تابناک تهران گزارش می دهد؛
ایران روز شنبه اعلام کرد که موشک بالستیک جدیدش با برد ۲ هزار کیلومتری (۱۲۰۰ مایل) خود را با موفقیت آزمایش کرده و با وجود فشار آمریکا مبنی بر توقف این برنامه ها، همچنان به توسعه تسلیحاتی خود ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۴۹۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 24 September 2017
به گزارش تابناک تهران و به نقل از رویترز، با وجود این که ایران هرگونه گسترش برنامه توسعه سلاح های هسته ای در قالب آزمایش های موشکی را رد کرد، اما ایالات متحده با اعمال تحریم های یکجانبه بر ایران، اظهار داشت: آزمایش های موشکی ایران ناقض قطعنامه سازمان ملل است و از تهران خواست تا از فعالیت های موشکی که قابلیت حمل سلاح های اتمی را دارد دست بردارد.

دونالد ترامپ در حساب توئیتر خود اظهار داشت: آزمایش موشکی ایران بیانگر ضعف توافق هسته ای است که توسط رئیس جمهور قبلی آمریکا به دست آمد.

وی همچنین اقدامات پرخاشگرانه ی کره شمالی را به این آزمایش ایران مرتبط دانست.
وی در ادامه این توئیت همچنین اعلام کرد: ایران به تازگی موشک بالیستیکی آزمایش کرد که می تواند تا اسرائیل برود. آنها همچنین در حال همکاری با کره شمالی هستند. توافقی که داریم توافق مناسبی نیست.

ایران روز شنبه در خبری اعلام کرد: موشک خرمشهر قابلیت حمل کلاهک های مختلف را دارد.

شبکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در زیرنویس خود بدون اعلام زمان و مکان به گزارش انجام این آزمایش موشکی پرداخت.

تلویزیون دولتی ایران در زمان پخش تصاویر پرتاب این موشک گفت: شما در حال مشاهده ی تصاویر آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک خرمشهر با برد ۲ هزار کیلومتر هستید و این سومین موشک با چنین بردی است.

موشک خرمشهر برای نخستین بار روز جمعه در رژه نظامی در حضور رئیس جمهور روحانی به نمایش درآمد و وی اعلام کردکه ایران قابلیت های موشکی خود را تقویت خواهد کرد.

در واکنش به این آزمایش موشکی، بوریس جانسون؛ وزیر امور خارجه انگلستان نیز در اظهاراتی در حساب توئیتری خود گفت: نگرانی های زیادی از آزمایش موشکی ایران گزارش می شود، که بیانگر عدم انطباق این اقدام با قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است. از ایران می خواهیم تا اقدامات تحریک آمیز خود را متوقف کند.

فرانسه نیز از این اقدام ایران اظهار نگرانی کرد و از دبیرکل سازمان ملل خواست تا گزارش کاملی در این خصوص ارائه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین، اظهار داشت: فرانسه از ایران می خواهد تا تمامی اقدامات بی ثبات کننده خود در منطقه دست بردارد.

وی افزود: فرانسه تمامی هم پیمانان خود، به ویژه اروپائی ها را مدنظر قرار می دهد و از آنها به عنوان ابزاری برای توقف فعالیت های بی ثبات کننده موشکی ایران استفاده می کند.

ترامپ روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: ایران دارای قابلیت ساخت موشک و صدور خشونت به یمن، سوریه و دیگر بخش های سازمان ملل است.

وی همچنین توافق هسته ای ۲۰۱۵ را که میان ایران و قدرت های جهان مطرح شد و در ازای محدودیت برنامه هسته ای ایران به حذف تحریم های اقتصادی منجر شد را به باد انتقاد گرفت.

وزیر دفاع ایران نیز روز شنبه اعلام کرد: فشارهای خارجی تأثیری بر برنامه موشکی ایران ندارد.
امیر سرتیپ حاتمی در سخنانی که از تلویزیون ایران پخش شد گفت: در مسیر تقویت توان دفاعی، کشور تحت تأثیر هیچ تهدید، تحریم و فشاری قرار نگرفته و از هیچ کس اجازه نمی گیرد.

ایران با رد این موضوع که توسعه موشکی این ناقض قطعنامه سازمان ملل نیست اعلام کرده که موشک های ایران به منظور حمل سلاح های هسته ای طراحی نشده است.

تلویزیون ایران اعلام کرد: موشک خرمشهر قابلیت حمل کلاهک ۱۸۰۰ کیلوگرمی را دارد و به عنوان قدرتمندترین موشک ایران به منظور دفاع و هرگونه اقدام تلافی جویانه  بر ضد دشمنان به کار گرفته خواهد گرفت.

مترجم: میثم خاکپور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار