قرار است روحانی فردا به دانشگاه رفته و زنگ آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها را به صدا درآورد، برخی شنیده‌ها حاکیست وی در جمع دانشگاهیان گزینه خود را برای تصدی وزارت علوم معرفی خواهد کند.
کد خبر: ۵۰۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳ 06 October 2017

به گزارش تابناک : بدون شک حضور روسای جمهور در دانشگاه و در میان دانشجویان همیشه یکی از داغ‌ترین و البته پرحاشیه‌ترین مراسم‌هایی بوده که با حضور مسئولان ارشد دولتی برگزار شده و بسیاری از مواضع و سخنان معروف روسای جمهور هم در همین دانشگاه‌ها رقم خورده است.

امروز هم اگرچه در میانه‌های مهر ماه هستیم ولی با این حال آن طور که خبر می‌رسد آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور فردا ( شنبه 15 مهر) با حضور و سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار می‌شود با این تفاوت‌ که در این مراسم از وزرا تنها وزیر بهداشت در کنار روحانی حضور خواهد داشت و از وزارت علوم هم سیدضیا هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم او را همراهی خواهد کرد. البته روحانی در دولت قبل در دیدار با دانشگاهیان هم یک بار توفیقی و یک بار هم نجفی را به عنوان سرپرست در کنار خود داشته است.

حال به واسطه برگزاری این مراسم به مرور خاطرات حضور روحانی در دانشگاه‌های مختلف در طی دورانی که کلید پاستور را در اختیار داشته پرداختیم، که در ادامه آمده است.

* اولین حضور روحانی به عنوان رئیس جمهور در دانشگاه

اولین حضور حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری در دانشگاه و سخنرانی در جمع دانشجویان، در مهر 1392 و به واسطه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران رقم خورد، آن زمان برخی‌ها احساس کردند حضور روحانی در دانشگاه می‌تواند باعث ثمرات مثبت و شنیده شدن صدای دانشگاهیان شود ولی بعدها اتفاقاتی افتاد که هم موجب دلخوری تعداد زیادی از دانشگاهیان شد و هم انتقادهای فراوانی را برای روحانی به دنبال داشت.

در این مراسم برخی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی هم سخنرانی کردند، اگرچه انتقادات آنها در آن روز به مانند امروز تند و تیز نبود ولی نمایندگان تشکل‌های انقلابی خواسته‌هایی را از روحانی داشتند و بسیج دانشجویی هم در همین دیدار اول آمادگی خود را برای دفاع از روحانی اعلام کرد.

* دانشجویان بسیجی اجازه نمی‌دهند مثل سال 83 رئیس جمهور «هو» شود

در آن مراسم  آراسته به نمایندگی از بسیج دانشجویی پشت تربیون قرار گرفت، وی گفت: این خطر در دولت یازدهم احساس می‌شود که برای خلق حماسه اقتصادی به فعالیت دیپلماتیک بسنده شود نه رشد درون‌زا و استفاده از ظرفیت داخلی. ولی رشد اقتصادی با اتکاء جوانان محقق می‌شود نه با ارتباط با غرب.

آراسته در ادامه از روحانی خواست در مقابل مستکبران ایستادگی کند و بعد از توفیقی انتقاد کرد و گفت: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شورای نگهبان را قبول ندارد و قانون اساسی را زیر سوال می‌برد. او در سال 88 رئیس جمهور کشور را شخص دیگری غیر از احمدی‌نژاد معرفی کرده بود.

وی در ادامه افزود: دانشجویان بسیجی اجازه نمی‌دهند مثل سال 83 رئیس جمهور «هو» شود. ما آماده دفاع از رئیس جمهور هستیم.

مصطفی دینی هم در آن سال به نمایندگی از انجمن اصلاح طلب دانشگاه تهران سخنرانی کرد. سخنان دینی بیشتر به حمایت از دولت و مسئولان وزارت علوم اختصاص داشت و خواسته‌هایی را هم از رئیس جمهور در رابطه با مسائل مختلف داشت.

* اظهاراتی که دشمنان را امیدوار کرد

بعد از سخنان دانشجویان، رئیس جمهور سخنرانی خود را آغاز کرد. آنجا بود که روحانی برای اولین بار در بین دانشجویان از اینکه دولت با خزانه خالی و بدهی‌های زیادی کار خود را آغاز کرده، سخن گفت و شاید این اولین قدمی بود برای اینکه در آینده خیلی از مشکلات گردن دولت قبل انداخته شود، عده‌ زیادی از اقتصاددانان و فعالان سیاسی هم در آینده این جمله روحانی را نقد کردند، آنها می‌گفتند وقتی کشور در تحریم است و دشمنان خیال می‌کنند تحریم‌ها اثر داشته است، حتی اگر خزانه هم خالی باشد رئیس جمهور یک کشور نباید دست خودش را رو کند زیرا این اظهارات دشمنان را امیدوار می‌کند.

در این مراسم عده‌ای از دانشجویان کشورهای خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های ایران نیز حضور داشتند. جمع زیادی از دانشجویان هم که امکان حضور آنها در سالن مراسم وجود نداشت، از بیرون سالن سخنان روحانی را دنبال می‌کردند.

آن زمان نهاوندیان به عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری، میرزاده به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر به عنوان رئیس دانشگاه آزاد، توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هاشمی به عنوان وزیر بهداشت و جمعی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و همچنین جمعی از اساتید و دانشجویان در مراسم حضور داشتند.

* رونمایی از جملات معروف روحانی/ برگزاری مراسم روز دانشجو بدون حضور نمایندگان اتحادیه‎های دانشجویی

دومین حضور حسن روحانی در دانشگاه‌های کشور در روز 16 آذر 92 و در سالن همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی شکل گرفت، روحانی وقتی وارد دانشگاه شهیدبهشتی شد بر این مسئله تاکید کرد که دانشگاه خانه احزاب نیست و برخی از کلیدواژه‌های ماندگار از خود را برای اولین بار در همان مراسم و در جمع دانشجویان بیان کرد، جملاتی مانند « آستانه تحمل خود را بالا ببریم»، « سانتریفیوژ باید بچرخد، اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد» و «نقد دانشجویان روی چشم ماست».

 البته طولی نکشید که برخی از دانشجویان و منتقدان دولت گفتند و نوشتند که سخنان روحانی بیشتر مانند شعار بوده است.

* وعده‌هایی که در دانشگاه بهشتی خاک شد/ حاکم شدن فضای امنیتی در دانشگاه

رئیس‌جمهور در این مراسم گفت که بزرگترین نگرانی دولت برای سال‌های آینده مساله اشتغال دانشجویان است، وعده‌هایی را برای اشتغال دانشجویان داد، در رابطه با رفع مشکلات کشور هم اظهاراتی داشت و امروز که 4 سال از آن روز می‌گذرد دانشجویان بسیاری اعتقاد دارند بسیاری از وعده‌های روحانی در همان دانشگاه شهید بهشتی خاک شد.

روحانی در این مراسم به صراحت اعلام کرد که « نقد دانشجویان روی چشم ماست»، این در حالی بود که به نظر نمی‌رسد او خیلی هم از نقد دانشجویان استقبال کند چون بعد از نقدهایی که در حضور اول وی توسط دانشجویان صورت گرفت در این مراسم از حضور آنها جلوگیری شد.

ماجرا اینگونه بود که در آن سال قرار بود اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی هر کدام یک نماینده را برای سخنرانی در مراسم معرفی کنند ولی یکباره برنامه تغییر کرد.

علی بیانی دبیر وقت دفتر تحکیم وحدت در این رابطه به خبرگزاری فارس گفت: آن سال قرار بود هر کدام از اتحادیه های دانشجویی یک نماینده داشته باشند، حتی در دفتر آقای هاشمی معاون فرهنگی وقت وزیر علوم هم برای سخنرانی دانشجویان قرعه کشی شد ولی بعد در دقایق آخر به ما خبر دادند که سخنرانی‌ها لغو شده است به همین دلیل ما هم حضور در مراسم را تحریم کردیم و در مراسم حضور نداشتیم.

مسئول وقت یکی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی هم در این خصوص به فارس گفت: این مراسم اولین 16 آذری بود که در دولت روحانی و با حضور وی برگزار می‌شد، نسبت به سال‎های قبل در روز مراسم فضای دانشگاه خیلی امنیتی شده بود، ولی در کل این مراسم به دلیل اینکه برخی تشکلها و اتحادیه‎ها در آن حضور نداشتند بسیار کم حاشیه بود. 

*حضور روحانی در دانشگاه علوم پزشکی و انصراف بسیج دانشجویی از سخنرانی مقابل رئیس جمهور 

رئیس جمهور دولت یازدهم در سال 1393 برای سومین بار در میان دانشجویان حاضر شد و این بار دانشگاه علوم پزشکی ایران را انتخاب کرد. دانشگاهی که توسط دولت یازدهم پس از یک دوره ادغام با دانشگاه علوم پزشکی تهران دوباره احیا شده بود.

شاید این مراسم اولین اقدام جدی‎ای بود که نشان داد روحانی خیلی هم طاقت شنیدن صدای دانشجویان منتقد را ندارد، این جلسه هم با حاشیه‌های فراوانی روبرو بود. برخی از تشکل‌های دانشجویی هم به دلیل اینکه وقت آنها برای سخنرانی کم شده بود گلایه کردند. 

در پی برخورد امنیتی و ممانعت اطرافیان روحانی از حضور و سخنرانی اتحادیه‌های دانشجویی و دانشجویان در برنامه 16آذر بسیج دانشجویی نیز این برنامه را تحریم و از سخنرانی در مقابل رئیس‌جمهور انصراف داد.

علیرضا امیرآبادی مسئول وقت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این خصوص به فارس گفت: ما به احترام جمهوریت نظام و رئیس جمهور قانونی کشورمان آمادگی خود را برای سخنرانی در حضور رئیس جمهور اعلام کردیم. اما به یکباره زمان سخنرانی ما را کاهش دادند که این بی‌احترامی به جامعه دانشگاهی است. 

بسیج دانشجویی از میان اتحادیه‌های دانشجویی تنها تشکلی بود که در 16 آذر 93 مجوز سخنرانی در برابر رئیس‌جمهور را گرفته بود این در حالی بود که روحانی در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه دانشگاه‌ها از اینکه دانشجویان نمی‌توانند نظرات خود را بیان کنند گلایه کرده بود.

اتحادیه‌های جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل هم با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای نسبت به فضای امنیتی دانشگاه‌ها در آستانه 16 آذر و حضور روحانی در دانشگاه‌ اعتراض کردند.

* سال سخت تشکل‌های انقلابی در دانشگاه‌ها

مراسم آغاز سال تحصیلی 93-94 دانشگاه‌ها هم با حضور روحانی و بدون حضور تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه تهران برگزار شد.

آن زمان محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم بود و برخلاف سال قبل روحانی در حالی پا به سالن محل برگزاری مراسم گذاشت که نیمی از صندلی‌ها خالی بود که البته بعد از مدتی با افرادی که شبیه دانشجوها نبودند پر شد.

شاید سال 93 یکی از سال‌های سخت برای تشکل‌های انقلابی بود، لغو پی در پی برنامه‌های آنها انتقادات زیادی را به دنبال داشت. در آن روزها تشکل‌های انقلابی برای برگزاری برنامه‌های خود در دانشگاه‌های مختلف با موانع متعددی رو به رو بودند.

* انتخاب نام «دولت رکود» برای دولت یازدهم

حسن روحانی 16 آذر 94 به دانشگاه شریف رفت، وی در این مراسم از انتقادهای فراوانی که به او می‌شد ناراحت بود و علیرغم میل خود و اطرافیانش نتوانست ناراحتی خودش را پنهان کند و گاهی به شدت منتقدان را با الفاظ عجیب مورد نوازش قرار می‌داد. دیگر خیلی‌ها می‌گفتند که روحانی نقد و نقدپذیری را فقط در حد شعار دوست دارد. روحانی در آن مراسم گفت: برخی فکر می‌کنند، این دولت، دولت لبخند و مذاکره است اما این طور نیست، این دولت در مدت 2 سال در زمینه دفاع و سلاح‌های راهبردی به اندازه 10 سال قبل کار کرده است.

* نماینده بسیج دانشجویی به روحانی جاکلیدی هدیه داد

در این مراسم 11 نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی هم حضور داشتند و البته حواشی خاص خودش را هم به همراه داشت. آن زمان مسئول بسیج دانشگاه شریف در زمان سخنرانی مقابل روحانی یک جاکلیدی را از جیبش بیرون آورد و به نشانه اعتراض به رئیس‌جمهور هدیه داد.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل هم از عملی نشدن وعده‌های روحانی گلایه کرد و گفت: آقای رئیس‌جمهور 8 برابر آن صد روزی که گفته بودید می‌گذرد اما آش همان است و کاسه همان و امروز اگر نگاهی به شرایط کنونی داشته باشید خودتان هم از دولت قبل انتقاد می‌کردید اما امروز احمدی‌نژادی‌ترین فرد در سپهر سیاسی کشور هستید.

دبیر دفتر تحکیم وحدت هم وقتی مقابل روحانی قرار گرفت گفت: اگر در حافظه تاریخی ملت ایران، دولت‌ آقای هاشمی، دولت اقتصاد تکنوکراسی، دولت اصلاحات دولت سقوط فرهنگ و دولت احمدی‌نژاد، دولت اقتصاد تورمی ثبت شده است، اگر سفره معیشت مردم در وضع کنونی باقی بماند، دولت روحانی نیز دولت رکود لقب خواهد گرفت.

بعد از آنها نماینده انجمن های اصلاح طلب دانشگاه سخنرانی کرد و مانند دوستان دیگرش از روحانی خواست تا برای آزادی سران فتنه تلاش کند، این اظهارات باعث شد تا تعداد زیادی از دانشجویان که در مراسم حضور دارند یک صدا شعار مرگ بر فتنه‌گر بدهند و تعدادی از دانشجویان هم با سردادن شعارهایی از سران فتنه حمایت کردند.

* آقای روحانی شما رئیس‌جمهور خوبی نبودید/ آخرین حضور رئیس‌جمهور دولت یازدهم در دانشگاه

 سه‌شنبه 16 آذرماه 95 تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران میزبان حسن روحانی بود، روحانی دیگر متوجه شده بود که اگرچه نمایندگان تشکلهای دانشجویی نقدهای زیادی را به وی مطرح می‎کنند ولی بدون حضور آنها جلسه بی‎روح و بی نشاط است، به همین دلیل حاضر شده بود صدای دانشجویان منتقد را تحمل کند، از آن سو هم تعدادی از دانشجویان هم بودند که در وقتی که به آنها داده شده بود فقط از دولت و روحانی تعریف می‌کردند و این مسئله توانسته بود روحانی راحت تر بار انتقادات دانشجویان دیگر را تحمل کند.

در مراسم 16 آذر 95 طبق روال نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سخنان خود را آغاز کردند. اقرلو در آن جلسه به نمایندگی از بسیج دانشجویی سخنرانی کرد و از همان ابتدا به نحوه مذاکرات هسته‎ای انتقاد کرد. وی گفت: برجام حکایت پادشاه لختی شده که کسی جرأت نقدش را نداشت. وی افزود: شما رئیس‌جمهوری خوبی نبودید چون انقلابی نبودید و به رابطه با مستکبران اصرار داشتید. شما با آمریکا مذاکره کردید و همه چیز را در سبد برجام قرار دادید. ما نسبت به وابستگی دولت‌تان به دیپلماسی هشدار داده بودیم.

نماینده نشریات دانشجویی هم نفر بعدی بود که سخنانش را در مقابل روحانی آغاز کرد. وی با نام بردن از سران فتنه، خواهان آزادی به کار بردن نام آنها در نشریات دانشجویی شد. که این بخش از سخنان نماینده نشریات دانشجویی، با واکنش دانشجویان مواجه شد. جمعی از دانشجویان شعار «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند.

* به نماد انرژی هسته‌ای پشت اسکناس پنج هزار تومانی هم رحم نکردید

مرادی نماینده انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویی هم در سخنان خود اظهار کرد: سه سال از بهترین‌ سال‌هایی که می‌توانستید برای حل مشکلات کشور تلاش کنید، باتمام توان صرف انعقاد قراردادی کردید که مثل آب خوردن نقض شد. به نماد انرژی هسته‌ای پشت اسکناس پنج هزار تومانی هم رحم نکردید. مردم نمی‌خواهند رئیس‌جمهوری در مقام دفاع از مفسدان اقتصادی توجیه بتراشد و دزدی 8000 میلیاردی از صندوق ذخیره فرهنگیان را معوقه بانکی بنامد. وزیر دیگرتان هم که شما او را پدر صنعت خوانید الاحق و الانصاف به خوبی پدر صنعت را در آورده است. بدانید قطار دولت با صدقه حکومتی به راه خود ادامه نخواهد داد! از مردم عذرخواهی کنید از شما دفاع خواهیم کرد.

* آقای روحانی می‌خواستیم به شما فشار ایمیلی بیاوریم

اخگرپور نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم در این مراسم گفت: آقای رئیس‌جمهوری چگونه دزد انقلاب را ذخیره انقلاب و پرداخت یارانه را مصیبت عظما نامیدید؟ سال دیگر نه سال 92 است نه 93 نه 94 و نه حتی 95؛ معلوم نیست دیگر رئیس‌جمهوری باشید.

وی خطاب به روحانی گفت: شما امروز می‌گویید تحریم اثری ندارد. ما خیلی قبل‌تر از شما گفته بودیم که تحریم‌ها بی‌اثر است. آقای روحانی اگر این چند وقت نبودیم به خاطر این بود که دنبال ایملیمان می‌گشتیم تا فشار ایمیلی به شما بیاوریم.

اخگرپور در پایان سخنرانی به نشانه اعتراض دو کتاب «قانون اساسی» و «وصیتنامه امام (ره)» را به رئیس‌جمهور اهدا کرد.

* حضور روحانی در دانشگاه تهران بدون وزیر علوم و بدون سخنرانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی

حضور روحانی در دانشگاه‌های تهران همواره با حاشیه‌های فراوانی روبرو بوده است، البته به جز آن مواقعی که این مراسم بدون حضور تشکل‌های دانشجویی برگزار شد و به گفته بسیاری از دانشگاهیان حاضر در جلسه هیچ شور و نشاطی هم در جلسه دیده نمی‌شد. 

بعد از انتخابات سال 96 و به انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت دوازدهم فردا اولین بار است که روحانی قرار است در جمع دانشجویان حاضر شود و این بار هم دانشگاه تهران را برای این مراسم نظر گرفته است. مطمئنا با اتفاقاتی که برای برجام پیش آمده روحانی نمی‌خواهد مراسم آغاز سال تحصیلی جدید تحت شعاع قرار گیرد به همین دلیل این بار هم وقتی برای سخنرانی دانشجویان درنظر گرفته نشده است. 

طبق اخباری که از نمایندگان تشکلهای دانشجویی گرفتیم فردا از هر تشکل دانشجویی 2 نفر و در مجمع 10 نفر از تشکلهای دانشجویی در مراسم حضور خواهند داشت. از طرفی هم شنیده شده که تنها 40 صندلی از سالن محل برگزاری به دانشجویان اختصاص دارد و مشخص نیست قرار است مابقی صندلی‎های سالن از چه کسانی پر شود. 

* بهتر بود روحانی فردا سخنان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی را می‌شنید

محمدرضا گلرو مفرد دبیر اتحادیه انجمن‎های اسلامی دانشجویان مستقل در این خصوص به فارس گفت: آقای روحانی چند بار در جمع دانشجویان حاضر شده و معمولا در سخنرانی‌های خود صحبت از آزادی بیان و تحمل مخالف می‌کند. دقیقا خلاف آن چیزی که ما از منصوبین غیر مستقیم وی در کف دانشگاه می‌بینیم.

وی ادامه داد: بهتر بود روحانی با دعوت از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این برنامه و استماع سخنان آنها با دید بهتری در مورد دانشگاه صحبت می‌کرد تا مخاطب بایدها را بهتر مشخص شود. آن چیزی که ما امروز شاهد آن هستیم عدم تحمل مخالف از سوی روسای بسیاری از دانشگاه‌ها و معاونین فرهنگی آنان است.

گلرو تاکید کرد: امیدوارم در دولت دوازدهم مسئولین دانشگاه با سعه صدر بیشتر ضمن احترام به نقد دانشجویان حمایت بیشتر و بهتری از تشکل‌های انقلابی کنند.

*  انتظار می‌رفت فردا وزیر علوم، رئیس جمهور را همراهی می‌کرد

کیومرث یزدان‌پناه مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران هم در این خصوص به فارس گفت: روحانی در حالی به دانشگاه تهران خواهد آمد که وزارت علوم هنوز با سرپرست اداره می‌شود. وی افزود: حداقل انتظار این بود که رئیس جمهور را فردا وزیر علومی همراهی می‌کرد که صاحب این وزارتخانه بود. نداشتن وزیر علوم باعث اثرات منفی فراوانی برای آموزش عالی شده و امیدواریم فکری برای این کار شود.

* احتمالا روحانی فردا وزیر علوم را معرفی می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس،  فردا روحانی برای از بین بردن حرفها و حدیثها به دانشگاه می‎رود تا زنگ آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها را به صدا درآورد. احتمالا بدعهدی‌های اخیر آمریکا در عمل به تعهداتش، نافرجام ماندن برجام، عدم رفع مشکلاتی مانند رکود، تورم و بیکاری و عدم تحقق وعده‌های مختلف روحانی باعث می‌شود وی فردا در دانشگاه تهران مانند گذشته سخن نگوید، احتمالا برای همین هم به دانشجویان اجازه سخنرانی داده نشده، روحانی حتی در عمل به وعده‌هایی که به اصلاح طلبان داده بود هم موفق نبود و مطمئنا انتظار ندارد که نمایندگان انجمن های اصلاح طلب دانشگاه هم خیلی از او تعریف و تمجید کنند.

بنابر برخی شنیده‌ها روحانی فردا قرار است در جمع دانشگاهیان فرد مورد نظر برای تصدی وزارت علوم را هم معرفی کند تا اینگونه سخنانش برای دانشگاهیان تازگی داشته باشد.

به هر حال خیلی از کارشناسان و دانشگاهیان اعتقاد دارند وجود سرپرست برای وزارت علوم یعنی بلاتکلیفی و این موضوع باعث مشکلات زیادی برای آموزش عالی کشور شده است.





منبع : الف 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار