تمایل به زندگی شهری ازسوی اهالی روستاها درسال‌های اخیر به حدی بودکه تبدیل روستا به شهرآرزوی بسیاری از روستائیان شد؛ اما باید دید که آیا تبدیل روستا به شهر امکلانات به منطقه می آورد یا مشکلی بر سایر مشکلات می افزاید.
کد خبر: ۵۰۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷ 11 October 2017
به گزارش تابناک : تبدیل روستاها به شهر بدون ایجاد زیرساخت‌های شهری دردی از مردم دوا نمی‌کند و بر مشکلات مردم نیز می‌افزاید. از این رو تبدیل نیمه کاره روستاها به شهر نمی‌تواند سدی در مقابل مهاجرت جوانان به شهرها شود، بلکه این شرایط انگیزه آنها را برای رفتن از روستا شهرهای فراموش شده به شهرها بیش از پیش افزایش می‌دهد. بر این اساس مردم این مناطق ترجیح می‌دهند ساکنین یک روستا مورد خطاب بگیرند تا ساکنین شهرهای عقب مانده‌ای که هویت خود را بین شهر و روستا گم کرده است.

تغییر اسم فایده ای ندارد
محمد حقانی، عضو سابق شورای شهر تهران در مصاحبه ای با تیتر شهر عنوان کرد: واقعیات از چشم مردم پنهان نمی ماند. صرفا با اسم، نمی توان شهر بنا کرد.  باید در این خصوص شاخص، معیار و تعریفی داشته باشیم.

وی ادامه داد: مثلا تغییر اسم باقرآباد به باقرشهر بر چه مبنایی انجام شد؟ مثلا چرا شهری توریستی است؟ چه تعریفی از توریسم داریم و یا تغییر گسترده روستا به شهر که بعد از انقلاب به کرات دیده شده است، چه معنایی دارد؟ 

این فعال حوزه شهری با اشاره به اینکه شهر تعریف دارد، گفت: از نظر تقسیمات کشوری، آخرین تقسیم بندی کشوری به روستا تعلق می گیرد. اما نباید تنها شاخص آن جمعیت مردم منطقه باشد.

حقانی با تاکید بر این نکته که وقتی جایی می خواهد شهر باشد، باید شاخص هایی داشته باشد، افزود: شهر، روستا نیست؛ روستا محل زراعت و باغداری است ولی اطلاق آن تنها با شاخص جمعیت سبب ایجاد معضلاتی می شود و مردم را از کشاورزی دور می کند.

رئیس سابق کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: ایران در تولید گندم به خود کفایی رسیده است و نباید بگذاریم این امر از رونق بیفتد. باید نفع ملی را در نظر بگیریم .

وی ادامه داد: تغییر نام روستا به شهر امری سیاسی است. این شعارها از سوی کسانی داده می شود که می خواهند در روستا رای بیاورد. از این رو زمین بازی و پارتی بازی ها شروع می شود.

حقانی با اشاره به اینکه نباید تورم سوری ایجاد کرد، افزود: زمین روستایی و کشاورزی که متری 50 هزار تومان قیمت دارد را می خواهند گران کنند و به این امر روی می آورند فارغ از اینکه گران شدن زمین از این راه، سبب تورم سوری می شود.

 عضو سابق شورای شهر تهران گفت: با تغییر نام روستا به شهر، برخی روستائیان از شغل خود باز می مانند؛ زیرا زمین ها گران می شود و صاحبان آن با فروش زمین از کشاورزی کناره گیری می کنند و همان گونه که می بینیم با پول خود، خودرو می خرند و در کلان شهر ها به مسافرکشی روی می آورند.

وی افزود: متاسفانه در کلان شهرها جاذبه ایجاد شده است و این افراد با دست فروشی، شرایط شهر را سخت تر می کنند و دولت ها تحت عنوان مستضعف دوستی به این امر نیز دامن می زنند.
حقانی در پایان گفت: با تمام این تفاسیر به نظر می آید تبدیل نام روستا به شهر، بدون توجه به شاخص ها و زیر ساخت ها خود به افزایش مهاجرت دامن می زند.






منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار