البرز با مساحتی حدود 5 هزارو800 کیلومتر مربع در سال 89 به عنوان سی و یکمین استان در جغرافیای ایران نقشه جدیدی به خود اختصاص داد ، استانی که به واسطه همجواری با پایتخت و جاذبه های مناسب در مدت زمان حدود 4 دهه به سکونتگاه نزدیک به 3 میلیون نفرجمعیت از گوشه و کنار ایران اسلامی تبدیل شد.
کد خبر: ۵۰۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲ 13 October 2017
به گزارش تابناک : کشف آثار 9 هزار ساله و تپه های باستانی شناسنامه تاریخی البرز را نشان می دهد، شناسنامه ای که نمونه اش در سازمان ملل متحد(آجر 9 هزار ساله نظرآباد) به عنوان یک سند زیبای تاریخی نگهداری می شود.
این استان از شمال ، شمال شرق و شمال غرب با ارتفاعات البرز جنوبی پیوند خورده که در دل خود جاذبه های طبیعی زیبا و شگفت انگیز مانند رودخانه ها، غارها ، طبیعت بکر و زیبا دارد و از غرب به استان قزوین ، جنوب به استان مرکزی و از شرق با تهران همجوار است.
از مردان نامداراین خطه گرفته تا جاذبه های تاریخی حکایت از یک غنای فرهنگی و طبیعی دارد که کلکسیون اقوام ایرانی بر تار و پود تابلو فرش زیبای فرهنگی این استان جلوه ای خاص بخشیده است.
به حق فرمود رهبر معظم انقلاب اسلامی که کرج را باید ایران کوچک نامید و چه نامگذاری دقیق و هوشمندانه ای که امروز البرز را به همین نام می شناسند. ایران کوچک ، یعنی تابلویی از اقوام ایران که به تاریخ و فرهنگ البرز هویتی تازه و بی بدیل بخشیده است .
مشاهیر و نام آوران البرز برای ایران و حتی جهان شناخته شده اند، آیت الله سیدمحمود طالقانی ، سرلشکرشهید علی فلاحی، جلال آل احمد، سرداران شهید دفاع مقدس مانند شهیدان نژاد فلاح ، آجرلو ، شرع پسند، میر رضی و دانش آموز شهید محمد حسین فهمیده که امام راحل (ره ) او را رهبر نامید.
نام آوران و مشاهیر علمی ، فرهنگی و ورزشی این استان فراوان است و امروز رد پای این نام آوران در جهان حتی در عرصه بین المللی مانند دفاع از حریم اهل بیت (ع) یا عرصه های ورزشی خودنمایی می کند.
البرز سرزمینی کم وسعت اما دارای استعدادها و ظرفیت هایی است که برای ایران و جهان شناخته شده است، مانندجاذبه های گردشگری طالقان ، جاده کرج - چالوس ، روستای برغان ، دشت اشتهارد یا مکان های فرهنگی و مذهبی.
گوشه گوشه استان ظرفیت علمی ، فرهنگی ، تاریخی ، اقتصادی و اجتماعی است و به همین دلیل روزی به نام روز آئین پاسداشت البرز تعیین شده و دراین روز مشاهیر و علاقه مندان به فرهنگ وتمدن این سرزمین گردهم می آیند و بایسته ها و شایسته ها را واکاوی می کنند.
از ظرفیت ها گرفته تا کاستی ها در این تابلو زمردین واکاوی می شود تا الگویی زیبا از فرهنگ ایرانی اسلامی با نام ایران کوچک به نمایش درآید.
راستی البرز در ایران منحصر به فرد ، زیرا اقوام ایرانی با نمایش خرده فرهنگ ها در کنار تمرین یک فرهنگ برتر ، الگویی از یک همزیستی آگاهانه ، مدبرانه و خلاقانه ارائه کرده اند و هریک برای این استان نوپا داشته های فرهنگی ، علمی و تجربی را به میدان آورده اند تا بر زیبایی این تابلو فرش بیفزایند.
همدلی ، وحدت و انسجام اقوام در این خطه سرسبز موج می زند و شهروندان مسئولانه بر حفظ و حراست داشته های طبیعی ، فرهنگی و تاریخی تاکید دارند و حتی گاهی مواقع بیشتر از مسئولان برای حفظ این داشته ها احساس مسئولیت می کنند که نمونه آن حفاظت از فضاهای سبز شهر مانند باغ تاریخی سیب مهر شهر است.
البرز از دفاع مقدس تا مقابله با جنگ های نیابتی دشمنان در منطقه همواره حماسه ساز و افتخار آفرین بوده و در این راه بیش از 4 هزارو 300 شهید تقدیم اسلام ، قرآن و ایران سرافراز کرده است.
با این حال برخی کاستی ها در این استان تاریخی و شورانگیز همواره از دغدغه های مردم و مسئولان بوده و انتظار می رود با حمایتی فرادستی این خطه که مظهر مهر و محبت است و به الگویی برتر برای سایر مناطق کشور تبدیل شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز با اشاره به تاریخچه فرهنگی و باستانی این استان می گوید: البرز از داشتن موزه تاریخی و مردم شناسی محروم است.
عبدالناصر میرچی درآئین بزرگداشت روز البرز و گرامیداشت روز حافظ که در فرهنگسرای میلاد کرج برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه کرج ، چهارمین کلانشهر کرج کشور است اما فقدان فضایی برای معرفی مواریس منطقه از کاستی های این شهر بزرگ است.
وی ادامه داد: با اینکه 349 قلم اشیای تاریخی روستای خوروین البرز حدود سه سالی است که از بلژیک به ایران بازگشت داده شده اما به علت نبود موزه نتوانسته ایم این اشیا را به البرز بیاوریم .
میرچی گفت: این اشیاء اکنون در موزه ملی آثار تاریخی کشور نگهداری می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز اظهار داشت: وجود اقوام و خرده فرهنگ ها در این استان یک مجموعه فرهنگی به وجود آورده است و درواقع تابلویی از ایران به شمار می رود.
وی با اشاره به وجود آثار تاریخی فراوان در البرز بیان کرد : در تلاش هستیم در دبستان برزگران با یکصد سال قدمت در کرج به ثبت ملی برسانیم.
وی تشکیل دبیرخانه دائمی روز البرز را ضروری دانست و گفت: این دبیرخانه پس از تشکیل باید به کارهای علمی و پژوهشی در خصوص وضعیت تاریخی و فرهنگی استان بپردازد.
اما در این همایش روی سخن استاندار به مدیران استانی بود که از آنان خواست کمتر از گذشته انتقاد کنند و با برنامه ریزی برای کاستی استان پا به میدان کار بگذارند.
وی با بیان اینکه انتقاد از برنامه های گذشته ملکه ذهن و گفتار مدیران دستگاه های اجرایی شود، گفت: انتظار می رود مدیران برای شکوفایی بیشتر البرز آینده نگر و برنامه محور عمل کنند.
محمد علی نجفی افزود: مشکلات امروز استان تازه تاسیس البرز نتیجه غفلت های برخی روزها در گذشته است.
وی بیان داشت: برای رفع این مشکلات بایستی با برنامه ریزی علمی و کارشناسانه اقدام لازم به عمل آورد.
استاندار البرز، وجود اقوام و فرهنگ های مختلف در این استان را مایه برکت و فرصت دانست و گفت: تقویت انسجام اجتماعی و برنامه ریزی مهمترین اصل برای پیشبرد امورمختلف البرز است.
نجفی بیان کرد: بایستی از ظرفیت های پرافتخار استان البرز در زمینه های علمی و غیر علمی استفاده بهینه شود.
وی با اشاره به اینکه استان البرز دارای تراکم بالای جمعیتی است ، افزود: با این حال وجود اقوام واندیشه های مختلف در البرز مایه برکت است.
استاندار البرز یادآور شد: این استان نه تنها از علم و دانش بهره کافی برده بلکه دارای نام آوران ، ورزشکاران ، هنرمندان و شهدای بزرگی است که افتخار بزرگی برای این سرزمین محسوب می شود.
نجفی ، تقدیم بیش از 4 هزارو300 شهید در استان البرز را افتخار این سرزمین دانست و گفت: آنچه موجب می شود تا البرز به سمت شکوفایی گام بردارد ، انسجام اجتماعی و برنامه ریزی علمی و کارشناسانه است.
در این آئین که مسئولان استانی و علاقه مندان فرهنگ وتمدن البرز و ایران اسلامی حضور داشتندتفاهم نامه
ای بین بنیاد البرز شناسی و بنیاد پرفسور حسابی در زمینه همکاری های علمی و پژوهشی به امضاء رسید.
بیستم مهرماه به نام روز ملی بزرگداشت البرز نامیده شده است.






منبع : پیام آشنا البرز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار