بنا بر اعلام رییس سازمان خصوصی سازی اگر در مدت زمان یادشده افراد نسبت به باقیمانده اقساط خود اقدام نکنند، سهام آنها توسط دولت مصادره خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۶۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ 10 October 2017
به گزارش تابناک : در حالی که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که تاکنون سه هزار و 345 میلیارد تومان سود برای مشمولین سهام عدالت که تعداد آنها 50 میلیون نفر اعلام شده، ازسوی شرکت ها آماده شده است اما خبرهای ضد و نقیض درباره سرنوشت دارندگان برگه های سهام عدالت همچنان ادامه دارد.

اسفند ماه سال گذشته بود که طی مراسمی تحت عنوان رونمایی از سامانه سهام عدالت اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور اعلام کرد که دولت یازدهم 50 میلیون ایرانی را سهامدار کرده و به زودی آنها می توانند با تکمیل اطلاعات خود در این سامانه پس از یک دهه به سود برسند. این در حالی است که با وجودی که شش ماه از راه اندازی سامانه گذشته هنوز خبری از سود نیست.
از سوی دیگر سازمان خصوصی سازی تاکنون 7 اطلاعیه به دارندگان برگه های سهام عدالت اعلام کرده که نسبت به تسویه باقیمانده اقساط شان اقدام کنند. این فرصت که دوبار تاکنون تمدید شده، بنا بر اعلام رییس سازمان خصوصی سازی اگر در مدت زمان یادشده افراد نسبت به باقیمانده اقساط خود اقدام نکنند، سهام آنها توسط دولت مصادره خواهد شد. موضوعی که از اساس با فلسفه وجودی ارایه این سهام منافات دارد.
براساس سیاست های کلی اصل 44 که مقام معظم رهبری اجرای آن را از سال 84 به دولت وقت ابلاغ کردند، سهام عدالت با هدف کاهش شکاف طبقاتی موجود در جامعه و حمایت از اقشار کم بضاعت و کم توان جامعه و در راستای تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی اجرایی شد. در واقع هدف بسط عدالت اجتماعی بود؛ به همین منظور هم سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل تقسیم شد.
ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت گردد؛ اما بعد از گذشت 12 سال دولت دوازدهم تصمیم گرفته که همانند برنامه قطع یارانه ها این طرح را نیز از هدف خود دور کند. این در حالی است که قریب به اتفاق دارندگان برگه های سهام عدالت همانطور که اعلام شده افراد کم بضاعت به لحاظ مالی هستند و قادر به پرداخت اقساط خود در مدت زمان یک ماه نیستند. از سویی اگر بنا بود که آنها اقساط بپردازند، پس اصولا این برگه ها برای چه به آنان داده شده است؟
به گفته پوري حسيني تاکنون تنها 500 میلیارد تومان به حساب سازمان خصوصی سازی برای پرداخت سهام عدالت واریز شده و این موضوع نشان می دهد که توان مالی واریزکنندگان همین رقم بوده است.
از سوی دیگر روسای دو کمیسیون اقتصاد و برنامه و بودجه در نامه ای به حسن روحانی رییس جمهور نوشته اند که پرداخت این سود (در صورت اجرا) موجب اتلاف منابع می شود.







منبع : بولتن نیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار