استان البرز با وجود مشکلاتی که در حوزه آموزش و پرورش به ویژه کمبود فضای آموزشی دارد، در سال تحصیلی جاری میزبان 25 هزار نفر دانش آموز تبعه خارجی است که با فرصت برابر مشغول تحصیل هستند.
کد خبر: ۵۱۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 23 October 2017
به گزارش تابناک : دانش آموزان تبعه خارجی در شرایط تحصیلی برابر با دانش آموزان ایرانی که می توان از آن به عنوان عدالت آموزشی یاد کرد، در مدارس کشور در سال تحصیلی 97-96 مشغول تحصیل هستد که سهم البرز، 25 هزار دانش آموز تبعه خارجی است. 
بیش از 400 هزار دانش آموز تبعه خارجی در جمهوری اسلامی ایران تحصیل می کنند که 25 هزار نفر از این دانش آموزان در مدارس استان البرز در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند. 
به رغم تحریم‌های ظالمانه و مشکلات مالی به خاطر درک انسانی از نقش آموزش در تربیت دانش آموزان در سال تحصیلی 96-95 جمهوری اسلامی ایران بنا به تاکید مقام معظم رهبری در این خصوص، میزبانی بیش از 400 هزار دانش آموز پناهنده را در عرصه تعلیم و تربیت بر عهده دارد که بیشتر آنها اهل افغانستان هستند. 
مدیرکل آموزش و پرورش البرز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر پوشش تحصیلی اتباع خارجی با نگاه انسان دوستانه تاکید دارند به همین دلیل در جمهوری اسلامی ایران تلاش شده است که هیچ دانش آموز خارجی در ایران از تحصیل بازنماند. 
خسرو ساکی افزود: با توجه به هزینه سنگین تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران با نگاهی انسان دوستانه و الهام گرفته از آموزه‌ها‌ی اسلامی، شرایط تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی را در کشور فراهم کرده است. 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از جهت سرویس دادن به دانش‌آموزان خارجی در دنیا بی نظیر است، یاد آور شد: دانش آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی جدید به صورت رایگان نام نویسی شدند و در شرایطی همانند دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل هستند. 
مدیر کل آموزش و پرورش البرز خاطر نشان کرد: با توجه به کمبود فضای آموزشی و تراکم بالای دانش آموزی در البرز نسبت به میانگین کشوری، این استان به ویژه در مناطق مهاجر پذیر نیاز به ارتقاء زیرساخت های آموزشی دارد. 
ساکی تصریح کرد: از مسئولان کشوری و خارجی انتظار داریم با توجه به شرایط خاص استان در بخش جمعیت اتباع خارجی برای تامین زیر ساخت ها ی آموزشی در البرز نگاه ویژه ای داشته باشند. 
وی با اشاره به اینکه حدود 6 درصد از دانش آموزان مهاجر کشور در این استان تحصیل می کنند، تصریح کرد: استان البرز به دلایل مختلفی از جمله نزدیکی به پایتخت، آب و هوای مساعد، خاک حاصلخیز و وجود مزارع، کارخانجات و صنایع تبدیلی همواره مکان مناسبی برای مهاجرت به شمار آمده است به همین دلیل امروز از البرز تحت عنوان ترمینال مهاجرت کشور یاد می شود. 
وی در ادامه به پراکنده بودن دانش‌ آموزان اتباع خارجی در همه مدارس البرز پرداخت و افزود: مدارس مشخصی برای تحصیل این دانش‌آموزان وجود ندارد و همه بچه‌ها در کنار یکدیگر به تحصیل می‌پردازند. 
ساکی بیان کرد: دانش آموزان اتباع خارجی براساس مفاد شیوه نامه سال تحصیلی 96-95، برای سال تحصیلی 97-96 در مدارس البرز ثبت نام کردند. 
ساکی در خصوص هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی اظهار کرد: دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی 97-96 همچون دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ثبت‌نام شدند و فقط هزینه‌ی بیمه و کتاب را پرداخت کردند. 
وی یادآورد: دانش‌آموزان دارای مدارک معتبر گذرنامه، پروانه اقامت، دفتر اقامت معتبر صادره از ناجا، دفترچه پناهندگی معتبر صادره از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کارت هویت ویژه اتباع خارجی، برگ تردد خروجی مدت‌دار، کارت آمایشی و با کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی ثبت نام کردند. 
مدیر کل آموزش و پرورش البرز در ادامه به ثبت نام کودکان اتباع خارجی در مراکز پیش دبستانی اشاره کرد و افزود: ثبت‌نام آن دسته از کودکان اتباع خارجی که دارای مدارک قانونی هستند، در دوره پیش‌دبستانی با درنظر گرفتن ظرفیت فضای آموزشی و نیروی انسانی، برابر ضوابط آموزشی بلامانع بود و ثبت نام شدند. 
ساکی تصریح کرد: مدارک تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی پس از صدور و تایید توسط واحد آموزشی، مورد تایید اداره آموزش و پرورش منطقه و ادارات کل آموزش و پرورش استان قرار می گیرد. 
وی اضافه کرد: اینگونه دانش آموزان برای تاییدیه نهایی به نمایندگی‌های وزارت امور خارجه مستقر در استان‌ها و با اداره سجلّات وزارت امور خارجه مراجعه می کنند. 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به موضوع سواد و معیشت پناهندگان و آوارگان کشورهای همسایه که بنا به دلایل متعدد وارد کشور ایران شده توجه داشته و در این راستا یکی از اقداماتی که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان صورت گرفته است. 
قاسم جهانبخش افزود: از نظر آموزشی تفاوتی بین خدمات ارایه شده به دانش‌آموزان ایرانی و اتباع خارجی وجود ندارد و اﺗﺒﺎع ﺧﺎرﺟﯽ نیز همچون اﺗﺒﺎع اﯾﺮاﻧﯽ به‌طور ﻣﺴﺎوی از اﻣﮑﺎﻧﺎت آﻣﻮزﺷﯽ در استان البرز همانند سایر استان های کشور بهره‌مند می‌شوند. 
وی بیان کرد: برای حمایت از دانش آموزان بی بضاعت اتباع خارجی اقدامات مناسبی در زمینه کارت هدیه، لوازم التحریر، پوشاک، کیف و مواد غذایی نیز توزیع می شود. 
استان البرز 440 هزار دانش آموز دارد. 






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار