احترام به کتاب، این کالای استراتژیک فرهنگی گویا فراموش شده است. این را از نوع برخورد متولیان این عرصه در شهرستان‌ها و استان‌ها، آن‌هم در حالی‌که مخاطبان تشنه برپایی مراسم ها و نمایشگاههای این‌چنینی هستند، می‌توان دریافت.
کد خبر: ۴۹۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲ 11 September 2017
به گزارش تابناک : کتاب اساسی‌ترین خوراک فرهنگی یک ملت است. شأن و منزلت کتاب و مطالعه در حدی است که فارغ از بسط و تفسیر است و نیاز به توضیح ندارد. مقام معظم رهبری در سالیان اخیر با تأکید مؤکد و چنیدین باره بر ارج نهادن به مسأله کتاب و مطالعه خصوصاً در بین اقشار جوان، بر میزان اهمیت این مقوله بنیادین و دیرپای فرهنگی صحه گذاشتند. برپایی نمایشگاه‌هایی هم‌چون نمایشگاه کتاب الزاماتی طلب می‌کند و اساساً انجام امور نمایشگاه نیاز به برنامه ریزی بلندمدت و همکاری نهادها، ارگان‌ها و مسؤلین ذیربط دارد. نمایشگاه کتاب تهران به دلیل حجم و تنوع آثار تولیدی و توزیعی یکی از مثال زدنی‌ترین نمایشگاهها در کشور می‌باشد. هرچند همین نمایشگاه هم با کاستی‌هایی رو به روست اما بزرگی و وسعت آن در برابر ایرادات جزئی‌اش به چشم نمی‌آید.

برخلاف نمایشگاه تهران، نمایشگاههای استانی محلی برای نمایش مشکلات کاستی‌ها و چالش‌های بزرگ در این عرصه هستند. فضا و امکاناتی که برای این نمایشگاهها در نظر گرفته می‌شود به قدری نامناسب و بی برنامه است، که گویی مسؤلان بیشتر به قصد تخریب وجهه کتاب و ناشرین اقدام به برپایی نمایشگاه کرده‌اند. 

جانمایی نامناسب و گزینش و انتخاب سلیقه‌ای ناشرین، باعث ناخشنودی و شکایت عده زیادی از آنان می‌شود و مخاطبان را نیز پشیمان و نادم می‌کند. مثال تمام و کمال این کاستی‌ها را می‌توان در نمایشگاه کتاب استان البرز دید، آنجا که در یک فضای خالی از روح و تقریباً دور از دسترس نسبت به مرکز شهر و فاقد هرگونه امکانات درست و درمان گرمایش و سرمایش، ناشرین را با بدترین چینش ممکن و با اعمال سلیقه شخصی در یک فضای تنگ و تاریک جا داده و به طور مشخصی باعث اندوه و ناراحتی مخاطبان کتاب و دلسردی ناشرین و نویسندگان می‌شوند.

وقتی هم که مشکلات را برگزارکنندگان در میان می‌گذاری، از کمبود بودجه و عدم همکاری نهادها و ... گله گزاری می‌کنند. سوال اینجاست که در طول یک سال شمسی چطور در ادارات عریض و طویل فرهنگی استان و شهرستان هیچ گروهی برای برنامه ریزی و برپایی مناسب و دقیق نمایشگاه کاری انجام نداده است؟

چگونه مسولین فرهنگ و ارشاد به این نقطه رسیده‌اند که برای بودجه پانصد میلیون تومانی هم بهانه تراشی می‌کنند؟ چنین بودجه‌ای برای برپایی یک برنامه نیم بند فرهنگی در یک هفته که ضعیف‌ترین انعکاس‌ها و بازخوردها را در پی دارد مگر بودجه کمی است؟ چطور می‌شود که به جای قبول کاستی‌ها و بی برنامگی‌ها، این حجم از توجیه و توضیح آن‌هم قبل از برپایی نمایشگاه شروع می‌شود؟

مسولان فرهنگی استان‌ها فراموش نکنند که از تیغ تیز قضاوت مردم در امان نخواهند بود و نباید مخاطبان و علاقمندان به کتاب را که روز به روز تعدادشان در حال کاهش است، در چنین فضای تاریک و ناامیدکننده‌ای قرار دهند.





منبع : فانوس 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار