طی یک ماه اخیر طرح جمع آوری کودک کار به شدت مورد پیگیری قرار گرفت اما این طرح با اعتراض و حمایت برخی ارگان ها رو به رو شد
کد خبر: ۵۱۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ 19 October 2017
به گزارش تابناک : کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند که این امر آنها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربۀ دوران کودکی بی‎بهره می‌سازد و سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می‌کند. کار کودک نزد بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی فعالیتی استثماری تلقی می‌شود.

در این خصوص برای حذف این آسیب اجتماعی، برخی ارگان ها اقدام به حذف صورت مسئله کردند و با جمع آوری این کودکان اعتراض های بسیاری به جهت دستگیر کودکان در پی داشت. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران درباره جمع آوری کودکان کار در مصاحبه ای گفت: درجریان طرح جذب و ساماندهی کودکان کار خیابان که از ۱۳ شهریورماه در تهران آغاز شده است، ۲۵۵ کودک به مراکز یاسر، شهدای افسریه و بعثت بهزیستی ارجاع داده شده‌ که ۱۷۸ نفر آنان اتباع و غیرایرانی هستند. همچنین عیسی فرهادی، فرماندار تهران گفته است که کودکان متکدی توسط بهزیستی جذب می‌شوند و در خلال جمع‌آوری کودکان متکدی با کودکان کار، کاری نداریم. جمع‌آوری کودکان متکدی یک طرح نیست، بلکه قانون مصوب شورای اجتماعی کشور است و همیشه ادامه خواهد داشت. 

اعتراض شورائیان به طرح دستگیری کودک کار
در این راستا اعضای شورای شهر تهران به این اقدام و مساعدت شهرداری تهران اعتراض کردند و از شهرداری خواستند که از این طرح حمایت نکرده و در آن مشارکت نکنند. اما موضوع بدین جا ختم نشد. برخی ارگان های حمایتی اعلام کردند که از کودکان کار حمایت خواهند کرد. 

کمیته امداد و اعلام حمایت از کودکان کار
سید پرویز فتاح ، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به جمع آوری کودکان کار در تهران گفت: ماه گذشته در استانداری تهران جلسه ای در این خصوص تشکیل و در آن جلسه متولی این کار مشخص شد.

وی با بیان اینکه مسئولیت جمع آوری، ساماندهی و نگهداری کودکان کار به کمیته امداد سپرده نشده است، خاطرنشان کرد: آنچه ما مسئولیت پذیرفته‌ایم حمایت از خانواده‌های این کودکان و تامین نیاز آن‌هاست.

فتاح با اشاره به این که باید این شناسایی شوند که از چه پدر و مادری هستند افزود: مسئولیت همه اینها با ماست و همه هزینه و نیاز آنها را تامین می کنیم و آنچه اعلام کردیم این است که خانواده‌های این کودکان در صورتی که نیازمند باشند بدون طی مراحل اداری تحت پوشش قرار می گیرند و نیازهای خانواده و کودک را نیز تامین می‌کنیم.

وی همچنین در شهریور سال گذشته اعلام کرده بود اگر پس از اجرای طرح ساماندهی کودکان کار اگر مشخص شود که یک کودک به دلیل مشکلات مالی مجبور به کار کردن شده است، خانواده او مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار می گیرد.

حمایت برخی ارگان ها دردی به مشکلات اضافه می کند
حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص این تصمیم کمیته امداد بیان کرد: بنده اطلاعی ندارم که کمیته امداد این کار را می کند و اصلا کار جالبی نیست. 
وی افزود: اینکه کمیته امداد بخواهد به این بحث وارد شود و کمک هایی کند دو تا بحث را مطرح می کند؛ اولا مگر کمک های کمیته امداد چقدر در ماه است که کودکان کار بخواهند از آن صرف نظر کنند؛ تا آن جا که اطلاع دارم در مقابل درآمد کودکان این کمک ها رقمی است که به حساب نمی آید. 

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش خاطر نشان کرد: شنیده ام برخی کودکان در روز بستگی به نقطه ای از شهر که حضور دارند بین دویست تا سیصد تومان درآمد کسب می کنند؛ این در حالی است که کمیته امداد مبلغ ناچیزی می دهد که از رقم روزانه آن ها به مراتب کمتر است.

نظری تصریح کرد: فلذا به نظرم اولا آن مبلغ جذابیتی ندارد تا این کودکان دست از کار بکشند و این رقم ها دردی را دوا نمی کند بلکه درد هم اضافه می کند.

وی ادامه داد: زیرا حاشیه نشین ها و افرادی که به شهرستان وارد می شوند به این امید که حداقل مبلغ ناچیزی شده در ماه کسب کنند؛ به این کار ورود پیدا می کنند. برخی ممکن است فرزندانشان را در خیابان بفرستند که اولا از کمک کمیته امداد بهره مند شوند و دوما مجددا آن ها را جایی دیگر مشغول می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در پایان افزود: با این گونه طرح ها نه پدیده کودک کار از بین می رود و نه کمیته امداد می تواند این پدیده را مهار کند و این معضل بزرگتر خواهد شد؛ اما هنوز نمی دانم دقیقا کمیته امداد به این بحث ورود پیدا کرده است یا خیر؟ در صورت مثبت بودن این پاسخ باید گفت این طرح اشتباه خواهد بود و مشکلی حل نمی شود.






منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار