فعالان حقوق بشر و احزاب مخالف حکومت در کشور زیمبابوه از اقدام جدید دولت این کشور به تاسیس وزارت امنیت سایبری ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۵۱۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶ 23 October 2017
به گزارش تابناک : بسیاری از فعالان حقوق بشر و احزاب سیاسی مخالف در کشور آفریقایی زیمبابوه علیه اقدام جدید حکومت و دولت فعلی این کشور به ایجاد وزارت امنیت سایبری تظاهرات کردند.

این فعالان و مخالفان بر این باورند که  ایجاد و تاسیس یک مرکز و وزارتخانه که به طور متمرکز بر فعالیت‌های افراد و کاربران در فضای مجازی نظارت می‌کند، قطعا تهدیدی برای آزادی بیان شهروندان این کشور به شمار می‌رود و وظیفه عمده این وزارتخانه تنها سانسور و فیلتر کردن صدای اقشار مختلف جامعه است نه ایجاد امنیت سایبری به معنای واقعی آن!

رابرت موگابه – رئیس جمهور زیمبابوه – که از سال ۱۹۸۷ میلادی تاکنون عنوان ریاست جمهوری و حکومت این کشور آفریقایی را در دست دارد، در تاریخ سوم اوت ۲۰۱۳ میلادی در انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه با ۶۱ درصد آرا پیروز و برای هفتمین بار رئیس‌جمهور این کشور شد.

موگابه، به‌دلیل سیاست‌های اقتصادی و سرکوب مخالفان سیاسی‌ حکومتش، همواره تحت انتقاد محافل جهانی قرار گرفته ‌است. وی پس از آنکه تغییر و تحولاتی در هیات دولت و وزیرانش ایجاد کرد، از تاسیس یک وزارتخانه درباره تمرکز بر امور امنیت سایبری و مجازی خبر داد.

وی معتقد است که سوءاستفاده از فضای بازی که رسانه‌ها و فضای مجازی برای مردم و شهروندان ایجاد کرده است، برای امنیت اطلاعات کشورش تهدید بزرگی محسوب می‌شود و بر این اساس، قصد دارد مرکزی را تنها برای اجرای نظارت و کنترل بیشتر بر رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی ایجاد کند.  

در سپتامبر سال جاری میلادی، زیمبابوه با کمبود اقلام ضروری زندگی همچون سوخت‌های فسیلی و روغن مخصوص خوراکی و در نتیجه آن هجوم مردم برای خرید مایحتاج خود، مواجه شد و این مساله کشور را با بحران بزرگی روبرو کرد. بر اساس گفته مقامات زیمبابوه، این بحران تنها ساخته دست شایعاتی بود که توسط فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست شد در حالی که این بحران اساسا در کشور هرگز بوجود نیامده بود.

مقامات زیمبابوه اصرار دارند و مدعی هستند که تاسیس وزارت امنیت سایبری و نظارت بر فضای مجازی هرگز به معنای آن نیست که کشورشان تبدیل به یک کره شمالی دیگر می شود چراکه در کره شمالی هیچ گونه دسترسی به رسانه ها و شبکه های اجتماعی وجود ندارد.

گفته می شود دولت این کشور از کشورهایی همچون روسیه و چین که در نظارت، سانسور کردن و فلیترینگ شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مشهور هستند، کمک گرفته است.



منبع : ENCA
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار