معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن، نرخ بیکاری لارستان از ۱۳٫۴ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۶٫۵ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.
کد خبر: ۵۱۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵ 20 October 2017
سعید بَیاری که در نشست فراگیر کارگروه اشتغال در تالار شهید امامی فرمانداری ویژه لارستان سخن می گفت، اظهار داشت: اگرچه لارستان در حوزه اشتغال در وضعیت بسیار بهتری نسبت به بسیاری از شهرستانهای استان قرار دارد اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب از نظری کیفی و کمی راه درازی در پیش است.

وی در جمع شماری از رؤسای ادارات و نهادها، بانکها، دانشگاهها، اتحادیه های صنفی، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا از سراسر شهرستان لارستان به تشریح برنامه های اشتغالزایی ملی و استانی از جمله: کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، دهکده مشاغل روستایی، روستا تعاون، روستای فاقد بیکار، احیاء فرش دستباف و صنایع و تولیدات سنتی روستایی، و رونق بخشی به گردشگری روستایی پرداخت و تأکید کرد: دستیابی به اهداف پیش بینی شده نیازمند همکاری و هم افزایی همه دستگاههای حاکمیتی و مردم است.

معاون اشتغال اداره کل تعاون کار فارس همچنین به اَبَرچالشهای حوزه اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی کار ماهر، حضور اتباع کشورهای خارجی با نرخ اشتغال ۹۵ درصد، قرار گرفتن در کنار استان های محروم از نظر اشتغال، ضعف در فرهنگ کار و تلاش،کیفیت نامطلوب فضای کسب و کار، بازدهی پایین کار کشاورزی و اتلاف منابع آبی و خاکی، ناهمخوانی برنامه ریزی با عملکرد در حوزه تولید و تأثیر آن در نوسانات بازار و اختلاف فاحش میان حجم تولید ناخالص و سهم از درآمد سرانه از چالشهای بزرگ اشتغال در فارس است.

وی بیان کرد: معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن، نرخ بیکاری لارستان از ۱۳٫۴ (سیزده و چهار دهم) درصد در سال ۱۳۹۰ به ۶٫۵ (شش و نیم) درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است و در شاخص اشتغال، این شهرستان با افتخار در رتبه دوم استان قرار دارد این در حالی است که برابر آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان فارس در سال ۱۳۹۵ برابر ۱۱٫۴  (یازده و چهار دهم) درصد بوده است.

در ادامه این نشست فرماندار ویژه لارستان با بیان اینکه مشکل اشتغال در کشور ما مربوط به سالهای اخیر نیست و سالیان درازی است که ما با این مشکل روبرو هستیم گفت: تا زمانی که نگرش خانواده ها به موضوع اشتغال به همان شکل سنتی باقی بماند فرزندانی تربیت خواهند کرد که کار مطلوب را در پشت میز نشینی و مشاغل راحت خلاصه می بینند و حاضر به انجام کارهایی با زحمت بیشتر نمی شوند.

وی افزود: نتیجه این دیدگاه آن می شود که کارفرمایان ما همچنان ناگزیر هستند در عین بیکاری نیروی کار بومی، برای بسیاری از کارها دست به دامان نیروهای کار غیربومی یا اتباع بیگانه شوند.

جلیل حسنی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر همکاری همه جانبه فرمانداری و تمامی دستگاههای اجرایی لارستان با سرمایه گذاران در بخش تولید و اشتغال، به صراحت گفت: متعهد می شویم که سرمایه گذاران در این شهرستان با کمترین موانع برخورد خواهند کرد.

فرماندار لارستان همچنین از همه دهیاران و شوراهای روستایی درخواست کرد در یکی دو ماه آینده برای روستای خود حداقل یک طرح تولیدی و اشتغال زایی متناسب با ظرفیتها و استعدادهای آن روستا تعریف و به فرمانداری اعلام نمایند.

همچنین در این جلسه، رئیس اداره تعاون کار لارستان به ارائه گزارش عملکرد اداره متبوع خود در حوزه اشتغال در شش ماه نخست امسال پرداخت و گفت: ثبت نام از ۶۰ متقاضی و ۱۳ کارگاه پذیرنده کارورزی، انتخاب ۴ روستا برای اجرای طرح دهکده مشاغل روستایی، تشکیل ۳ تعاونی و ۲ تعاونی در شرف تأسیس اشتغالزایی روستایی و نیز برنامه¬ریزی برای برای احیاء فرش دستباف در ۲ روستا، صنایع و تولیدات سنتی در ۲ روستا، خوراکی¬های سنتی در ۱۰ روستا و گردشگری در ۳ روستا؛ از جمله اقدامات این اداره بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار