فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بسیاری از خودروسازان به خصوص چینی‌ها توانایی لازم برای پاس کردن الزامات جدید را ندارند، می‌گوید: تجربه نشان داده است که در چنین مواردی دولت برای خودروسازان ارفاق قائل می‌شود و به آنها زمان می‌دهد تا بتوانند توان لازم برای عملیاتی کردن استانداردهای روز را به‌دست بیاورند.
کد خبر: ۴۹۳۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱ 13 September 2017
به گزارش تابناک : رییس سازمان ملی استاندارد ایران می‌گوید مهلت تعیین شده تا ابتدای دی ماه سال 1397  به منظور رعایت 83 مورد استاندارد خودرویی افزایش نمی‌یابد و هر خودرویی که نتواند این میزان استاندارد را رعایت کند با توقف تولید مواجه خواهد شد.

سازمان ملی استاندارد، پیشنهاد افزوده شدن 30استاندارد الزام‌آور دیگر را به فهرست 51‌گانه استانداردهای خودرو، را در شرایطی به شورای سیاست‌گذاری خودرو ارائه کرده است اما به اعتقاد برخی از کارشناسان، خودروسازان داخلی و چینی در شرایط کنونی توان لازم برای اجرایی کردن این الزامات را ندارند.

در حال حاضر خودروهای تولیدی و وارداتی تقریبا مشمول 55 استاندارد اجباری از سوی سازمان ملی استاندارد، محیط زیست و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت هستند.

به‌ طوری که تایید چهار مورد از آنها بر عهده سازمان محیط زیست و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت است و تایید51 مورد از این تعداد نیز بر عهده سازمان ملی استاندارد است که گاهی برخی از تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو برخی از این موارد را رعایت نمی‌کنند. به این ترتیب، به‌رغم آنکه برخی کارشناسان افزایش این استانداردها به 85 مورد را در راستای افزایش کیفیت استانداردهای ملی، ارتقا و به‌روز کردن خودروهای تولید داخل با تولیدات روز دنیا می‌دانند، اما همین کارشناسان معتقدند صنعت خودرو در حال حاضر امکان پاس کردن این تعداد استاندارد جدید را ندارد.

 دلیل این موضوع نیز عقب ماندن خودروسازان ایرانی از دانش و تکنولوژی روز تولید خودرو در جهان عنوان می‌شود.بر این اساس، تردید جدی نسبت به توان خودروسازی کشور برای پیاده‌سازی استانداردهای روز دنیا وجود دارد. 

با این حال فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بسیاری از خودروسازان به خصوص چینی‌ها توانایی لازم برای پاس کردن 30 الزام جدید را ندارند، می‌گوید: تجربه نشان داده است که در چنین مواردی دولت برای خودروسازان ارفاق قائل می‌شود و به آنها زمان می‌دهد تا بتوانند توان لازم برای عملیاتی کردن استانداردهای روز را به‌دست بیاورند. هرچه هست، به‌نظر می‌رسد، سازمان ملی استاندارد، افزایش استانداردهای ایمنی و فنی خودرو را پیرو امضای قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجی در دستور کار قرار داده است و برهمین اساس نیز تاکید دارد که 30 مورد استاندارد جدید ظرف سه سال و به‌تدریج توسط تولیدکنندگان و واردکنندگان اجرایی شود.





منبع : اکوتیتر 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار