یک فعال فرهنگی
فرهنگ معمولا بخش مغفول مانده مدیریت شهری است. در حالی که شاید فرهنگ روح یک شهر باشد.
کد خبر: ۴۹۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ 12 September 2017
به گزارش تابناک البرز، شهرهای ما امروزه بی‌روح شده است. برای همین اهمیت نقش شورای شهر به عنوان سیاستگذار مسائل شهری دوچندان می‌شود.

ضروری است که علاوه بر دولت‌ها تمامی نهادها و سازمان‌هایی هم که در عرصه امور عمومی جامعه فعالیت می‌کنند، فرهنگ و مدیریت فرهنگی را هم مدنظر قرار دهند.

از جمله نهادهای مهم در این عرصه، مدیریت‌های محلی هستند که در کشور ما در سطح شهرها با عنوان شهرداری و شورای شهر هستند. در واقع شورای شهر باید به عنوان نماینده مردم شهر از نهادهایی که انتظار کمک مالی برای فعالیت‌های فرهنگی خود از شورا را دارند در ازای این کمک‌ها و مشارکت‌ها پاسخ بخواهد.

این در حالی است که برنامه‌های فرهنگی شهرداری طی سال‌های اخیر در خیلی موارد بر اساس تصمیم گیری‌های هیجانی، جشنواره‌ای و نمایشی بوده و اثرگذاری لازم را نداشته است. به این دلیل که شورای شهر نقش درست خود را ایفا نکرده است. شاید توجه به چند نکته در این مورد اهمیت داشته باشد .

اول اینکه شورای شهر در حالی که در قبال فرهنگ شهر مسول است اما نباید نقش متولی فرهنگی را بازی کند. بلکه باید در جایگاهی کلان‌تر سیاست‌های فرهنگی شهر را براساس منافع شهروندان تبیین کند و در این چارچوب متولیان فرهنگی و نهادهای اجرایی فرهنگی شهر را همراهی کند.

دوم اینکه شورای شهر باید نقش نهادهای رسمی فرهنگی شهر را به رسمیت بشناسد و همزمان مسولیت ایشان را یادآوری کند و برهمین اساس در حوزه فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد شهر و در حوزه مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی و در حوزه رسانه‌ای صدا و سیمای استانی و... هر کدام دارای نقش اساسی و رسمی هستند که باید همزمان در چارچوب منافع شهروندان حمایت شوند و پاسخگوی عملکرد و تاثیرات اقدامات خود باشند.

باتوجه به اینکه مهمترین منابع اقدامات فرهنگی پروژه‌ای در اختیار شهرداری‌ها می‌باشد این پاسخگو نمودن نهادهای رسمی فرهنگی از مهمترین اقداماتی است که باید شورای شهر مدنظرقراردهد.

سوم برون سپاری کلیه امور فرهنگی به نهادهای مردمی و موسسات فرهنگی و مساجد وهیات و... با درنظرگرفتن سلایق مختلف درهمان چارچوب کلی سیاست‌های فرهنگی طراحی شده می‌باشد اهمیت این امر در واگذاری فرهنگ به صاحبان اصلی آن که مردم می‌باشند خواهد بود این امر در راستای احترام به سبک زندگی متنوع مردم شهر و نیازهای متنوع فرهنگی ایشان است که باید از اولویت‌های فرهنگی باشد که مورد توجه تصمیم‌گیرندگان باشد.

در واقع شورای شهر باید به عنوان چشم ناظر شهروندان در امور فرهنگی عمل کند، بودجه‌ها را به درستی اختصاص دهد و در قبال آن از متولیان امر پاسخگویی لازم را بطلبد.

شورای شهر به نمایندگی از مردم شهر باید از متولیان امور فرهنگی شهر پرسش گر و مطالبه گر باشد. در واقع نقش نظارتی خود را به این صورت اعمال کند که وقتی بودجه ای را به کار فرهنگی اختصاص می دهد در قبال آن پاسخگویی لازم را هم بطلبد. به این شکل است که شورای شهر، می تواند زبان تاثیر گذار مردم باشد و در حوزه های مختلف فرهنگی شهر اثرگذارباشد.

یادداشت از: مسعود ساکت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار