عدم کنترل کامل مرزها سبب افزایش هر روزه ورود کالاهای قاچاق به کشور است. جالب اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرده است که فقط 10 درصد کالاها از مبادی رسمی وارد کشور می‍‌شود؛ و حالا معلوم نیست تکلیف این 90 درصد قاچاق قرار است چه زمانی مشخص شود؟!
کد خبر: ۴۹۶۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 20 September 2017
به گزارش تابناک : بنا به گفته عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، قاچاق ٩٠ درصدی کالا سبب واردات غیرقانونی بدون پرداخت تعرفه ها و عوارض گمرکی می‌شود که این ورود غیرقانونی به درآمدهای گمرکی کشور که در بودجه سنواتی سال ۹۶ پیش بینی شده آسیب می رساند.

بر اساس این گزارش اکثر کارشناسان معتقدند کالاهای قاچاق با قیمت ارزان‌تر از مسیر رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شود، که باید بررسی شود که این کالای قاچاق از کجا وارد کشور می شود.

به گفته محمد حسن حسینی، البته طبیعتاً همه کالاها از مرزهای خاکی و آبی وارد کشور می‌شود و ممکن است از مرز هوایی نیز وارد کشور شود که البته حجم آن از این طریق بسیار محدود است، اما قالب این مرزها تحت کنترل و در مبادی گمرکی بوده و یا در مناطق هفتگانه آزاد کشور که محل عبور کالاهای بدون تعرفه های گمرکی به داخل مناطق آزاد است.

وی با بیان اینکه کالاهای قاچاق با قیمت ارزان‌تر از مسیر رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شود، می افزاید: باید بررسی شود که کالای قاچاق از کجا وارد کشور می شود، البته طبیعتاً همه کالاها از مرزهای خاکی و آبی وارد کشور می‌شود و ممکن است از مرز هوایی نیز وارد کشور شود که البته حجم آن از این طریق بسیار محدود است، اما قالب این مرزها تحت کنترل و در مبادی گمرکی بوده و یا در مناطق هفتگانه آزاد کشور که محل عبور کالاهای بدون تعرفه های گمرکی به داخل مناطق آزاد است.

بر اساس این گزارش، به گفته برخی نمایندگان از آنجایی که کنترل بر مناطق آزاد برای ورود کالا به مناطق اصلی وجود ندارد، کالاهای قاچاق از مناطق آزاد به راحتی وارد سرزمین اصلی می‌شود.

همچنین در مبادی گمرکی باید تمهیدات لازم برای کنترل حوزه گمرک با ایجاد سامانه گمرکی و استقرار اسکنرهای مخصوص کانتینر بیشتر شود که بخشی از اسکنرها مستقر شده و تعدادی از آنها مستقر نشده که بسیاری از تخلفات حوزه قاچاق که در گمرک انجام می شود به دلیل عدم تشخیص عامل انسانی است که باید نوع کالا را تشخیص دهد و اگر سیستم مکانیزه شود حجم این تخلفات به شدت کاهش پیدا می کند.

این در حالی است که بخش دیگری از قاچاق کالا به مبادی مربوط می‌شود که گمرک در آن مستقر نیست، تمام این مبادی باید توسط دولت کنترل شود، چراکه فاجعه بزرگی بوده وزیری اعلام می‌کند که ۹۰ درصد واردات کالا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.

البته به گفته کارشناسان، وزیری از مجموعه دولت به عنوان مرجع رسمی اعلام کرد که حجم وسیعی از واردات از طریق قاچاق وارد کشور می شود و این موضوع می تواند شروعی برای این باشد که مبارزه جدی با امر قاچاق کالا در مرزهای رسمی و غیررسمی انجام شود.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار