برای نخستین بار سه طرح کاوش باسان شناسی در شهر‌های ساری، رامسر و نکا به طور همزمان در مازندران انجام شد.
کد خبر: ۵۱۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸ 20 October 2017
 باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: برای نخستین بار امسال در ۳ منطقه مازندران شامل جنت رودبار رامسر، وستمین کیاسر و غار کمیشان در شهرستان نکا مورد کاوش‌های باستان شناسی قرار گرفت.
 
وی افزود: این کاوش‌ها با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، کارشناسان و پژوهشگران مرکز پژوهشی میراث فرهنگی کشور و کارشناسان و اعضای هیات علمی خارج از کشور انجام شده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: با کمک این کاوش‌ها می‌توانیم از نخستین سکونت گاه‌های بشری و استقرار انسان در مازندران تا آغاز شهرنشینی اطلاع کسب کنیم.
 
شریفی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز گفت: کاوش باستان شناسی وستمین با اعتبار یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان آغاز شده که تا پایان ۹۸ با برنامه‌ای مدون پیگیری خواهد شد.
 
وی افزود: با شروع فصل جدید کاوش که هم اکنون در حال انجام است، با کشف آثار بدست آمده دوره پیش از تاریخ تا صفویه هم رویت شد و کاوش ۱۲ گور دخمه از ۶۰ دخمه گور که در سال ۹۴ کشف شده بود، نیز به پایان رسید.
 
شریفی گفت: دشت ایزگام جنت رودبار نیز با هدف تعین حریم و عرصه، مطالعه و مستند سازی منطقه، و تهیه پرونده جهت ثبت این اثردر لیست آثار ملی کشور به سرپرستی محمد رضا خلعتبری با یکصد میلیون تومان اعتباردر حال انجام است.
 
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه حفاری باستان شناسی در غار کمیشان نکا به سرپستی حسن فاضلی با ۵۰ میلیون تومان اعتبارآغاز شده است، افزود: گاه نگاری و شناسایی اولین استقرار روستا‌های مازندران و تعیین عرصه و حریم این غار تاریخی از جمله برنامه‌های این فصل کاوش در غار کمیشان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار