رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: مهم ترین دلیل ایجاد شرایط بحران آلودگی هوا، بروز پدیده وارونگی دمایی است و با توجه به کوهپایه ای بودن شهر کرج، احتمال وقوع این معضل در فصول سرما بسیار زیاد است.
کد خبر: ۵۰۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶ 28 September 2017
به گزارش تابناک :  سارا دشتگرد در جلسه کمیسیون محیط زیست، ضمن بیان تبریک به مناسبت روز جهانی گردشگری اظهار داشت: مشکل آلودگی هوا یکی از چالش های مهم استان البرز به ویژه کلانشهر کرج است. استان البرز حدود سه درصد از مساحت کشور را در بر دارد این در حالیست که چهار درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند، همچنین رشد جمعیت این استان 3.5 درصد است که 2.5 برابر رشد جمعیت کشور است.
وی ادامه داد: حدود 10 الی 15 درصد واحد های صنعتی و تولیدی در استان البرز مستقر است به همین دلیل فشار چند برابری به منابع طبیعی وارد می شود که باعث شده کرج با چالش های محیط زیستی مواجه شود که یکی از این چالش ها آلودگی هوا است. رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج بیان داشت: مهم ترین منابع آلاینده در کلانشهر کرج، تردد وسایل نقلیه بیش از توان ظرفیتی معابر عمومی شهر، به ویژه در بافت مرکزی شهر، وجود شهرک های صنعتی و واحد های تولیدی در پیرامون شهر، قرار گرفتن چندین نیروگاه تولید برق مثل نیروگاه منتظر قائم پیرامون شهر و استفاده از وسایل گرمایشی در مناطق مسکونی است، همچنین مهم ترین دلیل ایجاد شرایط بحران آلودگی هوا، بروز پدیده وارونگی دمایی است و با توجه به کوهپایه ای بودن شهر کرج، احتمال وقوع این معضل در فصول سرما بسیار زیاد است.
وی در ادامه گفت: اجرای برخی اقدامات می تواند از وقوع شرایط بحران آلودگی هوا پیشگیری نماید؛ با توجه به وجود وسایل نقلیه در سطح کرج، توزیع بنزین یورو 4 در کوتاه مدت و تغییر رویکرد شهر کرج از خود محور بودن به ویژه در هسته مرکزی شهر( البته در دراز مدت ) می تواند موثر باشد. سارا دشتگرد عنوان کرد: جابه جایی و انتقال واحد های صنعتی پیرامون شهر به فواصل دورتر، جایگزین کردن سوخت و نیروگاههای تولید برق از سوخت های فصیلی به گاز طبیعی در کوتاه مدت و روی آوردن به تولید برق از طریق نیروگاه های خورشیدی در دراز مدت، تجهیز واحد های مسکونی به سیستم گرمایشی مرکزی و منسوخ کردن استفاده از بخاری در منزل و در مجموع راه حل بسیاری از معضلات و چالش های محیط زیستی کرج، گام برداشتن در راستای پیاده سازی مدیریت سبز و استفاده از انرژی های پاک راهکارهایی برای پیشگیری از آلودگی هوا خواهد بود.





منبع : سپیدارنیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار