در حالی که اکنون رتبه اعتباری ایران در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در گروه 6 قرار دارد، این رتبه نزد کشورهایی چون برزیل، روسیه، هند و چین به شرایط پیش از تحریم‌ها بازگشته و بین «سه تا پنج» است. .
کد خبر: ۴۹۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵ 25 September 2017
به گزارش تابناک : طبق آمار، رتبه اعتباری ایران نزد گروه بریکس متشکل از قدرت های نوظهور در اقتصاد جهانی، به زمان پیش از تحریم ها بازگشته است.

بر اساس این گزارش، با آغاز اجرای برجام در دی ماه 1394، موضوع تامین مالی خارجی (فاینانس) و جذب سرمایه گذاری خارجی به منظور توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در دستور کار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت که تاکنون توانسته است بیش از 46 میلیارد دلار از کشورهای چین، روسیه، هند، کره جنوبی، اتریش و دانمارک فاینانس جذب کند و رایزنی برای جذب منابع بیشتر در دستور کار است.

به گفته کارشناسان، یکی از عوامل اثرگذار در موفقیت کشور برای جذب منابع خارجی، رتبه اعتباری کشور در مراودات بین المللی است؛ به گفته محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد، این رتبه در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در دولت اصلاحات به رتبه چهار از هفت رسیده بود اما در زمان تحریم ها به عدد هفت رسید و ایران در زمره پرریسک ترین کشورها قرار گرفت.

البته با اجرای برجام، اکنون رتبه ایران به 6 بهبود یافته و مسئولان ایرانی در تلاشند در سال جاری میلادی این رتبه را به پنج بهبود دهند.

بنا بر این گزارش، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سازمانی بین المللی و از مهمترین نهادهای تصمیم گیر در عرصه اقتصاد جهانی که که مقر اصلی آن در پاریس است؛ این سازمان در سال 1948 میلادی با هدف بازسازی اقتصاد کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد و به تدریج کشورهای غیراروپایی نیز به آن پیوستند؛ رتبه بندی کشورها از نظر ریسک سرمایه گذاری یکی از اقدام های مهم این سازمان به شمار می رود.

گفتنی است بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است.؛ اعضای گروه بریکس همگی به غیر از روسیه همگی در رده کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند.

بر اساس این گزارش، کشورهای که در سازمان «او.ایی.سی.دی» عضویت دارند، کشورهای پیشرفته اقتصادی هستند که برای هماهنگ سازی سیاست های تجاری خود در زمینه اعتبار صادراتی و نرخ ها، کشورها را از نظر اعتباری، رتبه بندی می کنند تا یک رقابت عادلانه بین این کشورها شکل گیرد.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران در این باره می گوید: کشورهای عضو بریکس همچون هند، چین، برزیل و آفریقای جنوبی با برخورداری از 44 درصد جمعیت جهان و در اختیار داشتن حدود 25 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا، وزنه قابل توجهی در اقتصاد جهانی به شمار می روند.

آرش شهرآئینی می اقزاید: رتبه اعتباری ایران نزد کشورهای عضو بریکس نه تنها پس از برجام بهبود یافته بلکه در مواردی حتی بهتر از آن شده، برای نمونه صندوق ضمانت صادرات هند در رتبه بندی هفت گروهی خود، رتبه سه را به ایران اختصاص داده است.

وی معتقد است: سایناشور چین نیز از 9 گروهی که برای رتبه بندی کشورها تعیین کرده، رتبه پنج را به ایران اختصاص داده که معادل رتبه چهار از هفت گروه است؛ ضمن اینکه روسیه نیز ایران را در گروه چهار اعتباری خود قرار داده و رتبه ایران نزد آفریقای جنوبی نیز پنج از هفت است.






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار