در سال هاي اخير بازار بورس به عنوان يک منبع درآمد شرکت هاي دولتي و خصوصي و مردم تبديل شده است که مي توان به جاي انباشت سرمايه در بانک ها بدون استفاده اقتصادي ،از بازار بورس کسب درآمد داشت، البته براي ورود به بازار بورس بايد اطلاعات و آگاهي لازم را کسب نمود.
کد خبر: ۴۹۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰ 12 September 2017
به گزارش تابناک : از سال 1390 با ورود شرکتهاي دولتي به بورس در راستاي بحث خصوصي سازي و همچنين ورود جمع کثيري از مردم براي خريد سهام، تب بورسي فوران کرد و با هيجاني که در بازار سرمايه شکل گرفته بود شاخص بورس کشور و به خصوص استان خوزستان افزايش يافت. همين اتفاق باعث شد خيلي از افرادي که اطلاعات لازم را در بورس نداشتند با فروش داراييهاي خود پول آن را وارد بورس کنند. 
در بهمن ماه 1391 با قوت گرفتن تحريم ها و ورود اقتصاد کشور به رکود، افرادي که در بازار تحليلگر بودند با ديدن نشانه هاي رکود اقتصادي، سهام خود را در بازار به فروش رسانده و از بازار خارج شدند.
با بروز اين اتفاق افراد عادي که بدون هيچ آگاهي و فقط براي کسب سود بيشتر وارد بورس شده بودند در بورس باقي ماندند و متحمل ضررهاي شديدي شدند. 
به گفته کارشناسان اقتصاد برخي معتقدند بورس مکاني براي سفته بازي آدم هاي باهوش است. 
فارغ از اين نظر، بايد گفت که به رغم عمر 49 ساله بورس در ايران، هنوز تعداد کثيري از مردم اعم از تحصيلکرده و نکرده، با پول و بي پول، با اين بازار آشنايي ندارند و شايد اصلا نمي دانند چنين بازاري در کشور وجود داشته و امتيازات بالقوه و بالفعلي براي سرمايه دار شدن دارد. 
در حقيقت بورس مکاني است که در آن سهام شرکت هاي گوناگون توليدي خدماتي و سرمايه گذاري دادوستد مي شود. 
عنوان رسمي و قانوني آن «بورس اوراق بهادار» است که منظور از اوراق بهادار همان برگه هاي سهام شرکت هاست. به مکاني که در آن عمل دادوستد انجام مي گيرد «تالار معاملات بورس» گفته مي شود. 
پرسش ديگري که شايد در ذهن گروهي از افراد شکل مي گيرد اين است که بورس چه مزايايي دارد؟ 
بورس نيز همانند ساير بازارهاي رقيب همچون طلا، ارز، مسکن و... که در سال هاي اخير جذابيت داشته اند مکاني براي سرمايه گذاري سودآور است. البته هرگز نبايد فراموش کرد که سرمايه گذاري در اين بازار همچون ساير بازارها نيازمند دقت، آگاهي و هوشمندي است. 
مزيتي که سرمايه گذاري در بورس نسبت به بانک دارد اين است که دراين بازار نياز نيست سرمايه گذار حتما پولش را تا مدت طولاني دست نخورده نگهدارد، بلکه مي تواند هرگاه که از اين سرمايه گذاري منصرف شد (به جز درموارد استثناء) سرمايه اش را از بورس خارج نمايد. 
مزيت ديگر سرمايه گذاري در بورس، شرعي و حلال بودن آن است، يعني سرمايه گذار در سود و زيان کار با سرمايه پذير شريک است و اين گونه نيست که بدون توجه به زيان احتمالي سرمايه پذير، از ابتدا براي خودش سود قطعي تعيين کند. 
نقطه قوت بعدي بورس، کمک به رشد صنعتي استان يا همان تقويت توليد است. همان طور که در بورس، سهام بسياري از شرکت هاي توليدي، صنعتي و خدماتي مهم استان خوزستان نظير فولاد، پتروشيمي و غيره عرضه مي شود. 
مردم هم مي توانند با خريد سهام اين شرکت ها، علاوه بر تامين مالي آنها که امروزه دغدغه اصلي مديران واحدهاي توليدي است، به رشد و بالندگي اقتصاد استان و تقويت بخش خصوصي کمک نمايند. 
** مزيتهاي بورس براي خوزستان ، سرمايه گذاران و شرکت ها 
کارشناس مسول اقتصادي اداره کل امور اقتصادي و دارايي استان خوزستان بيان کرد: حضور در بورس باعث مي‌شود شرکتها بدون دخالت واسطه هايي مانند بانک، سپرده هاي خرد مردم را جمع آوري کنند و زمينه را براي فعال تر شدن بخشهاي توليدي و خدماتي استان خوزستان، فراهم کند. 
فرهاد ترحمي گفت: کنترل نقدينگي در استان توسط بازار بورس، يک فرصت سرمايه گذاري مطلوب براي سرمايه گذاران با سرمايه هاي اندک ايجاد ميکند و زمينه توزيع عادلانه ثروت را مهيا ميکند. 
وي گفت: مزيتهاي کلان آن براي استان شامل رشد توليد ناخالص ملي و مهار تورم، استفاده از پس‌اندازهاي خرد و کوچک مردم، هدايت سرمايه هاي سرگردان و کمک به رشد صنعتي شدن استان است. 
اين کارشناس مسئول اقتصادي اداره کل امور اقتصادي و دارايي استان در ادامه با اشاره به مزيت هاي استفاده از بورس براي سرمايه گذاران عنوان کرد: اولين مزيت خوب بورس سرعت نقد شوندگي بورس نسبت به‌ بخش هاي مختلف از جمله مسکن است. اگر فردي در مسکن سرمايه گذاري مي کند زماني که به پول خود نياز دارد بايد مدت زمان زيادي را صرف پيدا کردن مشتري بکند ولي در بورس دسترسي به مشتري براي فروش سهام در سريعترين زمان امکان پذير است. 
ترحمي عنوان کرد: از ديگر مزيت هاي بورس مي توان به خريد سهام و اوراق بهادار براي کسب بازده مناسب و پوشش در مقابل تورم؛ اطمينان از گزينه سرمايه گذاري به دليل شفافيت اطلاعات؛ قابليت نقد شوندگي اوراق بهادار و سهولت نقل وانتقال سهام و استفاده از معافيت هاي مالياتي؛ مشارکت در فرآيند تصميم گيري براي اداره شرکتهاو افزايش درجه نقد شوندگي ثروت افراد است. 
وي افزود: شرکت ها مي توانند با حضور در بورس مزيتهاي مختلفي از جمله دسترسي به منابع مالي کم هزينه را به دست بياورند. در حالت معمول شرکتهايي که خارج از بورس فعاليت ميکنند مواقعي که براي تجهيز کردن تکنولوژيهاي مورد استفاده يا سرمايه در گردش با کمبود منابع مالي مواجه هستند مجبور مي شوند براي تأمين مالي خود به سمت گرفتن وامهاي با نرخ بالا حرکت کنند يا اقدام به فروش اوراق مشارکت کنند. 
وي گفت: همچنين شرکتهايي که در بورس فعاليت دارند از تخفيف هاي مالياتي 10 تا 30 درصدي برخوردار هستند که شرکت هاي غيربورسي از آن بي بهره هستند. 
ترحمي بيان کرد: از ديگر مواردي که شرکتها با حضور در بورس بهره مند مي شوند ميتوان به سهولت در تأمين مالي از طريق انتشار سهام و ساير اوراق بهادار؛ افزايش اعتبار داخلي و خارجي و تأمين مالي با به وثيقه گذاردن سهام شرکت در بازارهاي مالي داخلي و خارجي؛ تعيين ارزش بازار بر اساس قانون عرضه و تقاضا تا زماني که نام شرکت در تابلو بورس درج باشد. 
اين استاد دانشگاه عنوان کرد: همچنين سهولت در تغيير ترکيب سهامداري و انتقال مالکيت؛ به وجود آمدن ديدگاهي مطلوب در سرمايه گذاران با کاهش ريسک واحد اقتصادي و امکان تأمين مالي با هزينه کمتر؛ برخورداري از مزاياي خاص و اعتباري مانند افزايش سقف تسهيلات بانکي و انتشار اوراق مشارکت و برخورداري از معافيت هاي مالياتي از ديگر مزاياي حضور شرکت ها در بازار بورس است. 
** چگونگي سرمايه گذاري در بورس 
کارشناس مسول اقتصادي اداره کل امور اقتصادي و دارايي استان خوزستان بيان کرد: خريد و فروش سهام از طريق اينترنت و به صورت لحظه اي يا آنلاين صورت مي پذيرد و براي اينکه بدانيم چه سهمي را بايد خريد بايد به مولفه هاي زيادي همچون شرايط اقتصادي سياسي کشور و جهان، ميزان اطلاعات و آگاهي از وضعيت شرکتهاي بورسي، تحليل صنايع مختلف توجه کرد. 
ترحمي گفت: اگر فردي دريک شرايط طبيعي اقدام به خريد سهام کند و پس از افزايش 20 يا 30 درصدي قيمت سهام بلافاصله آن را بفروشد، مي تواند از رهگذر اين خريد و فروشها در نهايت به سود مناسبي که قطعا بالاتر از سود بانکهاست دست يابد. 
اين استاد دانشگاه افزود: هنگام خريد سهام فرد سرمايه گذار بايد شرکتي را انتخاب کنيد که جزو فهرست 50 شرکت فعال تر و برتر بورس باشد. اسامي اين شرکت ها هر 3ماه يک بار از سوي بورس اعلام مي شود. اين فرد نبايد تمام سرمايه خود را درون يک شرکت بگذارد و صرفاً سهام يک شرکت را خريداري کند بلکه اصطلاحاً سبدي از سهام بخرد. 
اين کارشناس و دکتراي اقتصاد درادامه اظهار کرد: براي انتخاب شرکت مورد نظر از فعالان اقتصادي، کارگزاران و افراد مطلع در امور بورس بايد مشورت گرفته شود و همواره اطلاعات خود از شرايط سياسي اقتصادي استان، ايران و جهان را بايد به روز کرد. 
ترحمي بيان کرد: کساني که سرمايه هاي اندکي دارند مي توانند در صندوق هاي سرمايه گذاري قرار گيرند و آن عده اي که سرمايه هاي کلاني دارند مي توانند با شرکت هاي مشاور سبدگرداني وارد مذاکره شوند تا سهام هاي مناسبي خريداري کنند. 
** معايب حضور در بازار بورس 
کارشناس سرمايه گذاري اداره کل امور اقتصادي و دارايي خوزستان گفت: در ابتدا بايد بيان نمود که ضررهاي در بورس ناشي از عوامل متعددي است که از آن جمله مي توان به تأثيرات شديد مسايل سياسي بر بازار و نبود ثبات اقتصادي، عدم شناخت کافي از وضعيت سهام شرکت مورد نظر، خريد سهام در اوج قيمت و عدم اطلاع از وقايع ايران و جهان، بروز تحولات غيرقابل پيش بيني در جهان است. 
عادل خراساني افزود: دلايل فوق از جمله مهمترين عواملي است که باعث بروز زيان هاي شديد به سهامداران بورس مي شود؛ البته در کنار اين نکات بايد به مسائلي نظير شکل گيري حباب در سهام برخي شرکت ها و يا توقف هاي طولاني مدت نماد برخي شرکت ها در بورس اشاره کرد. 
وي گفت: با در نظر گرفتن موارد فوق گاهي اوقات اقبال لازم براي پيوستن به بورس صورت نمي گيرد که در ادامه به توضيح آن پرداخته مي شود، همه بورسهاي اوراق بهادار دنيا به عنوان تامين کننده مالي ارزانتر، نقش موثري براي شرکتهاي فعال حاضر در مجموعه خود دارند. 
اين کارشناس و دکتراي اقتصاد درادامه افزود: در بورس هاي اوراقي، شرکت ها مي‌توانند از طريق آورده نقدي سهامداران يا از محل بدهي، پول مورد نياز براي پيشبرد اهداف مالي را تامين کنند. از اين رو شرکتهاي فعال در زمينه هاي مختلف در بورس هاي اوراق عضويت مي يابند تا از اين مزايا استفاده کافي را ببرند. 
خراساني اظهار کرد: در استان خوزستان نيز تامين مالي به همين منوال است. البته علاوه بر اين مزيت، در بورس استان هنگام پذيرش شرکتها بحث معافيت مالياتي نيز به عنوان يک امتياز ديگر در صورت بورسي شدن لحاظ مي شود. با اين حال ديده مي شود که ميزان تقاضاي پذيرش در بورس به نسبت شرکتهاي ثبت شده در اداره ثبت شرکتها، تناسب چنداني ندارد. البته در يک سال و نيم اخير چندين شرکت به بورس راه يافتند که اکثر آنها شرکتهاي مشمول صدر اصل 44 بوده اند. در اين ميان شرکت هاي غير از اصل چهل و چهاري نيز در حلقه پذيرش از سوي سازمان باقي مانده اند. برخي در اساسنامه مشکلاتي دارند و برخي در بخش مالي و اين امر که باعث شده جريان پذيرش آنها در بورس، به تعويق بيفتد. 
وي تصريح کرد: حال پرسش اينجا است که چرا شرکتها تمايلي براي ورود به بورس ندارند و مديران اين شرکتهاي خصوصي يا نيمه دولتي در شرايطي که اقتصاد استان خوزستان و کشور در مسير خصوصي شدن قرار گرفته است، اما ترجيح مي دهند که در خارج از بورس و بدون شفاف‌سازي اطلاعات خود، به فعاليت ادامه دهند؟ نکته جالب اينجا است که برخي از آنها معتقدند که اگر وارد بورس شوند، به دليل اجبار در ارائه حساب‌هاي شفاف، ورود به بورس، براي آنها مزيت تلقي نمي شود. به طوري که با يک حسابسازي ساده در شرايط غيربورسي مي توانند ماليات کمتري را به دولت پرداخت کنند. اين درحالي است که در صورت بورسي شدن، ماليات پرداختي با معافيت 20درصدي باز هم از وضعيت قبلي براي آنها بيشتر تمام مي شود. بنابراين صرفه در اين است که از وارد شدن به بورس منصرف شوند و همين عامل از انگيزه آنها بر اين کار ميکاهد. 
خراساني افزود: اگرچه تامين مالي از طريق آورده سهامدار براي آنها هزينه اي ندارد و تنها توقع سهامداران از شرکت را دوچندان مي سازد. در همين حال در ميان شرکت هاي حاضر در بورس نيز برخي خود تمايل دارند که از بورس خارج شوند. برخي ديگر از شرکتها نيز هنگامي که با هزينه هايي چون حق درج - پذيرش و حقوقي که سالانه بايد به شرکت بورس پرداخت کنند، يا دستمزد حسابرس معتمد که شرکت براي ارائه اطلاعيه هاي دورهاي بايد نظر وي را به حسابها جلب کند، با مشکل افزايش هزينه روبه‌رو مي شوند. اما شايد بتوان به ابزار ديگري براي حفظ شرکتها در بورس اشاره کرد و آن هم انتشار اوراق مشارکت براي شرکتهاي بورسي است.بنابراين مزاياي بورسي بودن يا تمام و کمال به شرکتها تعلق نمي گيرد يا معايب حضور در بازار اوراق بهادار به مزاياي آن بيشتر است. 
کارشناس سرمايه گذاري اداره کل امور اقتصادي و دارايي استان با اشاره به اينکه با اين تفاسير نميتوان موضوع قيمت گذاري سهام شرکتها را در بورس ناديده گرفت اظهار کرد: امري که سهامدار عمده يک شرکت مي تواند به صورت روزانه قيمت سهام و دارايي خود را دنبال کند. اين مزيت به وي کمک مي کند تا با مبناي قيمتي که از سهام دارد، اگر بخواهد اين دارايي ها را وثيقه کند يا هر زمان که به آن نياز داشته باشد، سهامش را به قيمت روز نقد کند. در قبال اين امتياز شرکت به بورس متعهد ميشود که 20درصد از سهام خود را به صورت شناور در بازار سهام آزاد کند. 
اين کارشناس و دکتراي امور اقتصادي و سرمايه گذاري درادامه بيان کرد: با خرد شدن سهام شرکت خاص و تبديل آن به شرکت سهامي عام در بورس، يک رويداد ديگر هم رخ مي دهد که شرکت با آن مواجه مي شود و آن هم الزام در پاسخگويي به سهامداران جز در مجمع عمومي عادي سالانه است. 
وي افزود: سهامداران خرد مي توانند حتي جزئيترين اطلاعات شرکت را از مديران شرکت خواستار باشند و اين قضيه اغلب موجب نارضايتي مديران شرکتها است. با اين حال براي جلب نظر سهامداران در مواقع افزايش سرمايه، اين پاسخگويي امري ضروري است ولي اين مورد هم بايد به نظر و تاييد سازمان بورس برسد که خود از روندي طولاني، زمانبر و پرهزينه برخوردار است. اين روند طولاني پس از کسب مجوز تا زمان ثبت افزايش سرمايه نيز وجود دارد، به طوري که اگر حق تقدم هاي تزريق شده در بازار سهام در مدت تعيين شده به فروش نرسد، شرکت ملزم است مهلت جديدي را از سازمان بورس گرفته و به طور مجدد براي فروش حق تقدمهاي استفاده نشده يا پاره سهام مجوز اخذ کند. 
خراساني گفت: پس از فروش کامل اين برگه ها در بازار، آنگاه حدود يک تا دو ماه زمان در پيش است که افزايش سرمايه براي تامين مالي شرکت به ثبت برسد. به طور کل از ابتداي اين اقدام تا پايان آن چيزي حدود شش تا هفت ماه زمان لازم است. 
** تحليل وضعيت بورس استان خوزستان 
کارشناس سرمايه گذاري اداره کل امور اقتصادي و دارايي استان بيان کرد: استان خوزستان موقعيت استراتژيک و اقتصادي ويژه اي در سطح کشور دارد که از اين جهت از ساير استان ها متمايز مي باشد. بدين لحاظ اين استان داراي پتانسيل هاي طبيعي و بالقوه اي در بخش هاي مختلف اقتصادي است . به جهت برخوردار بودن استان خوزستان از مزيت هاي زياد در سه رشته صنعتي به عنوان يکي از بهترين و کارآمدترين کانال‌هاي توسعه در اين زمينه، بهره‌مندي از سازوکار تامين مالي از طريق بورس است: صنايع نفت و گاز، فولاد، آهن و کشاورزي. 
خراساني اظهار کرد: حجم خريد و فروش سهام در بورس استان خوزستان در سال 1391 تقريبا يکسان مي باشد؛ با گذشت زمان حجم خريد از فروش پيشي مي گيرد که دليل اين امر ورود کثيري از مردم در بازار بورس و تب بورسي مي باشد. 
وي گفت: در سال 1391 حجم خريد در بازار بورس استان 122 ميليون سهم با ارزش 480 ميليارد ريال بود که در سال 1395 ميزان خريد در بازار بورس استان به 773 ميليون سهم با ارزش يک هزار و 442ميليارد ريال افزايش يافت. 
اين استاد دانشگاه بيان کرد: در بخش فروش نيز حجم فروش در بازار سهام استان در سال 1391 127 ميليون سهم به ارزش 580 ميليارد ريال بود که در سال 1395حجم فروش به 591 ميليون سهم به ارزش 2 هزار و 87 ميليارد ريال افزايش يافت. 
خراساني بيان کرد: ارزش خريد بورس در استان خوزستان در طي سال هاي 94 و 95 نسبت به فروش رشد کمتري داشته است؛ که اين امر به دليل کاهش انگيزه سرمايه گذاري در بورس و خروج از بازار سرمايه در سال هاي مذکور است. 
کارشناس سرمايه گذاري اداره کل امور اقتصادي و دارايي استان عنوان کرد: با توجه به پتانسيل هاي مختلف اقتصادي استان در صنايع مختلف توليدي و خدماتي، محصولات کشاورزي و وجود صنايع نفت، پتروشيمي و فولاد، خوزستان بعنوان يکي از غني ترين مراکز اقتصادي کشور مطرح شده است. 
وي گفت: توسعه بازارهاي پولي و سرمايه اي در استان ضمن اينکه مي تواند در تامين سرمايه مورد نياز شرکتهاي استاني موثر باشد در رشد و توسعه شرکتها و دسترسي عامه مردم به بازارهاي مالي به منظور کسب بازده مناسب، مفيد نيز مي باشد ،به صورت کل توسعه مالي همه مناطق مبتني بر وجود سرمايه لازم است. بورس هر منطقه اي مي تواند از طريق جمع آوري و انباشت سرمايه لازم ضمن کمک به کنترل تورم، در هدايت نقدينگي استان به سمت فعاليت هاي اقتصادي مولد موثر باشد. 






منبع : خوزستان آنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار