وی ادعا کرد ایران به تقویت دیکتاتوری بشار اسد کمک کرد و جنگ در یمن را هدایت می کند. توافق هسته ای با ایران بدترین توافقنامه در طول تاریخ آمریکا بود. این توافقنامه یکجانبه است. به صراحت بگویم این توافقنامه مایه شرمندگی و خجالت برای آمریکا بوده است. توافقنامه هسته ای ایران را اگر پوششی برای توسعه برنامه هسته ای باشد نخواهیم پذیرفت.

ترامپ در ادامه گزافه گویی هایش، گفت: اکنون زمان آن است کل جهان به ما بپیوندند و از دولت ایران بخواهد تا دیگر دنبال مرگ و ویرانی نباشد. اکنون زمان آن است ایران همه آمریکایی ها و شهروندان دیگر کشورها را که با بی عدالتی زندانی کرده است، آزاد کند.

 اظهارات جنگ‌طلبانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، انتقادهای زیادی را در سطح جهانی و محافل داخلی آمریکا به دنبال داشت. 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در واکنش به اظهارات خصمانه ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: برجام بهترین توافق ممکن بوده و بیرون رفتن از آن تصمیم اشتباهی است. آمریکا نباید این کار را انجام دهد. مکرون افزود: عدم پایبندی به تعهداتمان، اقدامی غیرمسئولانه خواهد بود.

کارل بیلدت، مقام ارشد شورای روابط خارجی اروپا، در پیامی توییتری از اظهارات خصمانه ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و نوشت: به نظر می رسد ترامپ تحت فشار نتانیاهو قصد دارد آمریکا را درگیر جنگ منطقه‌ای با ایران کند. (در صورت وقوع چنین جنگی)، اروپا متضرر خواهد شد. همه ما متضرر خواهیم شد. وزیر خارجه سابق سوئد همچنین نوشت: سخنرانی ترامپ یادآور نسخه‌ای تند از سخنرانی «محور شرارت» است که اکنون دو عضو دارد. (این نسخه خطرناک) به طرز خطرناکی ساده‌انگارانه است. بیلدت همچنین در پیامی دیگر نوشت: برای نخستین بار است که یکی از رؤسای جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به مسئله فلسطین اشاره نکرد.

سناتور «دیان فینشتاین» عضو ارشد مجلس سنای آمریکا، در پیامی توییتری پس از سخنرانی ترامپ نوشت: سازمان ملل محلی برای پیشبرد صلح است. ترامپ امروز آن را به صحنه جنگ تبدیل کرد.

واکنش‌های جهانی به نخستین سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

جان کربی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا نیز نوشت: ترامپ فرصت بسیار خوبی را در سازمان ملل از دست داد. شرمساری واقعی اینجاست که او به جای همکاری و احترام دوجانبه از درگیری و منازعه صحبت می کند.

همچنین ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، در توییتی نوشت سخنرانی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا یاد آور سخنرانی «محور شرارت» بوش پسر بود که تنها تغییرش کم شدن محورهای شرارت از سه کشور به دو کشور و حذف عراق بود. با این حال ایران و کره شمالی همچنان باقی مانده‌اند.

واکنش‌های جهانی به نخستین سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

ونزوئلا هم به سخنان دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد واکنش نشان داد و این سخنان را نژادپرستانه خواند.

با وجود موج انتقادهای جهانی از اظهارات خصمانه ترامپ، جنگ‌طلبانی همانند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد، از سخنرانی او تمجید کردند.

نتانیاهو در توییتی نوشت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، در سخنرانی امروز خود در سازمان ملل به بیان حقایق درباره خطرات پیش روی جهان پرداخت و خواستار اقدام با همه قدرت برای تضمین آینده بشریت شد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتی دیگر نوشت: در سی سال اخیر تا آنجا که در خاطر دارم سخنرانی شجاعانه‌تر از این ندیده بودم.

جان بولتون نیز با اعلام رضایت از سخنرانی ترامپ در توییتی نوشت: سخنرانی ترامپ بهترین عملکرد او از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش بود. او به طور صریح و بی‌پرده از کره شمالی و ایران انتقاد کرد.

این در حالی است که شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی اعلام کرد در سازمان ملل نگرانی‌های جدی درباره پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وجود دارد.

اظهارات خصمانه ترامپ علیه کشورمان در حالی صورت می‌گیرد که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز (سه‌شنبه) در دیدار با معاون رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: برجام کارآمد بوده است، آژانس پایبندی ایران به برجام را تائید کرده است. اجرای این توافق باید ادامه یابد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پیش از آغاز سخنرانی ترامپ، دیپلمات‌های کره شمالی سالن را ترک کردند. کره‌شمالی با تأیید این گزارش‌ها، اعلام کرد تمام دیپلمات‌های این کشور  پیش از شروع سخنرانی ترامپ، سالن را ترک کردند و تنها یک دیپلمات رده پایین برای شنیدن سخنان او در محل باقی ماند.

هاارتص اسرائيل نیز نوشت: هشتگ #ترامپ_خفه_شو در توییتر ایرانی ها ترند شد.

سخنان جاهلانه ترامپ نشانگر عمق بی اطلاعی اوست

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان‌ ملل متحد در نیویورک بسر می برد، در واکنش به سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در این نشست اظهار داشت: سخنان وی بویژه آنجا که به ملت بزرگ ایران اشاره داشت چنان سخیف، شعاری و بی محتوا بود که ارزش پاسخ ندارد.

ظریف همچنین اظهار داشت: سخنان وقیحانه و جاهلانه رئیس جمهور آمریکا و نادیده انگاشتن واقعیات جمهوری اسلامی ایران در سیاست داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم عمق بی اطلاعی و رفتار و گفتار عوام فریبانه ایشان را نشان می دهد که در کنار واقعیاتی همچون حمایت دولت آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی و رژیم های دیکتاتوری منطقه و ایجاد و تقویت گروههای تروریستی حاصلی جز انزوا و بی اعتباری هر چه بیشتر دولت آمریکا نزد جهانیان نخواهد داشت.

 ترامپ مظهر ولنگاری سیاسی در دنیاست/ آمریکا حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارد

علاءالدین بروجردی در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه و ادعاهای ترامپ در مورد ایران در اولین سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: آمریکا نماد تروریسم دولتی و گسترش خشونت در جهان است که در همه بحران‌های منطقه از عراق و سوریه تا یمن و لیبی نقش کمک‌کننده و ترویج‌گر خشونت و حمایت از نیروهای تروریستی را به عهده دارد.

وی افزود: رئیس‌جمهور آمریکا علی‌رغم همه این ادعاها بارها ثابت کرده که آمریکایی‌ها بسیار صریح و علنی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند و نقش نجات سران داعش را بعد از شکست در عراق و سوریه به صراحت بازی کرده‌اند.

بروجردی تاکید کرد: سخنان نابخردانه ترامپ کاملا مردود است. ترامپ رئیس‌جمهور کشوری است که همه تعهدات مهم بین‌المللی از جمله توافق برجام را نقض کرده است و عملا مظهر ولنگاری در عرصه هنجارهای سیاسی حاکم در جهان امروز است.

 بروجردی در واکنش به اظهارات سخیف ترامپ در مورد مسائل داخلی ایران گفت: آمریکا حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارد. اظهارات آمریکایی‌ها نشان از عمق دشمنی آنها با نظام مستقل جمهوری اسلامی ایران را دارد. آنها دنبال کشورهایی هستند که از سیاست‌های آمریکا در منطقه پیروی کنند که این آرزو را درباره جمهوری اسلامی ایران به گور خواهند برد.

ترامپ کدام راهبرد را کلید زد؟

رضا سراج تحلیل گیر مسائل سیاسی نوشت:

اظهارات سخیف ترامپ درباره ایران که به شدت نیز مورد توجه نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار گرفت؛ اجرایی شدن راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران است. راهبرد دولت ترامپ، دست بالا گرفتن در قبال ایران برای اعمال سخت گیری و آغاز مذاکره مجدد درباره برجام است. در این ارتباط، تمدید تعلیق 120 روزه تحریم‌ها و بالا نگاه داشتن ریسک سرمایه‌ گذاری در ایران، تصویب و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، اعلام عدم پای‌بندی ایران به برجام از ارکان این راهبرد است. در این شرایط سکوت و بی‌عملی در مقابل آمریکا، دلخوش بودن به برجام اروپایی و احیانا مذاکره مجدد، خطاهای استراتژیکی است که از یک سو جدول مورد نظر دولت ترامپ را کامل می‌کند و از سوی دیگر کشور را با تحریم‌های جدید، امنیت‌زدایی و بی‌ثباتی مواجه می‌سازد.

شرایط مذکور می‌طلبد که ایران هم در مقابل آمریکا و لفاظی‌های سخیف ترامپ، دست بالا را بگیرد. راهبرد دست برتر و پیشدستانه ایران در مقابل ایالات متحده باید حفظ برجام در برابر رفع تحریم‌ها و اجرای تمام تعهدات باشد. اکنون با اظهارات ترامپ و اجرایی شدن راهبرد دولت وی در قبال برجام، نوبت آقای روحانی است که با موضع بالا از عزت ملی، منافع ملی و امنیت ملی ایران دفاع نماید.

سخنان ترامپ غیرمنظره نبود

عبدالله گنجی نیز در واکنش به سخنرانی ترامپ در فضای مجازی نوشت:

حملات و اتهامات ترامپ به جمهوری اسلامی ایران خارج از نزاکت و عرف دیپلماسی بود اما چنین سخنانی از ایشان غیره منتظره نبود.

آنچه باید بدان توجه کرد استفاده ایشان از ادبیات عوامانه ای بود که با آن رای آورد.به تعبیر بهتر پیام ترامپ برای داخل ایران خطاب به نخبگان و تحصیل کردگان و روشنفکران نبود بلکه با ادبیان عوام پسند، کمک به حماس و حزب الله در حالی که خودشون مشکل دارند را برجسته کرد.

مشاوره دهندگان به ترامپ بر خلاف مشاوره دهندگان به اوباما به او مشاوره داده اند.اوباما ایران هسته ای را علت مشکلات مردم ایران می دانست و ترامپ ایرانی را که - به قول او -حامی تروریست است عامل مشکلات داخلی می داند .نگرانی از امنیت صهیونیستها در دوران پسا داعش نگرانی درونی ترامپ است و وسوسه های نتانیاهو در نطق او موثر بوده است.تحریک اجتماعی در ایران راهبرد سخنان بی شرمانه وی بود.قطعا روحانی باید فردا در دهان ترامپ بکوبد وگرنه با انتقادات تند داخلی مواجه خواهد شد.