتدل وقتی مسؤولیتی می‌پذیرد خود را برای آن آماده کرده و مهارت‌های خود را در این زمینه افزایش می‌دهد و در روند مسؤلیت نیز کار خود را به جا و درست انجام می‌دهد.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در دور اول مجلس شورای اسلامی خودشناسی و داشتن فلسفه در زندگی را از دیگر ویژگی‌ها و مهمترین ویژگی افراد سالم عنوان کرد و گفت:  شناخت از خود و داشتن فلسفه در زندگی بسیار مهم است و شهیدان رجایی و باهنر و البته همه شهیدان به این موضوع توجه داشته و در زندگی خود فلسفه داشته اند.

وی با اشاره به سابقه دوستی خود و شهید باهنر در از سال 47 در دانشگاه آموزش عالی خاطرشنان کرد: در طول سال‌هایی که با این شهید دوست بودم چند ویژگی از او دریافتم که یکی از این ویژگی‌ها پرکار و پرتلاش بودن او بود.

اکرمی تشریح کرد: شهید باهنر پس از پایان تحصیلات حوزوی در قم و اخذ درجه اجهتاد به تهران آمد و در مقطع دکترا مشغول تحصیل شد و از علم‌اندوزی و علم‌آموزی خسته نمی‌شد.

وی به سخنرانی‌های کوبنده شهید باهنر در مسجد آیت‌الله طالقانی اشاره و اظهار کرد: هر لحظه کردار و گفتار شهید باهنر با محاسبه نفس همراه بود و کاملا بر خود مسلط بود همچنین کمال‌گرایی از دیگر ویژگی‌های این شهید بود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در ادامه به هدف‌گرایی شهیدان باهنر و رجایی در زندگی اشاره کرد و افزود: هریک از ما برای داشتن هدف در زندگی باید از این شهیدان الگو بگیریم تا روزی که نزد معبود بازگردیم با کمال برویم.

وی ضمن تأکید بر این امر که شهیدان فلسفه زندگی را معنا کردند و به دنبال این بودند که خود را به خدا ارائه کنند بیان کرد: مشکلات امروز ما نه متوجه امریکا و نه اروپاست زیرا منشأ همه مشکلات در خود ماست و ما اگر خود و جامعه خود را اصلاح کنیم ریشه همه مشکلات رفع خواهد شد.

اکرمی یادآور شد: در یک جامعه انقلابی تقسیم افراد به گروه هایی اصولگرا و اصلاح طلب چه معنی دارد؟ وقتی همه ما شهروندان جامعه اسلامی هستیم باید سیره گذشت و فداکاری شهیدانی چون رجایی و باهنر را الگوی رفتار و عملکرد خود کنیم.

وی افزود: در جامعه‌ای که هدف و غایت آن اسلام است چرا مقامات در یک استان به هم بدبین هستند و برای خاطر دنیا با هم در ستیز و مجادله‌اند در حالی که باید دوشادوش یکدیگر برای ارتقای این جامعه بکوشند؟

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این شهدای گرانقدر امروز باید برای ما در جامعه الگوی شایسته زیستن باشند تصریح کرد: این افراد انسان‌های بزرگی بودند که خود را به خداوند متعال ارائه دادند و امروز مشکلات جامعه ما به  عملکرد خود ما در جامعه باز می‌گردد و به بیگانه ربطی ندارد.

وی با بیان اینکه شهیدان رجایی و باهنر پس از سی و چند سال از زمان شهادتشان هنوز هم نمونه و الگوی فضایل اخلاقی و کمالات بوده و هستند افزود: این نکته امروز در جامعه ما بسیار مورد توجه است و آن اینکه همه ما یکی هستیم و از هم جدا نیستیم و باید روز به روز کمالات خود را افزایش دهیم تا بتوانیم درس زندگی به افراد جامعه داده باشیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار