یک کارشناس شورای روابط خارجی آلمان لغو برجام از طرف آمریکا را عامل کاهش اعتبار ایالات متحده دانسته و از دیگر امضا کنندگان این توافق خواست پایبندی خود به برجام را در بیانیه‌ای مشترک آشکارا نشان دهند.
کد خبر: ۵۱۲۴۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷ 22 October 2017
به گزارش تابناک : مواضع اخیر ضد ایرانی ترامپ در قبال ایران و بخصوص توافق هسته ای، این روزها مسئله ای است که تحلیل ها و تفسیرهای زیادی درباره آن در رسانه های بین المللی دیده می شود.

سخنرانی ضد ایرانی اخیر ترامپ با انتقادهای بین المللی زیادی همراه بوده است. ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نکرده و تجدید تحریم ها علیه تهران را به کنگره واگذار کرده است. رئیس جمهور آمریکا همچنین از رویکرد جدید کشورش در قبال ایران سخن به میان آورده است.

خبرنگار بین الملل در همین ارتباط گفت‌وگویی را با دکتر"کریستیان ویپرفورت"، از کارشناسان شورای روابط خارجی آلمان (dgap) و مدرس دانشگاه‌های این کشور انجام داده است.

دکتر ویپرفورت درباره تصمیم احتمالی ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای و عواقب این گونه موضع گیری ها گفت: این رویکرد ترامپ، اعتماد و اعتبار آمریکا در قبال پایبندی به توافقات را کاهش می دهد و راه حل مناقشات با کره شمالی را دشوار تر می کند. به این ترتیب کره شمالی می بیند که توافق با آمریکا تنها از ارزش محدودی برخوردار است.

وی درباره اینکه اروپا باید چگونه به این رویکرد ترامپ واکنش نشان دهد گفت: دیگر امضا کنندگان برجام باید در بیانیه‌ای مشترک این مسئله را آشکار کنند که همچنان به این توافق پایبند خواهند بود. اما این اقدام باید به گونه‌ای باشد که برای آمریکا رسوایی به بار نیاورد و لحن کلام، کاملا بی طرفانه و محتاطانه باشد.

این کارشناس اروپایی درباره این مسئله که چرا ترامپ مخالف توافق هسته‌ای با ایران است نیز گفت: مسئله روانشناسی نقش بزرگ و شاید تعیین کننده‌ای را در این باره ایفا می کند. در آمریکا بسیاری افراد هنوز بر این باورند که به خاطر مسئله تسخیر سفارت آمریکا همچنان با ایران مشکل دارند.

دکتر ویپرفورت در پاسخ به این پرسش که رویکرد ترامپ چه مفهومی برای روابط با اتحادیه اروپا و روسیه و چین دارد بار دیگر به کاهش اعتبار آمریکا در سایه چنین موضع گیری و سخت شدن راه حل بحران کره شمالی اشاره کرده و گفت: در چنین شرایطی حالا روسیه برای ایران مهمتر می شود.

دکتر "ویپرفورت" در بخش پایانی این مصاحبه تصریح کرد که انزوای ایران اساسا خوب نیست و انزوای آمریکا هم همین طور. واشنگتن باید یک شریک قابل پیش بینی باشد. اما متاسفانه حالا تنها به صورت موردی این گونه است.





منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار